Ze statystyk sieci niezależnych hurtowni, sklepów i warsztatów samochodowych ProfiAuto wynika, że przed wakacyjnymi wojażami polscy kierowcy inwestują przede wszystkim w elementy układu klimatyzacji. Ich sprzedaż, w stosunku do miesięcy wiosennych wzrasta wówczas nawet o 300 procent. Rośnie także sprzedaż części układu hamulcowego, takich jak klocki, tarcze, płyny czy elementy hydrauliczne – średnio o 15 procent oraz liczba wymian pasków rozrządu, rolek czy zestawów rozrządu – o 14 procent. Na listę kontrolną przeglądu należy wpisać zawieszenie, układ kierowniczy oraz klocki hamulcowe, które powinny zostać sprawdzone nawet, jeśli żadna kontrolka nie wskazuje na ich zużycie.
Przeczytaj też: HAMULCE: Jakie są objawy zużycia klocków i tarcz
– Przegląd samochodu to bardzo ważny, a nawet najważniejszy element planowania dłuższej, wakacyjnej podróży. Warto przeprowadzić go na stacji diagnostycznej, która za pośrednictwem profesjonalnych urządzeń m.in. rolek, szarpaków i testerów skontroluje podstawowe elementy, takie jak: hamulce, amortyzatory, oświetlenie czy stan podwozia. Dobry warsztat samochodowy również może to sprawdzić, ale nie wszystkie posiadają odpowiednie wyposażenie, a np. ewentualne luzy w zawieszeniu trudniej wykryć bez tzw. szarpaka – komentuje Bogumił Papierniok, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.
.
Kontrola filtrów i ciśnienia opon
Specjaliści podkreślają, że na ekonomię długiej trasy, związanej z wysokim, jednorazowym przebiegiem w stosunkowo krótkim czasie, wpływ mają elementy, o których kierowcy niestety często zapominają. Do takich należy filtr powietrza, który w przypadku zabrudzenia przyczynia się do znacznego wzrostu zużycia paliwa oraz filtr kabinowy, którego zaniedbanie może skutkować zablokowaniem wentylacji. Kluczowym elementem są również opony. Według badań Michelin, ponad 64 procent samochodów poruszających się po polskich drogach ma nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Tymczasem zbyt niska wartość ciśnienia znacznie podnosi zużycie paliwa i naraża kierowcę na ryzyko awarii lub wypadku, jeśli opona ulegnie przegrzaniu i pęknięciu.
.
To warto też sprawdzić
Obowiązkową przedwakacyjną kontrolę w warsztacie lub stacji diagnostycznej warto uzupełnić o samodzielną weryfikację najważniejszych elementów bezpośrednio przed wyjazdem. Powinna obejmować m.in. wsłuchanie się w ewentualne stuki wydawane przez samochód, szczególnie przy powolnym pokonywaniu nierówności, mogące świadczyć o luzach łączników stabilizatora, niesprawności amortyzatorów lub łożysk amortyzatorów.
Sprawdź: Filtr kabinowy: Kiedy wymienić w aucie filtr przeciwpyłkowy
Krótkie energiczne ruchy kierownicą na postoju, bez działającego silnika i wspomagania, pomogą z kolei wykryć luzy w układzie kierowniczym. Luz łożyska koła należy wykluczyć podnosząc samochód na podnośniku do wymiany koła i łapiąc je za górę i dół. Na chwilę przed dłuższą podróżą trzeba także zajrzeć pod maskę i sprawdzić poziom oleju, płynu chłodniczego i wspomagania, ewentualne wycieki spod filtra oleju i miski olejowej czy wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów.