układ zawieszenia, podwozie auta

i

Autor: Shutterstock układ zawieszenia

To powoduje, że samochód ściąga

2018-06-27 7:46

Co powoduje, że auto samowolnie zbacza z wybranego kierunku jazdy? Przyczyny ściągania, bo tak nazywa się to zjawisko, są różne. Niektóre łatwo usunąć samemu. Za innymi kryją się koszty i to niekiedy znaczne. Oto szybka ściągawka.

Ciśnienie do kontroli

Sporo za niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach może być przyczyną ściągania. To widać gołym okiem. Natomiast mniejsze różnice w ciśnieniach bez trudu wykryje ciśnieniomierz, w który wyposażone są wszystkie urządzenia do pompowania kół na stacjach benzynowych. Częste sprawdzanie ciśnienia w kołach i uzupełnianie go do wartości zalecanych przez producenta pozwoli wyeliminować przyczynę ściągania samochodu.

Blokada przy kole

Blokowanie hamulca przy jednym z kół. Tarcza takiego koła rozgrzewa się bardziej od innych, co łatwo wykryć - wystarczy dotknąć ręką, nawet po stosunkowo krótkiej jeździe. Za blokowanie hamulca tarczowego odpowiadają zatarte prowadnice zacisku (dla zacisku typu wpływającego) lub utrata sprężystości wewnętrznego pierścienia uszczelniającego tłoka w cylindrze zacisku (wszystkie typy zacisków). W pierwszym przypadku należy oczyścić i przesmarować odpowiednim smarem (np. pastą miedzianą) prowadnice zacisku. W drugim konieczna jest wymiana pierścienia. Warto pamiętać, że zbyt długa jazda z blokującym hamulcem grozi spaleniem okładzin ciernych.

Kąty i milimetry

Na zjawisko jednostronnego ściągania auta podczas jazdy wpływ ma zmiana ustawienia koła w stosunku do nawierzchni drogi. Kryją się za tym nieprawidłowości w geometrii koła. Dotyczą one przeważnie tzw. kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Wpływ może mieć także kąt pochylni koła. Te parametry można sprawdzić za pomocą specjalistycznych pomiarów. Niestety, w większości samochodów nie da się ich regulować. Trzeba znaleźć przyczynę, która spowodowała ich zmianę. Czasami jest to skutek źle wykonanej naprawy blacharskiej. Przyczyną ściągania jest też nieprawidłowa zbieżność. Nie da się jej ocenić na oko, ale odpowiednie pomiary wyłapią nawet najmniejsze odchyłki od prawidłowej wartości tego parametru. Na szczęście można go regulować i jeśli auto ściąga na jedną stronę z powodu złej zbieżności, fachowiec będzie mógł ją ustawić we właściwym zakresie.

Nieprawidłowe kształty i własności

Zmiana ustawienia geometrii koła powodująca ściąganie samochodu to nie tylko wynik rozregulowania jej parametrów czy skutek nieprawidłowej naprawy nadwozia. To także sprawa odkształcenia elementów zawieszenia, przede wszystkim wahacza. Zgięty wahacz zauważymy bez trudu. Jedynym sposobem naprawy jest wymiana. Po wymianie wahacza koniecznie trzeba sprawdzić i ustawić geometrię kół. Przyczyną zjawiska ściągania samochodu może być również osłabienie sprężyny przedniego zawieszenia. Sprężyny zawsze wymieniamy parami. Jeśli założymy tylko jedną sprężynę, to może się okazać, że ta niewymieniona będzie słabsza od nowej. I auto zacznie ściągać w drugą stronę.