Długie podróże w wysokich temperaturach, z rodziną i bagażami, powinny być przede wszystkim bezpieczne. Przed gorącym okresem wakacyjnym warto poświęcić chwilę na wizytę u diagnosty i właściwe przygotowanie auta do letniego wyjazdu.
.
Trójkąt, gaśnica, apteczka
Przygotowania najlepiej rozpocząć od skompletowania właściwego wyposażenia. Jeśli planujemy wakacje poza granicami kraju, warto sprawdzić obowiązujące przepisy i uzupełnić akcesoria ponad wymagane w Polsce minimum, jakim jest trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Apteczka, kamizelka odblaskowa, zapasowe żarówki – to na polskich drogach wyposażenie dodatkowe, które warto wozić w samochodzie dla własnego i innych bezpieczeństwa oraz wygody.
Zobacz też: Zahamuj w porę podczas wakacyjnej podróży
Apteczka wymagana jest w prawie każdym europejskim kraju. Przed daleką podróżą warto zweryfikować jej zawartość. Podobnie jak posiadanie kamizelek odblaskowych, które powinny odpowiadać liczbie pasażerów, a przynajmniej osób dorosłych, i znajdować się w samochodzie, nie w bagażniku. Zgodnie z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym policja w danym kraju nie powinna karać mandatem kierowców, których samochód wyposażony jest zgodnie z polskim prawem. Niemniej jednak odpowiednie przygotowanie i posiadanie linki holowniczej, lewarka, klucza, koła zapasowego czy żarówek pozwoli uniknąć dyskusji ze stróżami prawa np. na Słowacji, gdzie wymagania pod tym względem są szczególnie wysokie.
.
Stan techniczny opon
Oprócz sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i ewentualnych napraw istotny jest także stan ogumienia. – Opony odpowiadają za utrzymywanie przez pojazd kontaktu z nawierzchnią, zapewniają prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy dystrybuującej opony YOKOHAMA. – Odpowiedni dobór opon i ich stanmająkluczowy wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także na ilość zużywanego paliwa, co nie jest bez znaczenia na długich wakacyjnych trasach - dodaje.
Sprawdź: Jakie płyny dolewa się do samochodu
Aby czuć się bezpiecznym, należy ocenić poziom zużycia bieżnika i ewentualne uszkodzenia. Zdaniem ekspertów jeżeli rowek bieżnika jest płytszy niż 3 mm, zalecana jest wymiana opon. W przypadku zaś gdy jego głębokość jest mniejsza niż 1,6 mm – zgodnie z przepisami wymiana opon jest absolutnie konieczna. Ogumienie należy obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń, takich jak różnego rodzaju wybrzuszenia, pęcherze czy rysy. Niezwykle niebezpieczne są poprzeczne pęknięcia na bokach opony. W przypadku ich wystąpienia, oponę należy niezwłocznie wymienić.
.
Ciśnienie w oponach
Przed wyruszeniem w trasę trzeba również sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. Ma ono bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. - Obniżenie ciśnienia w oponach jest efektem przenikania powietrza przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami gumy, co może wywołać ryzyko uszkodzenia i nadmiernego zużycia opony – dodaje Artur Posłuszny z ITR CEE. – Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia wymagając większej mocy silnika do poruszania samochodu. Generuje to wyższe koszty zużycia paliwa. Efektem zbyt niskiego ciśnienia jest także dłuższa droga hamowania samochodu – dodaje Artur Posłuszny z ITR CEE.
Przeczytaj: Jakie są objawy zużycia klocków i tarcz hamulcowych
Czynnikiem mogącym świadczyć o niskim ciśnieniu w oponach są lekkie drgania kierownicy. Jeśli się pojawią, poziom ciśnienia należy sprawdzić korzystając z kompresora na stacjach benzynowych. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta podanymi w książce pojazdu i dostosowane do aktualnego obciążenia. Zdaniem ekspertów ciśnienie w oponach powinno być kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu.