Kilka podstawowych informacji
W przypadku popularnych "zimówek" najlepsze ich właściwości są do 5-6 lat po zakupie. Po tym czasie mieszanka użyta do produkcji traci swoje najlepsze parametry. Po tym czasie najlepiej kupić nowy komplet. Kolejnym ważnym czynnikiem jest głębokość bieżnika. Polskie prawo za wartość graniczną przyjmuje 1,6 mm. Eksperci zalecają jednak wymianę opon w przypadku kiedy grubość mierzona przy pomocy odpowiednich rowków jest mniejsza niż 4 mm.
Sprawdź też: OZNACZENIA OPON: Jak czytać oznaczenia, jakie są indeksy, jak rozpoznać rozmiar
Jakie opony wybrać?
ADAC przeprowadziło szereg testów opon zimowych w dwóch najpopularniejszych rozmiarach: 175/65 R14 i 195/65 R15. W przypadku tych drugich przeprowadzono również test opon całorocznych – szczegóły poniżej w tabelkach. Sprawdzane były właściwości w jeździe na suchym i mokrym asfalcie, śniegu i lodzie. Mierzono również hałas generowany przez oponę, opór toczenia i nośność. W ten sposób powstały łączne noty, które znajdziecie poniżej – im niższa tym opona lepsza.
175/65 R 14 (indeks prędkości T - 190 km/h)
Opony w tych rozmiarach są spotykane w samochodach starszych. Nowe auta praktycznie sprzedawane są z większymi kołami. W przypadku tych testów żadna z opon nie uzyskała oceny bardzo dobrej. Najlepsze Continental ContiWinterContact TS850, Dunlop SP Winter Response 2, Michelin Alpin A4 i Firestone Winterhawk 3 uzyskały ocenę "dobrą". Pozostałe "zadowalającą" lub "niedostateczną". Testy pokazują, że nie warto żałować pieniędzy na opony renomowanych producentów.
Model | Cena | Łączna ocena | Suchy Asfalt | Mokry Asfalt | Śnieg | Lód | Hałas | zużycie paliwa | Nośność |
Continental ContiWinter |
264* |
2,0 | 2,1 |
1,9 | 2,2 | 2,2 | 3,1 | 2,2 | 1,0 |
Dunlop SP Winter Response 2 |
260* |
2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,0 | 2,4 | 3,0 | 1,6 | 2,3 |
Michelin Alpin A4 |
239* |
2,2 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 3,8 | 2,4 | 0,5 |
Firestone Winterhawk 3 |
193* |
2,3 | 2,1 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 3,4 | 1,7 | 2,5 |
Esa + Tecar Super Grip 7+ |
235** |
2,6 | 2,1 | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,0 |
Fulda Kristall Montero 3 |
182* |
2,7 | 2,4 | 2,7 | 2,0 | 2,5 | 3,8 | 2,0 | 2,5 |
Vredestein Snowtrac 3 |
201* |
2,7 | 2,1 | 2,7 | 2,3 | 2,4 | 4,2 | 1,9 | 2,0 |
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) |
202* |
2,8 | 2,8 | 2,2 | 2,1 | 2,4 | 4,0 | 2,3 | 2,5 |
Sava Eskimo S3+ |
154* |
2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,0 | 2,6 | 3,8 | 1,8 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS | 194* |
3,0 | 2,4 | 3,0 | 2,8 | 2,6 | 4,0 | 2,0 | 2,0 |
Toyo Snowprox S943 | 203* |
3,0 | 1,9 | 3,0 | 2,4 | 2,5 | 3,5 | 1,9 | 2,5 |
GT Radial Champiro Winterpro | 165** |
3,3 | 2,6 | 3,3 | 3,3 | 3,1 | 3,8 | 2,4 | 2,3 |
Cooper WM-SA2 (Weather-Master) | 223** |
4,9 | 1,9 | 4,9 | 3,7 | 3,5 | 3,8 | 2,4 | 2,5 |
Star Performer SPTS (Winter AS) |
195** |
4,9 | 2,9 | 4,9 | 3,0 | 3,3 | 3,9 | 2,3 | 2,0 |
* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl
195/65 R 15 (indeks prędkości T - 190 km/h)
Również w przypadku opon dedykowanych do samochodów kompaktowych, żadna nie uzyskała oceny bardzo dobrej. Tak jak w przypadku mniejszych opon najlepsze oceny zebrała opona Continental ContiWinterContact TS850. Na drugim miejscu znalazł się Bridgestone Blizzak - LM 001 a na trzecim Dunlop SP Winter Sport 4D. Opona z czwartego miejsca (Semperit Speed-Grip 2) razem z pierwszymi trzema uzyskała oceny "dobre". Reszta "zadowalające". Matador MP92 Sibir Snow utrzymał się tuż nad kreską z oceną "wystarczająca" jednak dwie pozostałe zakończyły testy z "niedostatecznymi".
Model | Cena |
Łączna ocena | Suchy Asfalt | Mokry Asfalt | Śnieg | Lód | Hałas | zużycie paliwa | Nośność |
Continental ContiWinter |
229* |
2,1 |
2,0 |
2,2 |
2,0 |
2,2 |
3,5 |
1,6 |
1,5 |
Bridgestone Blizzak - LM 001 | 220** |
2,2 |
2,1 |
1,9 |
2,4 |
2,4 |
3,0 |
2,1 |
2,5 |
Dunlop SP Winter Sport 4D | 250** |
2,4 |
2,5 |
2,3 |
2,3 |
2,5 |
3,5 |
1,7 |
2,5 |
Semperit Speed-Grip 2 | 228* |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
2,2 |
2,3 |
3,3 |
2,1 |
2,5 |
Uniroyal MS plus 77 | 210* |
2,7 |
2,6 |
2,7 |
2,6 |
2,7 |
4,2 |
2,2 |
2,5 |
Yokohama W.drive V905 | 181* |
2,8 |
2,1 |
2,8 |
2,4 |
2,4 |
3,6 |
1,8 |
2,5 |
Michelin Alpin 5 | 289* |
2,9 |
2,9 |
2,3 |
2,0 |
2,2 |
3,8 |
2,1 |
2,5 |
Hankook Winter i*cept RS (W442) | 194* |
3,0 |
2,0 |
3,0 |
3,0 |
2,5 |
3,8 |
2,1 |
2,0 |
Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) | 227* |
3,0 |
3,0 |
2,6 |
2,2 |
2,2 |
3,7 |
1,9 |
2,5 |
Kumho WinterCraft WP51 | 280** |
3,4 |
2,2 |
3,4 |
2,7 |
2,4 |
3,3 |
2,2 |
3,0 |
Kleber Krisalp HP2 | 183** |
3,5 |
2,4 |
3,5 |
2,7 |
2,5 |
4,3 |
1,8 |
1,5 |
Matador MP92 Sibir Snow | 220** |
3,7 |
2,4 |
3,7 |
2,5 |
2,8 |
3,5 |
2,3 |
2,5 |
Infinity Winter Hero INF 049 | 135** |
5,5 |
3,7 |
5,5 |
2,0 |
2,3 |
3,7 |
2,1 |
3,0 |
Achilles Winter 101 | 219** |
5,5 |
3,4 |
5,5 |
2,7 |
2,7 |
3,5 |
2,4 |
2,5 |
* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl
195/65 R 15 opony całoroczne (indeks prędkości H - 210 km/h)
Kierowcy najczęściej jeżdżący po mieście decydują się coraz częściej na zakup opon całorocznych. W teorii obniża to koszty, ponieważ są to opony, które powinny sprawdzać się przez cały rok. W miastach zimą z lepszym lub gorszym skutkiem śnieg i lód są usuwane i sprzątane z dróg przez odpowiednie służby. Przez co szansa na spotkanie warunków, w których najlepiej będą czuć się dedykowane opony zimowe, jest niewielka. Testy ADAC wykazały, że nie warto się skupiać na takich produktach. Dwie "najlepsze" opony uzyskały ocenę "wystarczającą", a dwie pozostałe "niedostateczną".
Model | Cena | Łączna ocena | Suchy Asfalt | Mokry Asfalt | Śnieg | Lód | Hałas | Zużycie paliwa | Nośność |
Falken EuroAll Season AS200 | 229* | 3,7 | 2,5 | 2,6 | 3,7 | 2,8 | 3,5 | 2,7 | 3,0 |
Vredestein Quatrac Lite | 318* | 4,0 | 4,0 | 3,2 | 3,6 | 2,4 | 3,4 | 1,9 | 2,5 |
Kumho Solus HA31 | 273** | 4,8 | 4,8 | 3,2 | 3,2 | 2,4 | 3,5 | 2,6 | 2,5 |
Uniroyal AllSeasonExpert | 254* | 4,8 | 4,8 | 2,8 | 2,3 | 2,2 | 3,5 | 2,3 | 3,0 |
* - ceny z serwisu oponeo.pl
** - uśrednione ceny z serwisu allegro.pl