Skrętna tylna oś, Volkswagen Touareg

i

Autor: Volkswagen Skrętna tylna oś, Volkswagen Touareg

System czterech kół skrętnych – w czym pomaga, jak działa

2018-08-02 11:32

Tylna oś skrętna od dawna pojawia się m.in. w autobusach. Takie rozwiązanie sprawia, że duże pojazdy są bardziej zwrotne i łatwiejsze w manewrowaniu. Od kilku lat ten rodzaj technologii wkracza także do samochodów osobowych, polepszając ich własności jezdne.

Rozwiązanie jakim jest tylna skrętna oś, od ponad 10 lat stosuje marka Renault. Ostatnio za sprawą nowego Touarega technologia ta pojawiła się także w Volkswagenie. SUV-y stają się coraz bardziej popularne, a duże samochody z reguły nie są tak zwrotne jak małe, kompaktowe hatchbacki. Dlatego producenci radzą sobie z tym na różne sposoby. Wszystko po to, by pojazd lepiej się prowadził i przysparzał mniej trudności w codziennej eksploatacji.

Układ czterech kół skrętnych opiera się na zmodyfikowanej tylnej osi. Zachowanie przednich kół się nie zmienia, jednak tylne zamiast tradycyjnego podążania za przednimi, aktywnie wspomagają pojazd podczas manewrów.

W nowym Volkswagenie Touaregu przy prędkościach poniżej 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. Gdy przednie koła skręcają w lewo, elektrycznie sterowane koła tylnej osi skręcają w prawo o maksymalnie pięć stopni. Poprawia to zwrotność samochodu podczas manewrowania. Układ kierowniczy z czterema kołami skrętnymi zmniejsza średnicę zawracania Touarega o metr – z 12,19 do 11,19 m.

Przy prędkości powyżej 37 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie. Zapewnia to bardziej płynne i pewne prowadzenie auta, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. System czterech kół skrętnych zapewnia stabilność podczas zmiany pasa ruchu (na przykład przy szybkim wyprzedzaniu) oraz w czasie nagłych manewrów omijania przeszkody.

Zasada działania systemu w modelach Renault wyposażonych w system czterech kół skrętnych 4Control jest taka sama, jednak zmiana kierunku skrętu kół tylnej osi odbywa się przy 60 km/h. Podobne rozwiązanie stosuje także Porsche.

WIDEO - zobacz jak działa system tylnej osi skrętnej