Manewr wyprzedzania jest skomplikowany. Pokazują to dokładnie statystyki Policji. W 2011 roku nieprawidłowe wyprzedzanie było przyczyną 1949 wypadków, w wyniku których zginęło 261 osób a 2746 zostało rannych. W roku 2012 nastąpiła nieznaczna poprawa - nieprawidłowe wyprzedzanie było przyczyną 1759 wypadków, w wyniku których zginęły 242 osoby, a 2342 zostały ranne.
Według zasady wyprzedzanie odbywać się powinno zawsze lewą stroną, ale mamy od tej reguły wyjątki. - Prawą stroną wyprzedzamy pojazdy szynowe, możemy również wyprzedzić pojazd skręcający w lewo, o ile mamy miejsce do wykonania takiego manewru. Wyprzedzanie prawą stroną jest również dopuszczalne na jezdni, z wyznaczonymi pasami ruchu - mówi Radosław Jaskulski, Instruktor Szkoły Auto SKODA.
Jak prawidłowo i bezpiecznie wyprzedzać
Zawsze upewnijmy się, czy z naprzeciwka nie nadjeżdża żaden pojazd, a pojazd przed nami nie zasygnalizował zamiaru manewru skrętu, wyprzedzania czy zmiany pasa ruchu. Oceńmy prędkość pojazdu, który chcemy wyprzedzić w stosunku do naszych możliwości przyspieszenia. Zwróćmy uwagę na znaki, stan nawierzchni i otoczenie drogi, np. bawiące się w pobliżu drogi dzieci. Włączmy lewy kierunkowskaz i jeśli jesteśmy pewni, że możemy wykonać manewr wyprzedzania, zróbmy to szybko i bezpiecznie. Po wyprzedzaniu włączmy prawy kierunkowskaz i zjedźmy na prawą stronę jezdni. Zwróćmy uwagę, by nie zajechać wyprzedzonemu pojazdowi drogi.
Zachowując taką sekwencję czynności, będziemy czuli się komfortowo podczas wyprzedzania. Wyprzedzanie wymaga rozsądku. Nie ryzykujmy, a na pewno nie wyprzedzajmy przy dojeździe do wierzchołka wzniesienia, na zakrętach oznaczonych odpowiednimi znakami oraz na rondach. Należy pamiętać też o zakazie wyprzedzania przed i na przejściu dla pieszych oraz na skrzyżowaniu (za wyjątkiem skrzyżowań, na których ruch jest kierowany).
Szczególnie niebezpieczne jest wyprzedzanie przed i na pasach oraz na drogach jednokierunkowych, o kilku pasach. Wyprzedzając możemy nie zauważyć pieszego i dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Pamiętajmy też o zachowaniu 1 metra minimalnej odległości od wyprzedzanych, a w miarę możliwości zwiększajmy go.
Miarą kierowcy jest jego drogowa dojrzałość, umiejętność płynnej i rozsądnej jazdy. Dojrzały kierowca wyprzedza wtedy, kiedy warunki drogowe tego wymagają a przede wszystkim gwarantują bezpieczeństwo manewru. Nie pędźmy, bądźmy dojrzali, bądźmy kierowcami z wyobraźnią.