Zapobieganie usterkom
Dlaczego przeglądy techniczne są ważne i dobrze je robić, zanim auto zdąży odmówić posłuszeństwa? Kontrolna wizyta w warsztacie może zapobiec różnym awariom, które wynikają z eksploatacji. Podzespoły mają określoną wytrzymałość, dlatego co jakiś czas podlegają wymianie na nowe. Regularne przeprowadzanie diagnostyki i eliminowanie usterek, wpływa na bezpieczeństwo nie tylko kierowcy i pasażerów danego pojazdu, ale także wszystkich użytkowników ruchu. - W naszej sieci standardem jest, że za każdym razem kiedy samochód trafia do serwisu, ma dokładnie sprawdzane tzw. 11 punktów bezpieczeństwa, czyli elementy newralgiczne dla bezpieczeństwa podróżujących, takie jak stan ogumienia, zawieszenia i wszystkie płyny eksploatacyjne – mówi Marcin Wiśniewski, właściciel serwisu Euromaster w Koszalinie.
Zły stan techniczny
Badania techniczne nie zostały wymyślone bez powodu. Auta nie spełniające wymogów określonych przez prawo, zagrażające środowisku oraz ludzkiemu życiu, nie mogą wyjechać na publiczne drogi. Do najczęstszych przyczyn wypadków spowodowanych przez zły stan techniczny, przyczyniają się usterki oświetlenia, słabe ogumienie, niesprawności w układzie hamulcowym i kierowniczym, czy zła kondycja zawieszenia. To właśnie te elementy są priorytetowo poddawane sprawdzeniu. Rozróżnia się dwa typy badań - przegląd okresowy zalecany w celu zachowania fabrycznej gwarancji producenta i obowiązkowe badanie techniczne przeprowadzane w Stacji Kontroli Pojazdów, dopuszczające pojazd do ruchu.
Płyny pod kontrolą
Sprawne funkcjonowanie to nie tylko mechanika, ale też płyny w poszczególnych układach. Samochody dzięki różnym cieczom mogą jeździć, hamować, czy chłodzić. - Najbardziej newralgiczny to płyn hamulcowy, który jest bardzo higroskopijny i bezwzględnie należy go wymieniać co 24 miesiące. Zawartość wody pow. 5% jest przyczyną zapowietrzania się układu i korozji przewodów hamulcowych, a zbyt rozgrzane hamulce mogą nie zadziałać w nagłych sytuacjach – stwierdza Marcin Wiśniewski. - Dla sprawnego działania podczas kontroli sprawdzany jest też płyn chłodzący, który nie tylko chłodzi silnik, ale bezpośrednio wpływa na stan pompy wody i chłodnicy – zaznacza ekspert. Ponadto nie można zapominać o diagnozie stanu oleju silnikowego oraz cieczy w układzie wspomagania.
Bardzo ważne podwozie
Stan klocków i tarcz hamulcowych, luzy w układzie zawieszenia i kierowniczym, to podstawowe punkty ścieżki diagnostycznej. - Nie naprawiane pojedyncze elementy zawieszenia czy układu kierowniczego, wywołują efekt domina, czyli przyczyniają się do szybszego zużycia pozostałych elementów zawieszenia – stwierdza Konrad Rybiński właściciel serwisu Euromaster z Żar. Jeśli kierowca zaczyna odczuwać jakąś niepewność lub dyskomfort prowadzenia, powinien zaplanować wizytę w warsztacie. - Bardzo często wykrywa się korozję przewodów hamulcowych, niesprawność hamulców polegającą na nierównomiernym rozdziale sił hamowania. Częste są również luzy w zawieszeniu: na końcówkach drążków, drążkach kierowniczych, sworzniach wahaczy – wymienia usterki szef serwisu Euromaster w Koszalinie.
Diagnozowanie
Wizyta w warsztacie nie jest wcale równoznaczna z wykazem długiej listy usterek. Bardzo często diagnoza kończy się tylko na wymianie filtra powietrza, czy filtra kabinowego dbającego swobodny przepływ powietrza we wnętrzu auta. Bywa też, że komputer podłączony pod złącze diagnostyczne nie wykaże żadnych błędów, które są rejestrowane w samochodowych systemach pokładowych. - Każdy pojazd nowszej generacji dysponuje złączem EOBD. Dzięki któremu możemy trafnie zdiagnozować usterkę i zlokalizować problem – stwierdza Marcin Wiśniewski.
Nawet w najnowszych samochodach o usterkę oświetlenia nie jest trudno. Dobrze aby samodzielnie sprawdzać, czy żarówki we wszystkich punktach świetlnych, łącznie z lampkami przy tablicy rejestracyjnej są sprawne, a kierunkowskazy działają. Jak mówi Konrad Rybiński, jeśli czynność ewentualnej wymiany spalonej żarówki jest zbyt skomplikowana, wówczas wymianę można zlecić w warsztacie, aby samemu nie doprowadzić do jakichś uszkodzeń.
Czyste powietrze
Jeśli samochód jest wyposażony w klimatyzację, warto przyjrzeć się temu układowi. Prawidłowe działanie to nie tylko przyjemny chłód płynący z przewodów wentylacyjnych, ale też oczyszczanie powietrza, poprawiające komfort jazdy. Klimatyzacja nie poddawana przeglądowi wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Nieczyszczony, zawilgocony układ to sprzyjające środowisko dla rozwoju pleśni. - Klimatyzację wypada serwisować regularnie raz w roku. Błędem jest przyjeżdżanie na serwis w momencie gdy chłodzenie przestało działać. Wtedy zazwyczaj jest za późno i koszty są niejednokrotnie o wiele wyższe. Serwis to nie tylko uzupełnienie czynnika chłodzącego, ale przede wszystkim wymiana oleju krążącego w układzie. Olej ten kondensuje w sobie wilgoć i zanieczyszczenia, a także smaruje układ i kompresor – wyjaśnia ekspert sieci Euromaster.
Przedłużyć życie autu
Eksperci Euromaster są zgodni, że prawidłowa eksploatacja i czynności kontrolne wydłużają życie samochodu. Każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku, czy ciśnienie w oponach. Jeśli nie chcemy zostać zaskoczeni na drodze, nie doprowadzajmy do zaniedbań i traktujmy poważnie zalecenia producenta samochodu. Nie oszczędzajmy na oleju i filtrach, pasku rozrząd, czy pompie wodnej. Wymieniajmy je zgodnie z określoną w instrukcji liczbą kilometrów lub po określonym czasie. - Zalecenia producenta odnośnie terminów serwisów w samochodzie powinny być bezwzględnie respektowane. Ktoś, kto opracował te dane i konstruował pojazd bez wątpienia posiada większą wiedzę na ten temat od nas – wyjaśnia Wiśniewski.
Dlatego najlepiej wybierać stacje kontroli i warsztaty korzystające z profesjonalnych urządzeń, które sumiennie podchodzą do badań technicznych oraz prowadzonych napraw.