Wymiana opon zimowych na letnie

i

Autor: Rafał Mądry Wymiana opon zimowych na letnie

Serwisy i warsztaty wulkanizacyjne pracują i zmieniają opony. Zachowują bezpieczeństwo klientów i pracowników

2020-04-10 15:10

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak zachować bezpieczeństwo klientów i pracowników w warsztatach w trakcie pandemii. Przy stosowaniu takich wytycznych w serwisach, możliwość zarażenia się tam koronawirusem jest nieporównywalnie niższa, niż możliwość kolizji lub wypadku drogowego spowodowanego złymi oponami.

Dbając o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie pandemii Polacy spędzają większą część swojego czasu w domu, bez kontaktu z osobami spoza kręgu ich najbliższych. Jest jednak znaczna część osób, których charakter pracy nie pozwala na wykonywanie jej zdalnie i muszą się do niej przemieszczać – w większości przypadków samochodem. Podobne podróże autem odbywają wszyscy, którzy muszą pojechać raz na jakiś czas do sklepu po najważniejsze artykuły spożywcze. Takie osoby użytkując swoje auta mogą pojechać do serwisu i wymienić opony zimowe na letnie. Ministerstwo Zdrowia 9 kwietnia uznało taką czynność za niezbędną dla zaspokajania codziennych potrzeb - napisaliśmy o tym więcej tutaj - KLIKNIJ i SPRAWDŹ

Przeczytaj także: Koronawirus w Polsce. Musisz zrobić przegląd pojazdu albo oddać go do warsztatu? Zachowaj ostrożność!

Warsztaty i serwisy wulkanizacyjne normalnie pracują. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przygotował dla takich działalności wytyczne, w których mówi, jak bezpiecznie pracować w trakcie epidemii.

Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa i bezpieczna obsługa pojazdów

  1. Przestrzegaj aktualnych przepisów i zaleceń rządowych w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa

  2. Wyposaż serwis w żele antybakteryjne, maseczki lub przyłbice przeźroczyste i gumowe rękawiczki dla pracowników oraz przeszkol ich i zobowiąż do ich używania. Dotyczy to zarówno pracowników recepcji jak i pracowników w hali napraw.

  3. Praca na hali napraw oraz przebywanie pracowników np. w pomieszczeniach socjalnych musi być tak zorganizowana by pracownicy zachowywali odstępy od siebie min. 1,5 metra albo korzystali z pomieszczeń pojedynczo.

  4. Oddziel stanowisko recepcyjne od poczekalni przeźroczystą przegrodą.

  5. Żele antybakteryjne oraz rękawiczki (np. foliowe typu zrywki) muszą być dostępne w widocznym miejscu także dla klientów.

  6. Ilość klientów w poczekalni w jednym czasie nie może być większa niż 3-krotność czynnych stanowisk kasowych, np. jeśli kasa jest jedna to może być tylko 3 klientów.

  7. Klienci w poczekalni muszą siedzieć minimum 1,5 metra od siebie.

  8. Jeśli klientów będzie więcej wydziel miejsce do czekania przed budynkiem w bezpiecznym miejscu wyznaczeniem bezpiecznego dystansu 2 metrów np. taśmą w paski.

  9. Po przyjeździe klienta obsługa samochodu powinna przebiegać bez kontaktu dotykowego z nim i poza kabiną jego samochodu (zalecane rozwiązanie to wjazd klienta na stanowisko naprawcze pod kierunkiem pracownika i wyjście klienta do poczekalni).

  10. Jeśli zakres prac wymaga wejścia do kabiny samochodu klienta należy zapytać go o zgodę. Po wyjściu z kabiny wszystkie powierzchnie dotykane przez pracownika muszą być wyczyszczone płynem do dezynfekcji powierzchni, który nie uszkodzi materiałów wnętrza pojazdu (np. kierownica, gałka zmiany biegów, panel sterujący, klapka bezpieczników/wejścia OBD, przełączniki).

  11. Jeśli jest konieczny podpis klienta na zleceniu papierowym musi być wykonany długopisem klienta albo długopisem, który po użyciu będzie zdezynfekowany płynem do dezynfekcji powierzchni opartym na alkoholu 60-70%.

  12. Należy zrezygnować z zabierania w depozyt od klienta kluczyków i dowodu rejestracyjnego pojazdu, chyba, że jest to konieczne do wykonania jazd testowych po naprawie. W takiej sytuacji kluczyki wraz z dowodem rejestracyjnym należy umieścić w jednorazowym woreczku, który musi być wyrzucony do śmieci po użyciu.

  13. Zalecane jest przyjmowanie płatności wyłącznie kartą. Po każdym użyciu czytnika kart przez klienta serwisu lub podstawki do wydawania reszty pracownik ma obowiązek je zdezynfekować płynem do dezynfekcji powierzchni na bazie alkoholu min 60-70%.

  14. Wszystkie klamki do drzwi wejściowych, drzwi oddzielających poczekalnię dla klientów, drzwi od pokoju socjalnego i toalet muszą być dezynfekowane min. 1 raz w ciągu dnia.

  15. W miarę możliwości dezynfekuj pomieszczenia na noc lampą UV typu C przez min. 8 godzin, za wyjątkiem pomieszczeń, gdzie są opony – promienie UV niszczę gumę. Ozonowanie nie jest skuteczne wobec wirusów. Ozon niszczy opony i gumowe części.

Nasi Partnerzy polecają