1. Lepsze prowadzenie i większe bezpieczeństwo
Ciśnienie opon ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu oraz bezpieczeństwo jazdy. Niedopompowanie lub różny stopień napompowania opon powodują, że w sytuacjach ekstremalnych samochód reaguje znacznie wolniej i może zachowywać się w sposób nieprzewidywalny.
Odpowiednie ciśnienie ma szczególne znaczenie w sytuacjach drogowych wymagających szybkiej reakcji kierowcy, takich jak zmiana pasa ruchu czy próba uniknięcia kolizji z przebiegającym przez drogę zwierzęciem. W deszczu brak powietrza w oponach powoduje wydłużenie drogi hamowania oraz zwiększenie ryzyka wystąpienia zjawiska aquaplaningu
– wyjaśnia Martin Dražík, Product Manager Nokian Tyres Europe.
Przeczytaj też: W niepogodę unikaj wyprzedzania i kałuż. Jesienne deszcze zwiększają ryzyko aquaplaningu
Przy dużym obciążeniu utrata stabilności jest jeszcze większa. Zanim wyruszysz w podróż przyczepą kempingową, kamperem lub samochodem z dużym obciążeniem, pamiętaj aby nieco zwiększyć ciśnienie powietrza w oponach.
2. Dłuższa żywotność opon
Ciśnienie powietrza wpływa także na żywotność opon. Niedopompowane szybciej się zużywają i są bardziej podatne na uszkodzenia. Przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza dochodzi m.in. do zmniejszenia odległości pomiędzy kołem, a powierzchnią opony. W rezultacie znacznie częściej uderza ona o koło, co zwiększa ryzyko jej uszkodzenia, np. w sytuacji, gdy uderzymy o krawężnik. Szczególnie niebezpieczne mogą być pojawiające się na drodze po zimie wyboje i dziury.
Zbyt niskie ciśnienie opon prowadzi do ich przegrzewania, a w konsekwencji szybszego zużywania się. Wraz z nagrzewaniem się elementów konstrukcyjnych opony, rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia jej struktury, a nawet awarii. O odpowiednie ciśnienie w oponach najlepiej zadbać jeszcze przed ich wymianą. W końcu do uszkodzenia niedopompowanej opony może dojść zanim uda nam się dojechać na stację benzynową
– przestrzega Martin Dražík.
3. Mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2
Ciśnienie opon bezpośrednio przekłada się również na zużycie paliwa oraz emisję związków węgla. Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach prowadzi do zwiększenia oporu toczenia, a w konsekwencji wzrostu zużycia paliwa. Wielu producentów, oprócz zalecanego ciśnienia przy obciążeniu maksymalnym oraz od 1 do 3 osób, podaje także ciśnienie dla jazdy ekonomicznej, pozwalające na zmniejszenie oporu toczenia oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Sprawdź też: Czym jest aquaplaning na drodze, co zrobić gdy wpadnie się autem w poślizg
Powietrze wydostaje się z opony cały czas, dlatego też przy częstej jeździe możemy nie zauważyć, że jest ona niedopompowana. Z tego właśnie względu ciśnienie w oponach należy sprawdzać raz na trzy tygodnie lub przynajmniej zanim wyruszymy w dłuższą podróż.