Policja chce nowego wyposażenia dla funkcjonariuszy i ułatwień w wystawianiu mandatów. Jeśli chodzi o wyposażenie, to nie chodzi o radiowozy czy radary, a o terminale płatnicze. Funkcjonariusze chcą możliwość płacenia mandatów za pomocą kart płatniczych.
Sprawdź: Taryfikator mandatów i tabela punktów karnych 2016
Oprócz tego, formacja chce uprościć procedury karania kierowców na podstawie dowodów przedstawionych przez świadków. Po wejściu w życie nowych przepisów, łatwiejsze ma być ukaranie pirata drogowego nagranego przez prywatny wideorejestrator. Obecnie po otrzymaniu takiego nagrania czy zdjęcia policjanci muszą wszczynać postępowanie, nawet jeśli wina jest ewidentna i sprawca się przyznaje.
.
Mandat zapłacimy na miejscu
Kolejna propozycja zmiany to wydłużenie terminu wystawiania mandatów. Obecnie policjanci mają na to 14 dni, a chcą mieć ponad dwa razy więcej czasu, czyli 30 dni.
Dodatkowe wyposażenie w postaci terminali płatniczych jest uzasadniane tym, że mandaty będą mogły być płacone od razu, więc wyeliminuje się problem zwlekania z ich zapłaceniem. Ministerstwo Finansów wstępnie zaakceptowało ten projekt.
Zobacz też: Drogowi truciciele pod lupą władz
Możliwość opłacenia mandatów kartą na miejscu jest przede wszystkim uzasadniana tym, że obcokrajowcy nie będą musieli płacić za wykroczenia na poczcie. Początkowo system takiej płatności ma zostać uruchomiony w jednym garnizonie policji, a docelowo ma objąć aż kilka tysięcy terminali.
.
Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek
Inne propozycje zmian, które uwzględniono w projekcie dotyczą np. wyeliminowania wyprzedzających się ciężarówek z autostrad i dróg szybkiego ruchu. Oczywiście chodzi o zakaz wyprzedzania, jeśli manewr będzie wymagał złamania ograniczenia prędkości, które dla ciężarówek na autostradach i drogach szybkiego ruchu wynosi 80 km/h.
.
Uprzywilejowani piesi i rowerzyści
Policja proponuje też zmianę, która ma dotyczyć pierwszeństwa dla przechodniów, którzy dopiero zbliżają się do przejścia dla pieszych. Poprzednie pomysły na bezwzględne pierwszeństwo pieszych nie weszły w życie, ale nowa ich wersja zmuszałaby kierowców do zwolnienia przez każdym przejściem dla pieszych oraz przejazdem dla rowerzystów.
.
Obowiązkowy korytarz dla pojazdów uprzywilejowanych
W projekcie zmian przepisów znalazł się też zapis o nakazie kierunku jazdy w czasie zatoru na drodze. Chodzi o to, żeby kierowcy stojący na lewym pasie zjeżdżali na lewą stronę pasa, a kierowcy na pasie prawym, na prawą. Dzięki takim regulacjom będzie możliwość pozostawienia korytarza dla pojazdów uprzywilejowanych.
Zaproponowane przez policję zmiany mogą wejść w życie jeszcze w 2016 roku.