Gdy mamy na oku atrakcyjną ofertę auta zasilanego gazem, sprawdźmy kilka elementów. Przede wszystkim przyjrzeć się trzeba książce serwisowej i wpisom o regularnych, przepisowych kontrolach i wykonywanych czynnościach serwisowych. Należy sprawdzić czas eksploatacji poszczególnych komponentów ponieważ np. reduktor po przejechaniu przez pojazd 100 tys. kilometrów, tak jak w przypadku innych części eksploatacyjnych, musi być wymieniony na nowy. To samo dotyczy się listwy wtryskowej. Oba te elementy w zależności od konstrukcji kosztują ok. 200 zł. Jeśli natomiast instalacja pracuje w pojeździe już blisko 10 lat pamiętajmy, że zgodnie z przepisami konieczna jest wymiana zbiornika na gaz wraz z wielozaworem, a to już koszt nawet 600 zł.
>>> Jazda na auto gazie: fakty i mity o instalacji LPG <<<
Niepokojącymi sygnałami świadczącymi o złym stanie technicznym instalacji mogą być zaburzenia w płynności przełączania źródła zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie, niekontrolowane zmiany obrotów silnika czy też jego gaśniecie. Stałe świecenie się na desce rozdzielczej kontrolki "check engine" może natomiast oznaczać, że w skutek źle działającej instalacji może być uszkodzony m. in. katalizator. Warto się wówczas zastanowić, czy nasz wybór o zakupie padł na odpowiedni egzemplarz.
Jeśli jednak sami nie czujemy się na siłach, i nie mamy zbytnio pojęcia o mechanice i samochodach, zwróćmy sie o pomic. Aby rzetelnie zweryfikować stan techniczny pojazdu warto przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie poprosić wykwalifikowanego Rzeczoznawcę Techniki Samochodowej. Lista takich Rzeczoznawców dostępna jest na stronie Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Koszt takiej usługi to ok. 200-300 zł.
Fabrycznie montowane instalacje LPG
O jakości i niezawodności precyzyjnie dobranej do konkretnego silnika instalacji LPG przekonani są producenci samochodów. Sporo popularnych w Polsce marek od kilku lat posiada w ofercie modele z fabrycznymi instalacjami gazowymi. Warto się przyjrzeć właśnie takim egzemplarzom z drugiej ręki, ponieważ montaż układu zasilającego z pewnością został wykonany solidnie. Co ciekawe, obecnie nawet producenci marek Premium oferują wozy zasilaniem gazowym.