Motory zawierające oszukańcze oprogramowanie, niespełniające ekologicznych wymagań, pracują w około 11 mln aut na całym świecie. Chodzi o jednostki o kodzie EA 189 wyprodukowane w latach 2009-2014. Są to wysokoprężne motory z rodziny TDI, z turbodoładowaniem i technologią Common Rail wtrysku bezpośredniego, spełniające normę EURO 5. Z danych technicznych wynika, że pojemność takich silników TDI to 1.2-litra (3 cylindry), 1.6-litra (4 cylindry) oraz 2.0-litra (4 cylindry).
Kliknij: Tu sprawdzisz czy twój Volkswagen ma wadę programu sterującego
Liczby dotyczące poszczególnych marek Grupy Volkswagena rozkładają się następująco: 5 mln Volkswagen Samochody Osobowe, 1,8 mln Volkswagen Użytkowe, 2,1 mln Audi, 1,2 mln Skoda, 700 tys. Seat. Pojazdy to konkretne modele z konkretnych roczników.
.
Jak zidentyfikować oznaczenie EA 189
Aby zidentyfikować samodzielnie pojazd z wadą, wystarczy odszukać tabliczkę znamionową pojazdu, na której jest umieszczony również numer VIN (numer nadwozia samochodu). Na tabliczce lub na naklejce, widnieje oznaczenie silnika zamontowanego w aucie. W nomenklaturze Grupy Volkswagen jest to 3- lub 4-literowy ciąg. Do określonego ciągu czterech liter, przypisana jest rodzina silników EA 189 (lista w tabeli).
.
Gdzie znaleźć znamionową tabliczkę lub naklejkę
- Naklejka na słupku B obok fotela (najczęściej słupek lewy)
- Tabliczka w komorze silnika (przykładowo okolice podszybia, belka wzmacniająca)
- Naklejka w bagażniku (najczęściej pod wykładziną, wnęka koła zapasowego)
- Numer wybity w podłodze pod wykładziną
.
Pełna lista silników TDI Volkswagena o kodzie EA189
.
Silnik | Moc silnika |
Oznaczenie | Dane techniczne |
1.2 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CFWA | 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CAYA | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 90 KM (66 kW) | CAYB | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 105 KM (77 kW) | CAYC | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 110 KM (81 kW) | CBDC, CFHA, CFHF | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 120 KM (88 kW) | CAGC | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 140 KM (103 kW) | CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 143 KM (105 kW) | CAGA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 170 KM (125 kW) | CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 177 KM (130 kW) | CGLC | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 180 KM (132 kW) | CFCA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, dwie turbosprężarki |
Tabela sporządzona na podstawie danych zebranych przez DailyDriver.pl
.
Nowe silniki o kodzie EA 288
Na początku 2015 roku silniki TDI o kodzie EA 189, zostały zastąpione jednostkami EA 288. Według zapewnień Volkswagena, te wysokoprężne jednostki spełniające normę emisji spalin Euro 6, nie są dotknięte problemem i są zgodne z wszystkimi przepisami prawa i normami ochrony środowiska.
.