Spis treści
- Otwór w zderzaku. Co to jest? Do czego służy?
- Jak otworzyć zaślepkę w zderzaku?
- Holowanie pojazdu - co mówią przepisy
Zderzak w motoryzacji to najbardziej wysunięty w przód i w tył element pojazdu, służący do złagodzenia zderzenia pojazdu z innym pojazdem, pieszym lub przeszkodą. Stanowi też ważny element wzorniczy samochodu - czytamy w definicji. Współczesne zderzaki pełnią jeszcze więcej funkcji, np. są wyposażone w czujniki, które wspierają kierowcę w czasie parkowania. Niemal wszystkie zderzaki mają jeszcze jedną "ukrytą" funkcję.
Otwór w zderzaku. Co to jest? Do czego służy?
Zaślepka zazwyczaj ma owalny kształt, znajduje się z boku przedniego i tylnego zderzaka, jest polakierowana, przez co nie rzuca się w oczy. Skrywa bardzo ważny element - gwint, w który wkręca się ucho holownicze (śrubę), do którego można zaczepić linę holowniczą.
Jak otworzyć zaślepkę w zderzaku?
Aby otworzyć zaślepkę, trzeba ją najpierw ostrożnie (tak, by nie porysować zderzaka) podważyć - np. płaskim śrubokrętem, kluczykiem, a niekiedy po prostu palcem. Zazwyczaj zaślepka jest połączona ze zderzakiem, tak żeby po otwarciu się nie zgubiła. Po wykręceniu ucha holowniczego zaślepkę należy ponownie umieścić w zderzaku (dopasować lub na zatrzask).
Holowanie pojazdu - co mówią przepisy
Zasady holowania pojazdów w Polsce są szczegółowo opisane w Prawie o ruchu drogowym.
Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
- prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
- pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
- w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
- pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
- pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
- odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Zabrania się holowania:
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
- pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
- pojazdem z przyczepą (naczepą);
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.