Polskie miasta dołączają do szybko rosnącej grupy światowych metropolii, które premiują właścicieli aut przyjaznych środowisku. Przywileje obejmują nie tylko uprawnienia do wjazdu w strefy z ograniczonym ruchem. Właściciele takich aut mogą bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania, czy są zwolnieni z opłat za parkowanie, niezależnie od czasu i miejsca swego postoju.
Każde miasto indywidualnie podchodzi do takich udogodnień, dlatego posiadając hybrydę lub elektryka, dobrze jest się zapoznać z obowiązującymi przepisami w danym mieście. Zwykle taki samochód musi mieć stosowną plakietkę, informującą kontrolerów o abonamencie zwalniającym z opłaty.
Warszawa
Posiadacze samochodów o napędzie elektrycznym i hybrydowym, zarejestrowanych w Warszawie, mogą wjechać przykładowo do strefy Traktu Królewskiego. Muszą posiadać jednak identyfikator wydany przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.
Sprawdź tu: Identyfikator TK - Zarząd Dróg Miejskich Warszawa
Wrocław
Mieszkańcy Wrocławia, którzy zdecydowali się na zakup samochodów elektrycznych lub hybrydowych, mogą bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania. Są zwolnieni całkowicie z opłat za parkowanie w strefach B i C oraz, ale za strefę A muszą już płacić (ceny abonamentu typu "E" wynoszą: 3 dni 1 zł, miesiąc 10 zł, pół roku 50 zł, rok 100 zł).
Gdańsk
Podobnie w Gdańsku kierowcy hybryd i elektryków mogą bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania i są zwolnieni z opłat za parkowanie niezależnie od czasu i miejsca swego postoju.
Sprawdź tu: Uchwała Rady Miasta Gdańsk w sprawie strefy płatnego parkowania
Toruń
Takie przepisy jak w Gdańsku obowiązują również w Toruniu. Opłaty nie są naliczane ani za parkowanie w strefie nią objętą, ani za użytkowanie stacji szybkiego ładowania.
Sprawdź tu: Uchwała Rady Miasta Toruń w sprawie strefy płatnego parkowania
Katowice
Posiadacze samochodów elektrycznych lub hybrydowych mają prawo bezpłatnie korzystać ze stacji szybkiego ładowania oraz parkować bezpłatnie w Katowicach, w strefach objętych opłatą.
Sprawdź tu: Uchwała Rady Miasta Katowice w sprawie strefy płatnego parkowania
Kraków
Przejazd bus pasami, czy wjazd do wybranych stref ograniczonego ruchu. Te przywileje czekają na właścicieli aut o napędzie elektrycznym i hybrydowym w Krakowie. Kwestia parkowania to stosowny abonament typu E, który jest o połowę tańszy od standardowego dla tradycyjnych aut spalinowych (abonament typu "E" to koszt 100 zł za rok).
Szczecin
Symboliczna opłata za parkowanie aut elektrycznych oraz hybrydowych jest pobierana w Szczecinie.
Sprawdź tu: Uchwała Rady Miasta Szczecin w sprawie strefy płatnego parkowania
Tarnów
Podobnie jak w Szczecinie, niewielka opłata za parkowanie hybryd i elektryków jest pobierana w Tarnowie
Sprawdź tu: Uchwała Rady Miejskiej w Tarnowie w sprawie stref płatnego parkowania
Programy przyjazne środowisku w polskich miastach są cały czas stopniowo rozwijane. Największym problemem w przypadku aut zasilanych tylko energią elektryczną, jest wciąż zbyt marna infrastruktura ładowania takich pojazdów.