Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, koniecznie trzeba sprawić sobie nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki – kupić nowe, czy używane, szersze czy węższe, letnie czy całoroczne, z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym? Zanim odpowiemy sobie na te pytania, musimy upewnić się, jaki rozmiar jest odpowiedni do naszego auta. Informacja o tym jest zapisana na oponie samochodu w postaci ciągu znaków, które oznaczają rozmiar opony, np. 185/60R14. Dla każdego modelu samochodu jego producent przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon.
Sprawdź: Nowe opony na sezon - wideo z poradami fachowców
Najłatwiej jest sprawdzić to korzystając z wyszukiwarek lub konfiguratorów opon i felg, dostępnych na stronach producentów lub dystrybutorów. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki opon, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar opon od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.
.
Jakie opony lepsze - używane czy nowe
Decydując się na zakup opon, powstaje dylemat wyboru pomiędzy kompletem nowych i używanych. Zdecydowaną zaletą używanych opon jest niska cena. Jednak ich zakup może się wiązać z pewnym ryzykiem. Po pierwsze nie sposób stwierdzić, czy były one odpowiednio eksploatowane, miały właściwe ciśnienie lub były odpowiednio przechowywane poza sezonem. Poza tym opony używane mogą pochodzić z samochodów po wypadkach drogowych i mieć wewnątrz uszkodzenia, których nie widać gołym okiem.
W przypadku opon nowych tego typu zagrożenia nie występują. Może więc warto zapłacić większą cenę za nowe opony i tym samym nie narażać się na ryzyko nieprzyjemnych niespodzianek związanych z użytkowaniem ogumienia?
Jakie opony - letnie czy całoroczne
Opony letnie i całoroczne różnią się od siebie rzeźbą bieżnika, mieszanką gumy oraz kształtem. Dlatego w testach i w zestawieniach opony całoroczne porównuje się najczęściej z oponami zimowymi, rzadziej z letnimi. Opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, ale dobre opony całoroczne osiągają lepsze wyniki niż najtańsze opony sezonowe (np. tzw. "chińskie opony").
.
Jaką rzeźbę bieżnika opony wybrać
Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki - często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.
Dowiedz się: Jak sprawdzić rubość bieżnika opony
Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie opony na rynku.
.
Właściwy wybór opon
Często zastanawiając się nad wyborem opon lub felg sprawdzamy, jak wypadły one testach publikowanych w prasie i internecie. Przeglądając je warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, którym poddawane były opony, a następnie przyjrzeć się wynikom dotyczącym tych cech opony, które są dla nas najważniejsze. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić nas jako kierowców, np. ile kilometrów pokonujmy rocznie, jaki mamy styl jazdy, czy jeździmy częściej w trasie czy po mieście. Warto również zwrócić uwagę na to, do jakiej klasy należą testowane opony: ekonomicznej, średniej czy premium. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami wynikają z jakości i ceny opon.
Zobacz też: Niższy profil opony to twardsza guma i obniżony komfort
Dlatego oszczędni kierowcy powinni szukać opony o dużej odporności na ścieranie, wygrywającej w kategorii "koszty użytkowania". Z kolei zwolennicy dynamicznej jazdy takiej, która miała dobre wyniki w kategorii "przyczepność". Natomiast kierowcy pokonujący wiele kilometrów mogą zainwestować w oponę wyższej klasy, która była wysoko oceniona w kategorii "trwałość".