Jeszcze parę lat temu standardem była tylko czołowa poduszka bezpieczeństwa kierowcy, której towarzyszyła co najwyżej druga dla pasażera. Dzisiaj poduszki bezpieczeństwa używane są w wielu miejscach kabiny i napełniają się w różny sposób, tak by jak najlepiej ochronić różne części ciała.
Po historycznie pierwszych dwóch poduszkach znajdujących się naprzeciwko kierowcy i siedzącego z przodu pasażera pojawiły się rozwijane z podsufitki kurtyny gazowe zakrywające cały rejon bocznych szyb samochodu, chroniące osoby w środku przed uderzeniami i odłamkami oraz wypadnięciem przez okno. Potem doszły także pomocne poduszki boczne z przodu i z tyłu, chroniące rejon bioder i klatki piersiowej.
Sprawdź: Zmiany w przepisach dotyczących fotelików dziecięcych! Sejm uchwalił nowe zasady!
Kolejnym z wynalazków jest poduszka kolanowa kierowcy – jej celem jest ochrona kolan kierowcy w trakcie zderzenia czołowego, ale ma ona też pozytywny wpływ na ustalenie odpowiedniej pozycji bioder i całego tułowia w momencie ekstremalnych przeciążeń. Airbag w momencie zderzenia gwarantuje "miękkie lądowanie".
Konstrukcja poduszki powietrznej
By poduszka efektywnie działała i mieściła się w konstrukcji samochodu, złożona jest z trzech elementów: samej poduszki, wykonanej z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej, jednostki sterującej działającej jako układ uaktywniający i generatora gazu aktywowanego zapalnikiem. O aktywacji poduszki decyduje jednostka sterująca, która nieustannie zbiera szereg informacji z wielu czujników różnego rodzaju: akcelerometrów, czujników nacisku i ciśnienia, czujników dźwięku, czujników układu hamulcowego.
Poduszka z kolei czeka zwinięta w specjalny sposób, skryta za cienką warstwą plastiku, który w momencie uruchomienia się rozrywa wzdłuż zaprojektowanych linii. Poduszka napełnia się gazem (mieszaniną z udziałem azotu większym, niż powietrzu) w czasie zaledwie 20–30 milisekund.
Zobacz też: Spaliny samochodowe: dlaczego mogą zabić, jak uniknąć zatrucia spalinami
Sama reakcja jednostki sterującej i jej decyzja o wyzwoleniu poduszki następuje w przeciągu 15–30 milisekund, dzięki czemu układ ten jest w stanie błyskawicznie zareagować na wszelkie sytuacje drogowe i przygotować pasażerów do zdarzeń, które dopiero za ułamek sekundy mają nadejść – cały proces od pierwszego kontaktu do wypełnienia poduszki zajmuje sześć do ośmiu setnych części sekundy.
Gdy kierowca bądź pasażer zanurza się w poduszce, wypełniający ją gaz uchodzi w kontrolowany sposób przez otwory w poszyciu.
Zasady jazdy autem z poduszkami
Trzeba pamiętać, że jazda autem przy włączonych poduszkach bezpieczeństwa ma swoje zasady. Dla ratowania życia mogą one działać w bezkompromisowy sposób – zdarzają się przypadki, że poduszka bezpieczeństwa złamie nos, uszkodzi słuch albo podbije oczy, by uchronić pasażera przed poważniejszymi konsekwencjami zdrowotnymi. Liczy się odpowiednia pozycja za kierownicą, jazda w okularach może wywołać obrażenia skóry na twarzy, przy jeździe z fotelikiem dziecięcym umieszczonym tyłem do kierunku jazdy niezbędne jest wyłączenie poduszki czołowej.