Dobra widoczność jest jednym z podstawowych warunków umożliwiających kierowcy właściwą ocenę sytuacji na drodze. Zabrudzenia, rysy i pęknięcia na szybie mogą sprawić, że zbyt późno dostrzeżemy zagrożenie i spowodujemy wypadek. Zły stan szyb pojazdu jest szczególnie widoczny w sytuacji, gdy podróżujemy nocą lub też w bardzo słoneczny dzień. Wieczorem lub przy zmniejszonej przejrzystości powietrza nawet najdrobniejsze pęknięcia i zarysowania stają się ciemniejsze, przez co znacznie ograniczają pole widzenia kierowcy. Warto pamiętać, że powodują one również powstawanie oślepiających refleksów świetlnych.
Badanie przeprowadzane dla firmy NordGlass przez niezależną agencję badawczą potwierdziły, że 27% kierowców decyduje się na naprawę lub wymianę szyby dopiero w sytuacji, gdy uszkodzenie jest na tyle poważne, że kompletnie uniemożliwia kontynuowanie jazdy, a aż 69% respondentów biorących udział w badaniach przyznało, że powodem udania się do profesjonalnego serwisu były zaniedbane rysy lub pęknięcia na szybie. Wyniki pokazują, że choć 88% kierowców deklaruje dbałość o swój samochód, to blisko 40 % z nich jeździ z porysowaną i nieprzejrzystą szybą, nie zwracając na ten fakt uwagi. Bagatelizowanie tego typu uszkodzeń może być jednak bardzo zgubne w skutkach.
- Właściciel samochodu nie powinien w nieskończoność odkładać naprawy szyby. Uszkodzenia, powszechnie zwane "pajączkami" lub też "oczkami" będą się bowiem stale powiększać. Nie każdy bierze pod uwagę fakt, że podczas jazdy karoseria auta podlega nieustannym naprężeniom, a szyba czołowa odpowiada w dużym stopniu za sztywność konstrukcyjną nadwozia. W efekcie niezabezpieczone pękniecie będzie coraz większe. Proces ten będzie postępował znacznie szybciej w przypadku diametralnych zmiany temperatury, np. w ciągu dnia i nocy, tak charakterystycznych na początku wiosny. Natychmiastowe reagowanie w momencie wystąpienia uszkodzenia zwiększa także prawdopodobieństwa naprawy szyby, bez konieczności jej wymiany - mówi ekspert NordGlass.
Utrata dowodu rejestracyjnego za uszkodzoną szybę
Uszkodzona szyba może być przyczyną zatrzymania przez patrol drogowy. Policjant stwierdzając pęknięcie szyby czołowej, może ukarać nas mandatem lub zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. W Prawie o ruchu drogowym, Art. 66; pkt.1.5, znajdziemy zapis informujący o tym, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. W przypadku, gdy auto ma widoczne uszkodzenia mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, a za takie właśnie uznaje się ubytki w szybie lub rysy mogące spowodować oślepienie refleksami świetlnymi, funkcjonariusz policji ma pełne prawo, a nawet obowiązek wypisać mandat i odebrać dowód rejestracyjny pojazdu. Również diagnosta podczas rutynowego przeglądu technicznego, ze względu na zbyt duże zużycie, pęknięcia i odpryski szyby, jest zobligowany do nieprzedłużania ważności badania technicznego auta.