Stukanie w podwoziu, terkotanie na zakręcie, klekot z silnika - co to jest, co się psuje

2010-08-27 8:36

Pukanie do drzwi niekoniecznie musi zapowiadać ciąg niemiłych zdarzeń, w odróżnieniu od auta, gdzie podobne dźwięki w zasadzie zawsze zwiastują jakąś mniej lub bardziej poważną usterkę. Przyjrzyjmy się, skąd w aucie najczęściej wydobywają się przeróżne stuki, jakie są ich przyczyny i w jaki sposób można je usunąć.

Głośne drzwi

Przyczyną stuków dobiegających z okolic drzwi mogą być zużyte zawiasy drzwiowe, wyrobione powierzchnie zaczepów lub współpracujących z nim elementów ryglujących. Za stukanie może też odpowiadać nieprawidłowa regulacja drzwi. Próby eliminowania uciążliwych dźwięków należy zawsze zaczynać od sprawdzenia regulacji.

Podejrzane podwozie

Prawdziwą kopalnią przeróżnych stuków jest zawieszenie i układ kierowniczy. Takie dźwięki wydają zużyte przeguby, tuleje metalowo-gumowe, łączniki stabilizatorów, gniazda amortyzatorów. Miejsce zużycia zawsze objawia się mniej lub bardziej wyczuwalnym luzem. Łatwo go wykryć dotykiem podczas wymuszonego ruchu współpracujących ze sobą badanych elementów, np. kołysania samochodu czy kręcenia kierownicą. Do takiej kontroli niezbędny jest kanał, najazd lub podnośnik i pomoc drugiej osoby. Zużyte elementy nadają się tylko do wymiany.

Luzy na wydechu

Przyczyną stukania o podłogę auta elementów układu wydechowego są zniszczone lub zsunięte z zamocowania elastyczne wieszaki wydechu. Te miejsca bardzo łatwo odnaleźć. Trzeba tylko skorzystać z kanału lub podnośnika. Czasami wystarczy tylko ponownie umocować wieszak na swoim miejscu.

Terkotanie na zakręcie

Stukanie pojawiające się przy ruszaniu ze skręconymi kołami lub podczas przyspieszania na wprost oznacza przeważnie jedno: zużyte przeguby półosi napędowych. Ten proces przyspieszają pęknięcia gumowych osłon przegubów, przez które do wnętrza przedostają się zabrudzenia. Zużyte przeguby nadają się do wymiany lub regeneracji, ale ten ostatni zabieg nie jest polecany.

Stuki z silnika

Odgłosy przypominające stukanie wydobywające się podczas pracy silnika pochodzą przeważnie z układu rozrządu lub układu korbowo-łokowego. W pierwszym przypadku za "klepanie" odpowiadają luzy między dźwigienkami a trzonkami zaworów, spowodowane niewłaściwą regulacją lub - przy rozwiązaniu stosowanym już coraz częściej - uszkodzeniem hydraulicznych popychaczy zaworów. Stuki w układzie korbowo-tłokowym to oznaka poważnych kłopotów, ponieważ w ten sposób dają o sobie znać zużyte panewki główne, korbowodowe czy tłoki. Ich naprawa jest kosztowna, czasami wręcz nieopłacalna.

Ach, ta półka

Stukająca tylna półka to częsta bolączka aut z nadwoziem typu hatchback. Przeważnie to wynik takiego a nie innego wykonania. Poprawę sytuacji może przynieść własna pomysłowość polegająca np. na podklejeniu krawędzi półki lub ich stałych podpór paskami gąbki, aby w ten sposób wytłumić uderzenia.