Polskim kierowcom nie chce się trzymać obu rąk na kierownicy

2014-02-20 10:54

Aż 30% polskich kierowców w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką. Tak wynika z ankiety zorganizowanej we współpracy Szkoły Jazdy Renault i motoryzacyjnego serwisu w portalu Interia.pl.

Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Niestety Polacy nie przywiązują dużej wagi do tej ważnej kwestii. Aż 30% użytkowników dróg w czasie jazdy trzyma kierownicę tylko jedną ręką. Według badań są także tacy kierowcy, którzy pomimo tego, że mają obie dłonie na kierownicy, postępują nieprawidłowo. Trzymają ręce na szczycie steru (3%), lub u dołu kierownicy z rękami opartymi na kolanach (4%). Prawidłowy sposób, czyli jedna dłoń na godzinie dziewiątej, druga na piętnastej, zadeklarowało 63% biorących udział w ankiecie.

Przeczytaj też: Bezpieczeństwo pieszego na drodze zależy też od kierowcy

Gdy prowadzący auto nieprawidłowo trzyma kierownicę, wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na konieczne czynności, jak np. zmiana biegów, trzymali obie ręce na kierownicy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Porównując kierownicę do tarczy zegara, dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w sytuacji bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo, np. na szczycie kierownicy, to w czasie zderzenia głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.

Nasi Partnerzy polecają