Przyszłość to elektromobilność

i

Autor: Shutterstock

Przyszłość to elektromobilność

2019-03-18 0:00

Klimat się zmienia, a polskie miasta duszą się od smogu. Znaczna część zanieczyszczeń pochodzi od transportu samochodowego np. w Warszawie aż 63 proc.! Odpowiedzią na te kłopoty może być elektromobilność. Dla Polski zysk będzie potrójny – zyskujemy czyste powietrze, nowe miejsca pracy, a także szansę na dodatkowy rozwój dla polskiej spółki – światowego potentata miedziowego KGHM Polska Miedź. Silniki elektryczne zawierają bowiem kilkakrotnie więcej miedzi niż spalinowe.

Choć to może zaskakujące, samochody elektryczne nie są wcale nowością technologiczną ostatnich lat. Pierwsze takie auto (a właściwie powóz) postało... w latach 30. XIX wieku, w Szkocji! A potem konstruowano kolejne w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Samochody elektryczne miały świetne osiągi i używano ich do początku XX wieku. Potem zastąpiły je samochody z silnikami spalinowymi. Dlaczego tak się stało? Zadecydowała cena. Silniki spalinowe były tańsze i – w odróżnieniu od aut elektrycznych – mogły pokonywać znaczne odległości. Dlatego chętniej je kupowano. Dzisiaj jednak wracamy do elektromobilności, a powodów tego stanu rzeczy jest wiele.

OSZCZĘDNIE I BEZ SPALIN

Spaliny zanieczyszczają środowisko, zwłaszcza w miastach. Tymczasem pojazdy z napędem elektrycznym nie wytwarzają spalin, co oznacza brak emisji CO2, drobnych cząstek i tlenków azotu (NOx) w spalinach samochodowych, które są szkodliwe dla wszystkich istot żywych oraz uznawane za czynnik powstawania kwaśnych deszczy. Czyste powietrze w miastach, to lepszy stan zdrowia ich mieszkańców. Poza tym pojazdy z silnikami spalinowymi są głośne. Paliwa w nich używane nie są produkowane ze źródeł odnawialnych. Inaczej rzecz się ma z energią elektryczną. Produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych brutto w Europie rośnie: w 2000 r. było to 46 proc., a w 2012 r. już 52 proc. W 2020 r. ma osiągnąć 58 proc., w 2030 r. – 66 proc., a w 2050 r. – 73 proc. Silniki elektryczne są oszczędne i nie emitują zanieczyszczeń. Auta takie, dzięki nowoczesnym technologiom, mają też coraz większe możliwości. Im bardziej samochody i autobusy z napędem elektrycznym stają się powszechne, tym bardziej ich cena spada. Choć nadal jest wciąż bardzo wysoka.

Z RZĄDOWYM WSPARCIEM

Rządy krajów europejskich wspierają elektromobilność. Tak dzieje się również w Polsce. Rok temu weszła w życie Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ma wspierać m.in. rozwój rynku pojazdów zasilanych energią elektryczną, wodorem oraz naturalnym gazem ziemnym. Ustawa ma zwiększyć bezpieczeństwo i niezależność energetyczną naszego kraju, bo zmniejszy się import paliw oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach. Powstał Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych. Rozwój elektromobilności oznacza rozwój nowoczesnych technologii na rynku polskim.

Czym różni się hybryda od elektryka

Na rynku spotkać można różne rodzaje samochodów wykorzystujących napęd elektryczny.

  • Elektryczny BEV – Battery Electric Vehicle

To samochody w pełni elektryczne – energia pochodzi w nich z akumulatorów litowo–jonowych i silnika elektrycznego. „Tankuje” się je przez podłączenie do ładowarki elektrycznej. Te samochody nie emitują żadnych zanieczyszczeń. To samochody doskonale sprawdzające się na krótkich dystansach (od 120 do 200 km), zwłaszcza w mieście.  

  • Hybrydowy PHEV – Plug-In Hybrid Vehicle

Te samochody to tzw. modele hybrydowe. Mają dwa silniki – spalinowy i elektryczny wraz z akumulatorami. Akumulatory trzeba ładować za pomocą ładowarki lub ze zwykłego gniazda (plug-in w języku angielskim oznacza włączanie do kontaktu). Silnik elektryczny jest wsparciem dla silnika spalinowego, można dzięki niemu pokonać do 50 km. Silnik elektryczny zastępuje spalinowy przy niskich prędkościach, dzięki temu hybryda PHEV spala w mieście najwyżej 3–4 l na 100 km. Dzięki temu są to auta bardzo ekonomiczne i niskoemisyjne.

  • Hybrydowy HEV – Hybrid Electric Vehicle

Samochód ma dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Silnik elektryczny nie wymaga ładowania, bo ładowany jest energią z hamowania. Wspomaga silnik spalinowy. Nie ma możliwości jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Spalanie jest podobne jak w autach hybrydowych PHEV, równie niewielka emisja.

  • Elektryczny REEV – Range Extended Electric Vehcile

To samochód z dwoma silnikami – elektrycznym i spalinowym, ale tu głównym napędem jest silnik elektryczny. Spalinowy generator prądu doładowuje baterie i wspiera silnik elektryczny. Dzięki temu to niskoemisyjne auto ma zasięg do 500–600 km

KGHM

i

Autor: Materiały Prasowe