.
Kontrola i wymiana
Przed wyjazdem na wczasy warto poddać diagnozie układ hamulcowy samochodu. Jeśli wakacyjna podróż ma być pewna i bezpieczna, a właściciel woli oszczędzić sobie nieplanowanych postojów w zagranicznych warsztatach samochodowych, lepiej kontrolnie zbadać kondycję tarcz hamulcowych i klocków.
Klocki hamulcowe
Podstawowa kontrola nie jest trudnym zadaniem. Oględziny grubości okładzin na klockach hamulcowych wykonuje się po zdjęciu kół. Rowek, który znajduje się w okładzinach służy do określenia stopnia ich zużycia – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać wymienione. Jeśli sami nie poradzimy sobie z taką diagnozą, lepiej udać się do fachowców. Przy okazji wizyty w dobrym serwisie, zostaną wyczyszczone i nasmarowane prowadnice zacisków hamulcowych, od których zależy w dużym stopniu sprawność całego układu. Eksperci sieci Euromaster podpowiadają, aby przy wyborze nowych klocków hamulcowych, wybierać produkty markowe, odporne na obciążenia termiczne i mechaniczne.
Tarcze hamulcowe
Tak samo ważne jak klocki, są współpracujące ściśle z nimi tarcze hamulcowe. Tarcza z głębokimi rowkami, o grubości mniejszej niż wskazana przez producenta, czy taka zawierająca pęknięcia i uszczerbki, kwalifikuje się natychmiastowo do wymiany. Pracownicy Euromaster podpowiadają też, że przez zbyt mocne przegrzanie może powstać bicie, które kierowca będzie czuć podczas hamowania. Takie nadmiernie bijące tarcze powinno wymienić się na nowe.
Płyn hamulcowy
Sprawdzenie stanu przewodów hamulcowych oraz samego płynu wypada powierzyć specjalistom. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, przez co wchłania wilgoć i z czasem osłabia działania hamulców przez obniżenie ciśnienia w układzie. W wyspecjalizowanym warsztacie zostaną sprawdzone jego właściwości, np. temperatura wrzenia, po których okaże się, czy może nam jeszcze posłużyć, albo czy zostanie zakwalifikowany do wymiany. Kierowcy nie powinni lekceważyć też hamulca ręcznego. Słabe działanie tego mechanizmu często wykazuje dopiero kontrola techniczna pojazdu, lub gdy pozostawione gdzieś w pochyłym miejscu auto, samoistnie stoczy się i narobi szkód.
Zagrożenie życia
Usterki układu hamulcowego mogą skończyć się tragicznie. Doprowadzić do tego potrafi awaria przewodów, czy kiepski stan płynu hamulcowego. Słaba kondycja tarcz i klocków wpływa natomiast na znaczne wydłużenie drogi hamowania. Kiedy układ hamulcowy nie jest regularnie sprawdzany, niemiłe zaskoczenie może nastąpić w najmniej spodziewanym momencie. W sytuacji kryzysowej na drodze każdy metr wytracanej prędkości ma ogromne znaczenie. Pamiętajmy, że gdy układ nie działa poprawnie, stwarzane jest zagrożenie nie tylko dla podróżujących pojazdem, ale też dla innych użytkowników dróg.