Niemal po każdym tragicznym wypadku z udziałem sportowego auta powraca dyskusja, w której pada argument o braku lub zbyt małej liczbie torów wyścigowych w Polsce. Okazuje się, że torów jest w naszym kraju prawie 30 - nie są to obiekty pokroju niemieckiego Nürburgringu, ale mimo to można na nich przetestować auto, a przede wszystkim sprawdzić swoje umiejętności, legalnie się pościgać czy wziąć udział w szkoleniach.
Najlepsze tory wyścigowe w Polsce
Tor Poznań i Silesia Ring w Kamieniu Śląskim to największe i najbardziej nowoczesne obiekty w Polsce, powszechnie uznawane za najlepsze.
Tor Poznań
Tor Poznań (ul. Wyścigowa 3, Przeźmierowo, woj. wielkopolskie) został oddany do użytku w grudniu 1977 roku, od tamtego czasu przechodził modernizacje. Jego właścicielem i zarządcą jest Automobilklub Wielkopolski. Tor jest przeznaczony zarówno dla samochodów osobowych jak i motocykli (działa także tor kartingowy). To najdłuższa trasa tego typu w Polsce. Długość toru wynosi 4083 metrów, szerokość 12 metrów. Tor Poznań ma 14 zakrętów (pięć lewych, dziewięć prawych) i 11 odcinków prostych, z czego najdłuższy ma 560 metrów. Dotychczasowy rekord toru to 1.24.401 - został on ustanowiony przez Czecha Thomasa Kostka pod koniec maja 2011 roku (Mercedes Benz, klasa DTM D4 +3500).
Jak czytamy w regulaminie, aby korzystać z toru, należy każdorazowo zawrzeć umowę z Automobilklubem Wielkopolski. "Z toru korzystać mogą wyłącznie osoby posiadające zgodę Automobilklubu Wielkopolski lub podmiotu użytkującego tor w danym momencie, na podstawie umowy zawartej z Automobilklubem Wielkopolski".
Wiele firm oferuje (np. w ramach prezentu) przejazdy najlepszymi sportowymi samochodami także po Torze Poznań. Jedno okrążenie to koszt (w zależności od marki i mocy auta) ok. 300 -700 złotych.
Silesia Ring
Silesia Ring (ul. Lotnicza 5-7, Kamień Śląski, woj. opolskie) to najnowszy tor wyścigowy w Polsce, został oddany do użytku w 2016 roku. Nitka główna Silesia Ring liczy 3636 metrów i składa się z 15 zakrętów (sześciu lewych i dziewięciu prawych). Prosta startowa liczy 560 metrów i ma szerokość 15 metrów, a tor w najwęższym miejscu - 12 metrów. Najdłuższa prosta ma 730 metrów. Tor zabezpieczony jest barierami energochłonnymi oraz pułapkami żwirowymi. Cała nitka toru posiada odwodnienie liniowe, dzięki czemu korzystanie z toru możliwe jest także podczas opadów deszczu. Tor może mieć siedem konfiguracji, dlatego może tam odbywać się kilka imprez jednocześnie.
Cennik Silesia Ring Open Track – wolne jazdy samochodem (z podziałem na początkujących i profesjonalnych kierowców, limit głośności auta: do 100 dB):
Jazda własnym samochodem przy wcześniejszej rejestracji:
- 1 sesja (20 minut) – 200 zł
- 2 sesje – 400 zł
- 3 sesje – 500 zł
- każda kolejna – 150 zł (w momencie wolnych miejsc istnieje możliwość dokupienia sesji na miejscu; wypożyczenie kasku 50 zł szt./dzień)
W momencie przyjazdu bezpośrednio na tor bez wcześniejszej rejestracji koszt każdej sesji 250 zł.
Koszt 4-godzinnego szkolenia pod okiem profesjonalistów (Akademia jazdy) - 1500 zł.
Pozostałe tory wyścigowe i szkoleniowe w Polsce
- Tor Lublin - Ułęż
- Tor Łódź
- Tor Radom - Jastrzęb
- Tor Radom
- Tor Kielce
- Tor Warszawa - Modlin
- Tor Warszawa - Słomczyn
- Tor Krzywa (Wrocław)
- Tor Białystok
- Tor Kraków
- Tor Gdańsk - Pszczółki
- Tor Olsztyn
- Tor Toruń
- Tor Koszalin
- Tor Bednary
- Tor Wrocław - Oleśnica
- Tor Szczecin - Makowice
- Tor Biała - Podlaska
- Tor Borsk
- Tor Mikołajki
- Tor Nowe Miasto