Choć ceny samochodów poszybowały, wciąż stosunkowo łatwo jest kupić tanie auto używane do jazdy na co dzień. Dla wielu maturzystów, najdłuższe wakacje w życiu to doskonały czas, by nabyć pierwszy własny samochód używany. Jaki powinien być? Z pewnością przystępny w zakupie, niedrogi w eksploatacji i możliwie niezawodny. Na rynku wtórnym roi się od propozycji, które spełniają te oczekiwania. Wybraliśmy kilka polecanych modeli.
Pierwszy samochód dla świeżo upieczonego maturzysty
Choć kupno auta używanego wiąże się dziś z większym wydatkiem niż 2-3 lata temu, na popularnych serwisach z ogłoszeniami znajdziemy wiele wartych uwagi ogłoszeń i bez trudu powinniśmy znaleźć kilka modeli, które nawet po latach będą spisywać się doskonale. W tym zestawieniu wskazujemy najlepsze, tanie, używane samochody do 5000, 10 000 i 20 000 zł.
O czym warto pamiętać kupując używane auto
Zakup pierwszego auta to często wielkie emocje i ważny moment, szczególnie dla tych, którzy interesują się motoryzacją. Do transakcji i oględzin warto jednak podchodzić z chłodną głową i bez ekscytacji. Nawet w przypadku tanich aut z drugiej ręki warto zabrać ze sobą osobę, która ma pojęcie o samochodach, a stan techniczny auta zweryfikować na stacji kontroli pojazdów. Współczesne pojazdy wypada również sprawdzić w serwisie, który podłączy komputer diagnostyczny - dzięki tym informacjom możemy uniknąć sporych wydatków tuż po zakupie! Gdy samochód stanie już w naszym garażu, należy pamiętać o formalnościach - zgłoszenie zakupu, przerejestrowanie i zawarcie nowej umowy ubezpieczeniowej przed końcem obowiązującej to podstawy. Kara za brak ważnego OC jest niebotyczna - w przypadku aut z najniższej półki cenowej, może ona wynieść tyle, co sam samochód!
Pierwszy samochód do 5000 zł
Auta z najniższej półki cenowej również mogą służyć długo i stosunkowo bezawaryjnie, a koszty naprawy często są w nich najniższe. Jakie samochody do 5000 zł możemy znaleźć w ogłoszeniach?
Opel Astra G
Astra G to królowa przeciętności. W tak niskim budżecie lepiej zwracać uwagę na stan techniczny, a nie na konkretną markę czy model. Pewne jest, że do 5000 zł bez trudu znajdziecie Opla Astrę z silnikiem 1.4 lub 1.6. Produkowany w Gliwicach kompakt to gwarancja symbolicznych kosztów serwisu i niezłej trwałości konstrukcji. Astra nie jest ani piękna, ani szybka. Spełnia w 100% swoje zadanie, jeśli chodzi o tani środek transportu. Warto celować w auta z późniejszego okresu produkcji, bo dzięki temu mamy szansę uniknąć kłopotów z korozją, które należą do najdroższych w usunięciu przypadłości tego modelu.
Skoda Octavia I
Pierwsza Skoda, która powstała w biurach projektowych Volkswagena okazała się być przystępną i trwałą propozycją. Prosta konstrukcja, sprawdzone silniki i części, które dziś kosztują tyle, co nic. Octavia pierwszej generacji to doskonały wybór dla tych kierowców, którzy zamierzają jeździć nie tylko po mieście, ale i w trasy. Polecany silnik to 1.6 MPI - moc około 100 KM wystarcza do napędzania relatywnie lekkiego auta, a ceny eksploatacji i serwisu są znikome.
Pierwszy samochód do 10 000 zł
Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto zestarzał się z gracją, oferuje przestronne wnętrze i silniki, które nie sprawiają większych kłopotów. Choć auto nie należy do szczególnie awaryjnych, polscy mechanicy znają je na wylot. Na rynku wtórnym bez trudu znajdziemy egzemplarze, które przez lata jeździły w prywatnych rękach i są godnym polecenia wyborem. Benzynowe silniki 1.4 i 1.2 nie są zbyt dynamiczne, ale nie miewają też wielkich problemów z trwałością. Czasami zdarza się spory pobór oleju, ale ewentualna naprawa nie zrujnuje portfela.
Renault Megane II
Megane drugiej generacji w momencie premiery wyglądało futurystycznie. Dziś, zadbane egzemplarze wciąż cieszą oko i choć jest ich coraz mniej, w budżecie do 10 000 zł z pewnością znajdą się godne uwagi egzemplarze. Drobne problemy z elektroniką nie przysłaniają faktu, że "meganka" to dopracowane auto, które jest niemal wolne od problemów z korozją. Auto pozbawione niefachowej naprawy nie powinno pokrywać się rdzą.
Używane auta do 20 000 zł
Taka półka cenowa pozwala wybierać spośród aut w niemal każdym segmencie. My skupiliśmy się jednak na ekonomicznym wyborze, a wskazane samochody to dobry wybór również z uwagi na niewysokie koszty eksploatacji. Za 20 000 zł da się kupić również Audi A6 lub BMW serii 5, ale ich późniejsze utrzymanie z pewnością będzie wyzwaniem.
Ford Focus
Wskazana kwota pozwoli nam na zakup kompaktowego Focusa drugiej generacji w wersji poliftingowej, lub Focusa trzeciej generacji z początku produkcji. To samochód, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w trasie, a cena obsługi serwisowej będzie przystępna. Za 15 000 zł możemy liczyć na Focusa Mk2 w dobrym stanie technicznym i z podgrzewaną przednią szybą, za 20 000 zł znajdziemy godnego uwagi Focusa Mk3, choć jego wyposażenie czy wersja silnikowa raczej nie będą tak ciekawe. Focus występuje również w wersji kombi, a koszty serwisu są naprawdę niskie. Na rynku wtórnym można przebierać w ofertach, lecz warto uważać na egzemplarze poflotowe.
Opel Astra J
Nowoczesna konstrukcja z niezbyt problematycznymi silnikami pod maską i dobrym wyposażeniem. Opel Astra J to samochód jak najbardziej godny polecenia dla tych, którzy poszukują pierwszego auta do 20 000 zł. Na popularnych serwisach ogłoszeniowych znajdziemy setki ogłoszeń spełniających kryteria wyszukiwania - poniżej założonej kwoty możemy przebierać w ofertach. Gama silnikowa jest wyjątkowo szeroka - polecamy diesla 1.7 i benzynowe, turbodoładowane 1.4. Wolnossące silniki są nieco zbyt słabe.
Kia Ceed
Wśród ofert do 20 000 zł przeważają poliftingowe egzemplarze Kii Ceed pierwszej generacji. Ten samochód absolutnie nie porywa, ale jest godny uwagi ze względu na swoją trwałość i brak poważnych problemów z korozją czy mechanicznych wpadek. Koreański model nieźle trzyma cenę i jest niezłym wyborem na pierwsze auto. Dobra dostępność części sprawia, że serwisowanie Ceeda nie stanowi większego kłopotu.
Renault Laguna III
Francuska propozycja w tym zestawieniu to auto, które można dziś kupić bardzo tanio. Wszystko przez stereotypy i kiepską opinię poprzedniczki. Laguna trzeciej generacji to dopracowane, trwałe i niezbyt awaryjne auto wyższej klasy niż podane wyżej propozycje. Dobre diesle pod maską, wygodne wnętrze i niezłe wyposażenie sprawiają, że do 20 000 zł trudno o lepszy wybór. Taka kwota pozwoli nam rozglądać się za egzemplarzami z 2-litrowym dieslem po wszystkich poprawkach, ale i 2-litrowe silniki benzynowe okazują się być trwałe i niemal bezobsługowe.