Zaniedbany układ klimatyzacji może być większym zagrożeniem niż nam się wydaje. Choć uzupełnienie czynnika i rutynowe czynności kosztują coraz więcej, nie powinniśmy ich zaniedbywać. Może się to odbić na naszym portfelu, ale i zdrowiu.
Przede wszystkim, układ klimatyzacji może stać się siedliskiem grzybów i drobnoustrojów, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie układu i wymiana filtra kabinowego. Jak sama nazwa wskazuje, filtruje on powietrze, którym oddychamy siedząc we wnętrzu auta. Pominięcie jego wymiany ma wpływ na zapach, parowanie szyb i przede wszystkim jakość powietrza. To szczególnie istotne w dużych, zanieczyszczonych miastach, w których unosi się dużo szkodliwego dla zdrowia pyłu.
Istotne jest też regularne napełnianie czynnika i sprawdzenie stanu kompresora. Ważne, by ruchome części były należycie smarowane, a bez czynnika nie jest to możliwe. Zatarcie sprężarki może doprowadzić do kosztownej awarii. Podczas rutynowej inspekcji sprawdzana jest również szczelność - w sprawnej klimatyzacji czynnik nie powinien wydostawać się przewodami czy ich łączeniami.
Zużywający się czynnik chłodniczy to główny koszt serwisu klimatyzacji. Kiedyś koszt takiej czynności nie wykraczał poza 150-200 zł. Dziś niewiele warsztatów robi to poniżej 200 zł, a ceny mogą sięgnąć nawet 400 zł. I to za stary, popularny czynnik R134a, który w drodze unijnych regulacji stał się reglamentowany w trosce o środowisko naturalne.
Samochody, które dziś zjeżdżają z fabrycznych taśm, obowiązkowo korzystają z nowego czynnika R1234yf, który budzi kontrowersje nie tylko z uwagi na jego cenę. Wiele razy kwestionowano bezpieczeństwo jego użycia, przede wszystkim z powodu jego samozapłonu w temperaturze 400 stopni Celsjusza. Jego wadą jest również niezwykle wysoka cena - uzupełnienie może nas kosztować 700 zł!
Jeśli czyszczenie i odgrzybianie nie wchodzi w skład przeglądu w wybranym przez nas warsztacie, warto zdecydować się również na ten zabieg. Kosztuje on 50-100 zł, a znacząco poprawi komfort jazdy i nasze zdrowie.
Badanie nieszczelności jest nieco trudniejsze, bo zwłaszcza w nowszych autach, dostęp do przewodów układu i stopień jego skomplikowania nie ułatwia zadania. Zbyt szybkie ubywanie czynnika może jednak świadczyć o konieczności zlokalizowania wycieku.
W przeciwieństwie do wymiany opon, z serwisem klimatyzacji nie musimy czekać na ciepłą pogodę. Pierwsze dni wiosny to odpowiedni czas, by odwiedzić warsztat i zrobić porządek z klimą w aucie.
Wiesz, że możesz dostać artykuły skórzane w super cenach? Sprawdź rabaty na Wittchen promocje.