– Zmierzamy z determinacją w kierunku „Wizji Zero”, w kierunku ocalenia tysięcy ludzi rocznie! Podpisanie przepisów to podsumowanie wielu miesięcy pracy i zaangażowania wielu podmiotów: od europosłów po organizacje walczące o bezpieczeństwo drogowe. Jesteśmy na właściwej drodze aby znacząco zmniejszyć liczbę ofiar i rannych na europejskich drogach
– powiedziała po ceremonii podpisania rozporządzenia europosłanka Róża Thun.
Europejscy kierowcy już od lipca 2022 r. w każdym nowym aucie zakupionym na terenie Unii Europejskiej znajdą w standardzie urządzenia i systemy mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz asystowanie prowadzącemu w nieprzewidzianych sytuacjach nagłych, w tym m.in.:
• inteligentny asystent kontroli prędkości;
• awaryjne ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu;
• wykrywanie innych uczestników ruchu wokół pojazdu;
• awaryjny sygnał stopu;
• automatyczne hamowanie awaryjne przed pojazdami i przeszkodami (od lipca 2024 także przed pieszymi i rowerzystami);
• rejestrator danych na temat wypadków i innych zdarzeń drogowych;
• instalacja do montażu alkomatów blokujących zapłon.
Co więcej, w 2026 r. nadejdzie czas na ogromną zmianę dla transportu ciężarowego. Ma zmienić się znacząco wygląd kabin kierowców. Zostaną one przeprojektowane aby spełniać zwiększone parametry dotyczące widoczności, szczególnie poruszających się pieszych i rowerzystów. Także od 2026 r. każdy autobus i samochód ciężarowy będzie posiadał rejestrator danych na temat wypadków i innych zdarzeń drogowych.