Do najczęstszych przyczyn wypadków związanych ze złym stanem technicznym pojazdu należą braki w oświetleniu, braki w ogumieniu, usterki w układzie hamulcowym i usterki układu kierowniczego. Dlatego podczas kontroli należy uważnie sprawdzić stan tych elementów, w tym stan i ilość płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, płynu do spryskiwaczy oraz oleju silnikowego i oleju w układzie wspomagania, a także stan klocków i tarcz hamulcowych.
Już wszyscy powinni mieć wymienione opony zimowe na letnie, a jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił, to przez wzgląd na bezpieczeństwo powinien jak najszybciej o to zadbać. - Opony przeznaczone do jazdy w zimie, w temperaturze przekraczającej około 7 st. C tracą swoje właściwości, przez co nie zapewniają nam odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, ponieważ mogą wydłużyć drogę hamowania oraz w związku z tym, że szybciej się zużywają i w wyższych temperaturach miękną, są bardziej podatne na przebicia - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Przeczytaj też: Jak korzystać z klimatyzacji. Jazda z klimą BARDZIEJ OSZCZĘDNA niż z otwartymi szybami
Efektem jazdy po nieodśnieżonych drogach pełnych niewidocznych dziur, brył lodu, o które nawet przy wyjątkowo uważnej jeździe uderzamy podwoziem, mogą być usterki zawieszenia, zniszczenie ogumienia czy felg. Dlatego po zimie należy dokładnie skontrolować stan podwozia, zwłaszcza kiedy czujemy luz w układzie kierowniczym, słyszymy stuki dochodzące z podwozia i skrzypienie w czasie ruchów kierownicą.
Gumowe elementy samochodu, takie jak wycieraczki, podczas zimy są szczególnie narażone na zniszczenia, również dlatego, że wielu kierowców włącza je zamiast odśnieżania i usuwania z szyb lodu. Pióra wycieraczek powinno się wymieniać dwa razy w roku, z czego raz właśnie teraz, zwłaszcza gdy zostawiają smugi, "piszczą" lub ich pióra są zdeformowane.