Uciekający płyn

2009-09-22 7:00

Jedna z podstawowych czynności obsługowych, jaką każdy kierowca powinien często robić, polega na sprawdzeniu stanu płynu chłodzącego.

To zadanie zwykle ułatwia zbiornik wyrównawczy o przeźroczystych ściankach z naniesionymi znakami minimalnego i maksymalnego poziomu cieczy w układzie. Przy dużych ubytkach lub takich, które ciągle się powtarzają, nie należy poprzestać tylko na dolewaniu. Trzeba wtedy przede wszystkim znaleźć przyczynę tego zjawiska. Płyn z układu chłodzenia znika w kilku charakterystycznych miejscach.

Podejrzana głowica

Obfity pióropusz białego dymu wydobywającego się z rury wydechowej, któremu towarzyszyć może również wzrost ilości oleju o wyraźnie jaśniejszej barwie, to pewny dowód na to, że ubytek płynu chłodzącego spowodowany został uszkodzeniem uszczelki głowicy silnika albo też samej głowicy. Potwierdzać to również mogą wydobywające się z płynu bąbelki powietrza. Auto z taką przypadłością powinno jak najszybciej trafić do warsztatu. Uszkodzenia uszczelki głowicy silnika nie zawsze daje się rozpoznać po kolorze spalin, oleju czy bąbelkach powietrza w płynie. Zdarza się, że z powodu chwilowego przegrzania silnika nastąpi odkształcenie głowicy, ale tylko na zewnętrznej krawędzi. W takim przypadku do pracy silnika raczej trudno się przyczepić. Dowody na to, że coś jednak nie jest w porządku ze szczelnością układu chłodzenia, można będzie odkryć po śladach wycieku płynu na bloku silnika.

Ślady na chłodnicy

Chłodnica jest z jednej strony najważniejszym elementem układu chłodzenia, a z drugiej - z racji swej budowy - najbardziej wrażliwym na uszkodzenia. W początkowej fazie wyciek objawia się miejscowym "spoceniem" powierzchni. Tego nie można lekceważyć, bo nigdy nie wiadomo, czy zaraz z chłodnicy nie wyleje się intensywny strumień. Miejscem, gdzie często dochodzi do przecieków z chłodnicy, jest połączenie jej rdzenia z bocznymi zbiornikami. Znacznie trudniej zlokalizować nieszczelności nagrzewnicy, bo jest ona zabudowana i dopiero gdy zacznie ona porządnie przeciekać, płyn może przedostawać się do wnętrza pojazdu, a po włączeniu ogrzewania w ciepłym powietrzu da się odczuć nietypowy zapach.

Nieszczelny korek

Korek chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego ma za zadanie utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w układzie chłodzenia. W tym celu wyposażony jest w zawór o odpowiedniej sile sprężyny. Osłabiony zawór nie jest w stanie sprostać nawet prawidłowemu ciśnieniu i będzie przepuszczać płyn na zewnątrz. Jeśli po wymianie korka nie trzyma on nadal płynu, to znaczy, że w układzie panuje większe ciśnienie i trzeba znaleźć przyczynę tego zjawiska.

Opaski ściskające

Stosowanie przewodów w układzie chłodzenia to konstrukcyjna konieczność, a wraz z nią potrzeba mocnych i trwałych połączeń. Skręcane lub sprężyste opaski na przewodach potrafią stracić siłę mocowania i spowodować wyciek płynu. Jeśli dotyczy to opasek sprężystych, można je tylko wymienić. W przypadku podciekania połączenia z opaską skręcaną wystarczy mocniej dokręcić śrubę ściskającą taśmę opaski.