Wiosenny przegląd samochodu. Na co zwrócić uwagę?

2011-04-01 6:00

Auto do jazdy w najbliższych kilku miesiącach trzeba odpowiednio przygotować. Na co zwrócić uwagę?

Ślady po zimie

Zima jak żadna pora roku potrafi zostawić na aucie swoje ślady. Najwięcej można ich znaleźć na nadwoziu, które wcześniej trzeba dokładnie umyć, nie pomijając przy tym dolnych partii nadwozia, wnęk kół oraz otworów drzwiowych. W pierwszej kolejności szukamy ognisk korozji, które jak najszybciej trzeba przynajmniej zabezpieczyć, a najlepiej w fachowy sposób usunąć i naprawić. Jeśli tego nie zrobimy, to za kilka miesięcy rdza przeżre blachę na wylot. Oprócz wyraźnych rdzawych wykwitów natychmiastowej reakcji wymagają też miejsca, w których zewnętrzna warstwa lakieru uległa spęczeniu. We wnętrzu takich purchli proces korozyjny jest już zwykle mocno zaawansowany. Nie należy również lekceważyć wszelkich uszkodzeń lakieru pod postacią różnej głębokości rys, zwłaszcza gdy zniszczeniu uległa już warstwa podkładu. Pozbawioną osłony blachę nadwozia szybko zaatakuje rdza.

>>> OPONY LETNIE - ceny nowych opon, opinie użytkowników <<<

Z zimowych na letnie

Przygotowanie auta do sezonu letniego nierozerwalnie wiąże się ze zmianą ogumienia z zimowego na letnie. Należy to zrobić, kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza.

Graniczna temperatura stosowania opon zimowych i letnich wynika przede wszystkim ze składu mieszanki, z jakiej są one zbudowane. Mieszanka gumowa w "zimówkach" im robi się cieplej, czyli powyżej siedmiostopniowej granicy, staje się jeszcze bardziej miękka. Wykonany z niej bieżnik szybciej się nagrzewa i przez to szybciej zużywa. W tych warunkach gorzej też hamuje zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Bywa również głośniejszy w porównaniu z bieżnikiem wykonanym na oponach letnich. Jazda na oponach zimowych w sezonie letnim jest więc nieopłacalna, mniej bezpieczna i mało komfortowa.

Zakładając letnie opony z poprzedniego sezonu, trzeba je dokładnie sprawdzić. Nie mogą mieć żadnych uszkodzeń na bokach ani na bieżniku. Bieżnik z kolei musi być na całym obwodzie opony równomiernie zużyty. Jego minimalna głębokość według obowiązujących przepisów to 1,6 milimetra, ale nie warto na czymś takim jeździć, bo to bardzo niebezpieczne, zwłaszcza podczas deszczu. Według specjalistów bieżnik powinien mieć minimum 3 milimetry wysokości. Używane opony nie mogą być zbyt stare. Przyjmuje się, żeby okres użytkowania opony nie był dłuższy niż dziesięć lat od daty jej produkcji, a są i takie opinie, żeby nie jeździć na oponach starszych niż pięć lat.

Sprawdź klimę

Systematyczne włączanie klimatyzacji niezależnie od pogody, przynajmniej raz w miesiącu nawet w okresie jesienno-zimowym, na kilka minut pozwala utrzymać ten układ w odpowiedniej kondycji. Jak każdy inny zespół samochodu wymaga on okresowych przeglądów w celu sprawdzenia jego wydajności. Taka kontrola klimatyzacji powinna być raz w roku, a teraz jest najbardziej odpowiedni na to czas zanim zrobi się porządnie ciepło. Doświadczony i wyposażony w specjalistyczny sprzęt diagnostyczny fachowiec sprawdzający klimatyzację jest w stanie wykryć nieprawidłowości, na które wielu kierowców nie zwróciłoby uwagi. Usunięcie w porę drobnych usterek pozwala uniknąć poważnych i kosztownych w naprawie awarii. Z przeglądem klimatyzacji warto się pospieszyć, bo teraz w warsztatach są na pewno mniejsze kolejki.