Fiat Tipo w odsłonie, która zadebiutowała w 2015 roku okazał się być strzałem w dziesiątkę. Niedrogi, pojemny i, jak się okazało, trwały samochód może być łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Wśród zalet warto odnotować również fakt, że jego silniki doskonale radzą sobie zasilane gazem. Fiat Tipo łyka gaz jak pelikan ryby. Fakt, robi to trochę łapczywie, ale jest do tego stworzony. Nie bez powodu stał się tak popularny wśród firm zajmujących się przewozem osób.
Egzemplarze, które nie mają uberowej lub taksówkarskiej przeszłości są jak najbardziej warte uwagi. Oto, jakie jednostki napędowe stosowano w Fiacie Tipo.
Benzynowe:
- 1.4 16 V 95 KM
- 1.4 T-Jet 120 KM
- 1.6 E-Torq 110 KM
Wysokoprężne:
- 1.3 MultiJet 95 KM
- 1.6 MultiJet 120 KM
Jeśli zależy Wam na możliwie niedrogiej eksploatacji, warto skupić się na silnikach benzynowych. Wszystkie będą niezłym wyborem, ale najczęściej spotykane 1.4 16 V i 1.4 T-Jet są zarazem najlepsze. Praktycznie nie ma w nich ryzyka kosztownej awarii, a ewentualne wady ograniczają się do wysokiego poboru oleju. Benzynowa jednostka 1.6 E-Torq występowała tylko i wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów i wśród używanych aut jest rzadkością.
Fiat Tipo z fabrycznym LPG
Kompaktowy Fiat występował również z fabryczną instalacją LPG dla silnika 1.4 T-Jet 120 KM i instalacją montowaną na zlecenie importera, która była dostępna dla sedana z silnikiem 1.4 16V 95 KM. Zalety? Komponenty instalacji są dobrze dobrane do auta i zamontowane fachowo. Wady? Auta, które od nowości jeździły na LPG często mają za sobą parę lat intensywnej eksploatacji. Czasami lepiej jest wybrać egzemplarz z niższym przebiegiem i zamontować instalację we własnym zakresie.
Zużycie paliwa i gazu w Fiacie Tipo
Silniki w Fiacie Tipo należą do stosunkowo prostych i sprawdzonych jednostek. Lepszym wyborem będzie silnik 1.4 T-Jet, który zużywa około 8-9 l/100 km w mieście i nieco ponad 7 l/100 km w trasie. Słabszy motor zużyje około 1 l/100 km mniej w podanych wyżej warunkach. Te wartości nie są niskie, dlatego montaż instalacji LPG jest szczególnie dobrym pomysłem. Choć benzynowe jednostki, o których mowa były zestawione ze skrzynią biegów o 6 przełożeniach, są one na tyle krótkie, że nie zapewniają wystarczająco niskich obrotów w trasie.
Fiat Tipo - koszt instalacji LPG
Fabryczna instalacja w Tipo z silnikiem 1.4 T-Jet kosztowała 3500 zł. Jeśli chcemy zamontować układ zasilania gazem po zakupie używanego auta, będziemy musieli liczyć się z podobnym wydatkiem. Około 3000 zł będzie kosztować markowa instalacja zamontowana w dobrym serwisie. To niewysoka cena, która jest zasługą tradycyjnego wtrysku pośredniego i prostej konstrukcji jednostek napędowych. Jeśli pokonujemy 20 000 km rocznie, wydatek zwróci się mniej więcej po roku jazdy.