Opona z biegiem lat traci właściwości
Podobnie jak opony zimowe, letnie mają najlepsze właściwości w ciągu 5-6 lat po zakupie. Starsze ogumienie może już utracić najlepsze właściwości i parametry. Po kilkuletniej eksploatacji specjaliści zalecają zakup nowego kompletu opon. Ważną też jest kwestia grubości bieżnika. Polskie i jednocześnie unijne prawo określa minimum na 1,6 mm. Znawcy podkreślają jednak, że wymieniać opony należy kiedy mierzona grubość rowków nie przekracza 3 mm.
Zobacz też: Symbole na oponie: jak czytać rozmiar, co oznaczają litery, cyfry i napisy
Opony polecane przez ADAC
Niemieckie stowarzyszenie ADAC przeprowadziło kolejne testy opon letnich. W tym roku przetestowane zostało ogumienie w dwóch rozmiarach: 185/50 R14 H i 205/55 R16 V. Sprawdzane było zachowanie na suchym i mokrym asfalcie, generowany hałas i komfort, wpływ na zużycie paliwa i żywotność opony. W ten sposób powstały noty, które przełożyły się na oceny końcowe – im ona niższa tym, opona lepsza.
185/50 R14 (indeks prędkości H - 210 km/h)
14-calowe opony są wykorzystywane w mniejszych samochodach, czyli głównie tych miejskich. Można je również spotkać w starszych pojazdach. Co ciekawe, żaden z testowanych kandydatów nie otrzymał noty "bardzo dobry". W tegorocznym porównaniu najwyższe oceny zebrała opona Continental ContiPremiumContact 5. Zaraz za nią uplasowały się: Goodyear EfficientGrip Performance, Nokian Line, Dunlop Sport BluResponse, Vredestein Sportrac 5 i Hankook Kinergy Eco K425. Pozostali producenci otrzymali oceny "zadowalający", "wystarczający" i "niedostateczny".
Model | Cena | Łączna ocena |
Suchy asfalt |
Mokry asfalt |
Hałas i komfort |
Zużycie paliwa |
Zużycie opon |
Continental ContiPremiumContact 5 | 215* | 2,2 | 1,8 | 1,9 | 3,5 | 2,2 | 2,3 |
Goodyear EfficientGrip Performance | 214* | 2,2 | 1,6 | 2,1 | 4,0 | 2,0 | 2,3 |
Nokian Line | 188* | 2,2 | 2,1 | 2,3 | 3,9 | 2,3 | 1,3 |
Dunlop SportBluResponse | 203* | 2,3 | 1,8 | 2,2 | 4,0 | 1,9 | 2,3 |
Vredestein Sportrac 5 | 207* | 2,3 | 1,9 | 2,4 | 3,8 | 1,9 | 1,8 |
Hankook Kinergy Eco K425 | 198* | 2,4 | 1,8 | 2,4 | 3,6 | 2,1 | 2,5 |
Firestone Firehawk TZ300 alpha | 155* | 2,6 | 1,8 | 2,6 | 3,7 | 2,2 | 2,3 |
Michelin Energy Saver+ | 268* | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 3,7 | 1,9 | 1,3 |
Sava Intensa HP | 167* | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 4,0 | 2,6 | 1,5 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 253* | 2,7 | 2,1 | 2,5 | 3,6 | 2,7 | 1,3 |
Infinity Ecosis | 149** | 3,0 | 3,0 | 2,7 | 3,5 | 2,0 | 2,8 |
Yokohama BluEarth AE-01 | 182* | 3,1 | 2,0 | 3,1 | 3,6 | 1,8 | 2,0 |
GT Radial Champiro Eco | 140** | 3,4 | 2,8 | 3,4 | 3,5 | 2,2 | 2,3 |
Semperit Comfort-Life 2 | 131** | 3,4 | 2,9 | 3,4 | 4,0 | 1,8 | 1,5 |
Kumho KH27 Ecowing ES 01 | 205* | 3,9 | 2,1 | 3,9 | 3,3 | 1,5 | 1,0 |
Matador MP 16 | 166* | 4,8 | 3,1 | 4,8 | 3,5 | 1,8 | 1,8 |
* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl
205/55 R16 (indeks prędkości V - 240 km/h)
Drugim rozmiarem, testowanym przez ADAC w 2015 roku jest 16-calowe 205/55. Opony te można spotkać w samochodach kompaktowych i pojazdach klasy średniej. Również i tutaj żaden kandydat nie otrzymał oceny "bardzo dobry". Co ciekawe najwyższą ocenę nie zebrała opona Continental ContiPremiumContact 5, tylko Michelin Primacy 3. Lepsza okazała się również Goodyear EfficientGrip Performance. W czołówce znalazły się również inne opony światowych producentów: Dunlop Sport BluResponse, Pirelli Cinturato P7 Blue i Bridgestone Turanza T001. Pozostali kandydaci okazali się być "zadowalający" i "niedostatecznym".
Model | Cena | Łączna ocena |
Suchy asfalt |
Mokry asfalt |
Hałas i |
Zużycie paliwa |
Zużycie opon |
Michelin Primacy 3 | 367* | 1,9 | 1,5 | 2,5 | 2,9 | 2,0 | 0,5 |
Goodyear Efficient Grip Performance | 289* | 2,1 | 1,7 | 2,1 | 2,9 | 2,0 | 2,3 |
Continental ContPremiumContact 5 | 299* | 2,2 | 1,5 | 2,3 | 3,0 | 2,1 | 2,3 |
Dunlop Sport BluResponse | 278* | 2,2 | 1,7 | 2,3 | 2,7 | 2,0 | 2,5 |
Pirelli Cinturato P7 Blue | 313* | 2,2 | 1,8 | 2,1 | 3,6 | 2,2 | 2,0 |
Bridgestone Turanza T001 | 292* | 2,3 | 1,6 | 2,2 | 3,0 | 2,3 | 2,5 |
Fulda EcoControl HP | 245* | 2,7 | 2,2 | 2,7 | 2,9 | 2,1 | 1,8 |
Hankook Ventus Prime2 K115 | 226* | 2,7 | 1,9 | 2,7 | 2,8 | 2,5 | 2,3 |
Semperit Speed-Life | - | 2,7 | 2,7 | 2,7 | 3,0 | 1,9 | 2,5 |
Vredestein Sportrac 5 | 270* | 2,7 | 1,7 | 2,7 | 2,9 | 1,9 | 2,3 |
Falken Ziex ZE-914 | 233* | 2,8 | 1,6 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | 2,8 |
Nokian Line | 254* | 2,8 | 1,8 | 2,4 | 2,9 | 2,3 | 2,8 |
Bridgestone Ecopia EP001S | 325* | 3,0 | 1,9 | 3,0 | 2,5 | 1,6 | 2,8 |
Continental ContiEcoContact 5 | 301* | 3,2 | 1,8 | 3,2 | 2,4 | 1,9 | 1,8 |
Michelin Energy Saver+ | 298* | 3,2 | 1,7 | 3,2 | 2,8 | 1,9 | 0,5 |
Hankook Kinergy Eco K425 | 228* | 3,3 | 2,6 | 3,3 | 2,4 | 1,6 | 2,8 |
Kumho HS51 | 259* | 3,3 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 2,3 | 3,3 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 229* | 3,5 | 2,5 | 3,5 | 3,3 | 2,0 | 1,5 |
Nankang Econex Eco-2 (Green/Sport) | - |
5,5 |
3,2 |
5,5 |
2,8 |
2,1 |
2,0 |
* - ceny z serwisu oponeo.pl