Numer VIN jest dla auta tym, czym PESEL dla obywatela. Dzięki niemu będziesz mógł sprawdzić historie samochodu (lub choćby jej część), jego rocznik, dowiesz sie np. czy i gdzie był serwisowany oraz jaki ma ostatni odnotowany przebieg.
Polacy rzadko sprawdzają numer VIN. Według badania TNS Polska prawie połowa kupujących tego nie robi, a 13 proc. nie wie, co ten symbol oznacza. Tylko 29 proc. sprawdza VIN w autoryzowanej stacji dealerskiej, a 16 proc. – w Internecie. To błąd. VIN to unikalny numer, który składa się z 17 znaków, służący do identyfikacji konkretnego egzemplarza pojazdu. Można z niego odczytać wiele cennych informacji o aucie. Posługując się numerem VIN, możesz sprawdzić historię pojazdu w serwisie przygotowanym przez MSW na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.
Numer VIN, data pierwszej rejestracji i numer rejestracyjny pozwolą ci m.in. ustalić odnotowany przebieg, czy poznać szczegółową historię napraw (jeżeli samochód był naprawiany w ASO i ASO to odnotowało). Mogą w nim być zakodowane informacje nie tylko o tym, kiedy i gdzie samochód został wyprodukowany, ale i z jakim silnikiem zjechał z taśmy montażowej i jakiego koloru miał wtedy karoserię. Oglądając samochód, sprawdź też koniecznie, czy nie ma śladów manipulacji przy numerze VIN, bo złodzieje często je przebijają czy wspawają numery z innych pojazdów. To jeszcze nie wszystkie informacje, które pozwala uzyskać numer VIN. Mając ten numer, możesz sprawdzić, czy auto nie jest kradzione – wystarczy wpisać cały kod w jednej z popularnych wyszukiwarek internetowych.
Gdzie szukać numeru VIN
Znajdziesz go w dowodzie rejestracyjnym, na tabliczce znamionowej, bywa też wybity przez producenta na którymś z trwałych elementów auta. Gdzie się znajduje w konkretnym modelu, sprawdzisz w instrukcji obsługi pojazdu. Jest on również podawany przez sprzedających w ogłoszeniach na Otomoto. Nie wszyscy w ogłoszeniach podają numer VIN, ale na pewno każdy uczciwy sprzedawca, który nie ma nic do ukrycia, powinien ci go udostępnić.
Samochód z zagranicy
Z Danii
Wystarczy numer VIN. Sprawdzisz go na stronie http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx.
Ze Szwecji
Nie potrzeba numeru VIN. Wystarczy tylko numer rejestracyjny, który można sprawdzić na https://fordonsfraga.transportstyrelsen. se/fragapaannatfordon.aspx.
Z USA i Kanady
Za sprawdzenie samochodu sprowadzanego z tych krajów trzeba zapłacić. Za raport kupiony za pośrednictwem firmy autoDNA.pl – 39,90 zł.
Jak czytać VIN
Przykładowy numer VIN: WBANJ71070CR16776
WBA - Trzy pierwsze znaki VIN to kod producenta pojazdu, z którego dowiesz się, gdzie i przez kogo auto zostało wyprodukowane.
NJ7107 - Kolejne symbole, od 4 do 9, zawierają zaszyfrowane informacje o danym modelu – pozwalają sprawdzić typ pojazdu, rodzaj nadwozia, typ silnika.
0CR16776 - Ostatnie osiem znaków VIN zawiera informacje o miejscu i dacie produkcji danego samochodu oraz jego numer seryjny.
Przydatna usługa dla kupujących
Piotr Mierzwiński, rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki
Zakup używanego samochodu lub innego pojazdu zawsze rodzi pytanie, na ile informacje przedstawione przez sprzedawcę są zgodne ze stanem faktycznym. Szczególnie, kiedy np. książkę serwisową można kupić bez większych problemów w Internecie, a niektóre szczegóły pozostawić niedopowiedziane. Aby pomóc kupującym w dokonaniu wyboru (a sprzedającym pomóc w uwiarygodnieniu swojej oferty), w czerwcu 2014 roku uruchomiona została usługa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – www.historiapojazdu.gov.pl. Pozwala ona szybko i łatwo zweryfikować podstawowe informacje o aucie zarejestrowanym w Polsce u wiarygodnego źródła – w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Aby uzyskać dostęp do informacji o pojeździe, należy podać na stronie serwisu www.historiapojazdu.gov.pl: numer VIN, datę pierwszej rejestracji pojazdu (umieszczonej m.in. w dowodzie rejestracyjnym) oraz numer rejestracyjny.
www.kupuj-z-glowa.otomoto.pl