Po ukończonym kursie prawa jazdy udajemy się do ośrodka ruchu drogowego na egzamin. Pierwszą przeszkodą do upragnionego "prawka" jest egzamin teoretyczny.
Egzamin teoretyczny
Na takim teście otrzymujemy 18 pytań. Poprawnych odpowiedzi trzeba udzielić, co najmniej na 16 z nich, a całość trwa jedynie 25 minut. Jednak od 19 stycznia 2013 roku wejdą w życie zmiany dotyczące egzaminu teoretycznego. Kandydat na kierowcę będzie odpowiadał na 32 pytania, z czego 20 będzie z bazy wspólnej, a 12 specjalistycznych. Na pierwszą część pytań egzaminowany będzie odpowiadał TAK lub NIE, a na 12 A, B, C, D. Dla większości osób starających się o zdobycie uprawnień, więcej kłopotów przysparza drugi egzamin.
>>> Prawo jazdy: ile kosztuje kurs, ile kosztuje egzamin <<<
Egzamin praktyczny
Egzamin praktyczny trwa dłużej niż test, bo co najmniej 40 minut w przypadku kategorii B. Ta część egzaminu dzieli się na dwa etapy. Pierwszy odbywa się na placu manewrowym. Na początku egzaminator sprawdza naszą wiedzę techniczną. Należy wskazać:
- gdzie wlać płyn do spryskiwaczy
- jak sprawdzić stan oleju oraz gdzie go ewentualnie dolać
- wskazać zbiorniczek płynu chłodniczego oraz jego poziom
- pokazać gdzie jest zbiorniczek płynu hamulcowego
Po tym etapie egzaminator kieruje na tor jazdy po łuku, gdzie trzeba poprawnie pojechać do przodu po łuku i zatrzymać samochód w wyznaczonym miejscu, a następnie jechać na biegu wstecznym po tym samym łukum, odwracając się przez prawe ramie i ponownie zatrzymać auto. W trakcie tego manewru nie można najechać na linię ciągłą, ani dotknąć/potrącić żadnego ze słupków. Ostatnim elementem na placu manewrowym jest ruszanie pod górkę. Auto nie może cofnąć się o więcej niż 20 cm. Potem czeka egzaminowanego przeprawa przez miasto.
>>> Prawo jazdy: kto nie może zrobić prawa jazdy <<<
Egzamin praktyczny - część druga
W drugiej części egzaminu praktycznego egzaminator ma wachlarz możliwości, aby sprawdzić umiejętność adepta na kierowcę. Oprócz "prostego" poruszania się w ruchu miejskim do zadań, które mogą zostać zlecone to między innymi parkowanie przodem, tyłem, prostopadłe itp. osoba, która stara się o prawo jazdy. musi być bardzo skupiona ze względu na "pułapki". Egzaminatorzy np. "proszą o skręcenie w prawo", a znak nakazuje skrętu w lewo. Kolejnym elementem jest np. zawracanie z wykorzystaniem luki (miejsca parkingowego, bramy). Są to tylko niektóre elementy z szerokiego zakresu zadań, które mogą spotkać przyszłego kierowcę na egzaminie. Egzaminator posiada kartę egzaminacyjną, w której zaznacza cały przebieg egzaminu. Jeżeli kandydat na kierowcę nie zgadza się z decyzją egzaminatora, posiada prawo do zgłoszenia skargi. Skarga musi wpłynąć do dyrektora ośrodka ruchu drogowego w przeciągu siedmiu dni od daty przeprowadzenia egzaminu, jeżeli egzamin przebiegł w sposób odbiegający od obowiązujących przepisów.
W przypadku niepowodzenia na trzech egzaminach pod rząd, egzaminowany musi odbyć pięciogodzinny kurs doszkalający. Egzamin na prawo jazdy nie jest taki straszny jak się o nim mówi. Najważniejsze to mieć oczy szeroko otwarte oraz rozładować stres, gdyż nie jest on dobrym doradcą podczas prowadzenia.