Niestety większość kierowców na co dzień nie myśli o ciśnieniu w oponach. Powierzają tę kwestię wulkanizatorowi, którego odwiedzają dwa razy do roku, podczas sezonowej zmiany opon. To jednak nie wystarczy, ponieważ powietrze może w bardzo małym stopniu "uciekać" z opony przez cały rok. Dlatego ciśnienie należy kontrolować minimum co miesiąc, a już na pewno przed każdą dłuższą podróżą. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa, ale także ekonomicznej jazdy.
Czym grozi nieprawidłowe ciśnienie w oponach?
Utrzymywanie w oponach ciśnienia wskazanego przez producenta zapewnia im trwałość oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Szkodliwe jest zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie. Zbyt wysokie skutkuje gorszą przyczepnością, a zbyt niskie powoduje wydłużenie drogi hamowania, może prowadzić do uszkodzenia opony, a dodatkowo zwiększa zużycie paliwa. Szczególnie niebezpieczną sytuacją jest nagłe rozerwanie opony w czasie jazdy. Sprzyjają temu wysokie temperatury, których przecież latem nie brakuje. Dlatego od maja do końca września kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność.
Jazda na oponach o nieprawidłowym ciśnieniu jest nieekonomiczna. Opony zużywają się wtedy nierównomiernie i szybciej niż w przypadku utrzymywania właściwego ciśnienia. Przy zbyt niskim ciśnieniu dodatkowo występuje większe zużycie paliwa, wynikające ze zwiększonych oporów toczenia.
Jak kontrolować?
Ciśnienie należy sprawdzać na zimnych oponach, po przynajmniej godzinnym postoju. Jeżeli posiadamy koło zapasowe, warto skontrolować także jego ciśnienie, aby nie zawiodło nas jeżeli podczas podróży złapiemy przysłowiową „gumę”. Pomiaru można dokonać za pomocą własnego ciśnieniomierza, albo udać się na stację benzynową – na większości z nich znajduje się kompresor, który umożliwia uzyskanie odpowiedniego ciśnienia. Jednak mało kto spędza na stacji godzinę, umożliwiając oponom ostygnięcie. Zakup chociaż ciśnieniomierza wydaje się więc lepszym rozwiązaniem.
Warto pamiętać, że jeśli przewozimy ciężki ładunek, ciśnienie w oponach powinno być nieco wyższe. Jeśli natomiast regularnie z któregoś z kół ulatuje powietrze, może to świadczyć o problemach z kołem i wymaga kontroli w serwisie.