Według statystyk firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą pojazdów używanych wynika, że kierowcy poszukujący kilkuletnich aut coraz częściej biorą pod uwagę zakup samochodu z taką właśnie przekładnią. W tym roku w Polsce i krajach Europy Środkowej, firma sprzedała 7205 aut wyposażonych w automatyczną przekładnię, co oznacza w stosunku do 2015 roku (sprzedaż 5789 takich aut) wzrost o niemal 20 procent.
Czytaj: Kupujesz auto używane? Koniecznie wykonaj jazdę testową
- Zauważamy systematyczny wzrost zainteresowania samochodami używanymi z automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe, najczęściej takie auta wybierają kobiety oraz właściciele firm. Wynika to z faktu, że jazda tego typu samochodem jest bardziej komfortowa, zwłaszcza w mieście, ponieważ nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów i używania sprzęgła. Ponadto, automatyczne skrzynie bardziej chronią silnik – mówi Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
.
Objawy awarii automatycznej skrzyni biegów
Kupując używane auto z automatyczną przekładnią, warto poświęcić więcej uwagi. Takie skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o dużych kosztach ich wymiany. Zanim zdecydujemy się na zakup auta z "automatem", zawsze należy sprawdzić działanie skrzyni. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów.
1. Zapach spalenizny – może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.
2. Poślizg kół zębatych – choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występować także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni.
3. Wyciek oleju – olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.
4. Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów – zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.
5. Świeci się kontrolka silnika – tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.
Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych – tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.