Na terenie Unii Europejskiej zasady homologacji są ściśle określone wspólnotowym prawem. Szczegółowe regulacje dotyczą m.in. warunków używania tłumików w kontekście hałasu wytwarzanego przez pojazd i układ wydechowy. Homologowane części oznakowane są, podobnie jak np. katalizatory, specjalnymi znakami UE. Pozwala to określić, czy dany typ tłumika rzeczywiście posiada atest do użycia w danym modelu samochodu.
Co mówi prawo o tłumikach
Kwestie związane z homologacją tłumików szczegółowo określa unijna dyrektywa z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (2007/46/WE). "Dyrektywa opiera się na zasadzie całkowitej harmonizacji. Wspólnotowe procedury homologacji są obowiązkowe i zastępują procedury krajowe, z którymi do tej pory współistniały. Działania producentów związane z homologacją zostaną w ten sposób znacznie uproszczone" – tłumaczy Komisja Europejska. Przepisy te obowiązują w Polsce – wprowadzono je dnia 25 marca 2013 roku, a rozporządzenie weszło w życie 22 czerwca 2013 r.
Przeczytaj też: Jak dbać o sprzęgło, co powoduje awarie tego podzespołu
Jak czytać homologację
Dany tłumik może mieć np. homologację e12 030293. Poszczególne cyfry nie są przypadkowe i mają swoje konkretne znaczenie. Pierwsza litera i liczba odnoszą się bezpośrednio do miejsca, w którym wydano homologację. I tak "e12" oznacza, że została ona przyznana w Austrii. Kolejne dwie cyfry to informacja o tym, na podstawie jakiej dyrektywy została zatwierdzona dana część ("03" oznacza w podanym przykładzie, iż była to dyrektywa 92/97/EWG). Będące na końcu cztery cyfry oznaczają natomiast seryjny numer homologacji. Poza homologacjami UE na rynku obecne są również homologacje wydawane przez niemiecki ośrodek certyfikacyjny TUV. Taki atest jest również wartościowy i świadczy o spełnianiu przez dany tłumik restrykcyjnych norm technicznych.
Homologacja nie jest obowiązkiem
Tłumik samochodowy to jedna z najważniejszych części układu wydechowego. Na terenie Polski i całej Unii Europejskiej można stosować tłumiki nieposiadające homologacji. Części jednak z takim atestem dają pewność spełniania wymagań dotyczących hałasu oraz sprawności układu wydechowego. Jeżeli tłumik jest homologowany dla posiadanego typu samochodu, z jego funkcjonowaniem nie powinno być żadnych większych problemów, ponieważ konstrukcja jest dostosowana m.in. do mocy silnika. Złe dobranie tłumika (np. przy wymianie tej części) nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Może jednak negatywnie wpłynąć na osiągi silnika i emisję spalin.