Temperatura najważniejsza
Temperatura zewnętrzna jest tak istotna, ponieważ ma olbrzymi wpływ na właściwości opony. Gumy letnie są przystosowane do pracy w wysokich temperaturach dodatnich, natomiast mieszanka materiałów stosowanych do wytworzenia opon letnich twardnieje w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza.
Opona letnia pracująca w niskiej temperaturze twardnieje i ma bardzo pogorszoną przyczepność także na suchym asfalcie, a ze względu na wzór bieżnika, gorzej radzi sobie z odprowadzaniem wody, śniegu czy błota pośniegowego.
Natomiast skład mieszanki materiałów, z których wykonywane są opony zimowe pozwala im zachować elastyczność przy bardzo niskich ujemnych temperaturach. Dodatkowym atutem „zimówek" jest wzór ich bieżnika. Rowki są głębsze i gęściej rozmieszczone, dzięki czemu odprowadzanie wody spod opony jest znacznie skuteczniejsze. Kolejną zaletą opon zimowych są specjalne nacięcia, czyli lamele, które pomagają wgryzać się w śnieg i błoto.
Czy opony wielosezonowe mają sens?
Obecnie na rynku dużą popularnością cieszą się opony wielosezonowe. Rozkwit tego segmentu wynika częściowo z pozornych oszczędności wynikających z posiadania tylko jednego kompletu opon. Nie ma wtedy konieczności wymiany opon lub całych kół, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Należy jednak pamiętać, że opony wielosezonowe posiadają zarówno cechy opon letnich, jak i zimowych. Czyli nie są tak dobre latem jak opony letnie, a zimą nie dorównują oponom zimowym. Stosowanie takich opon jest zalecane jedynie pod pewnymi warunkami, m.in.: jeśli użytkujemy małe (lekkie) auto i poruszamy się jedynie w warunkach miejskich, gdzie odpowiednie służby dbają o usunięcie śniegu z dróg.
W pozostałych przypadkach, warto zainwestować w dwa komplety opon, ponieważ przy ich wymianie dwa razy w roku mamy możliwość dokonania dokładnych oględzin i fachowej oceny ich stanu technicznego - podkreślają eksperci z sieci Euromaster. Dodatkowo bezpieczeństwo jest obszarem, w którym nie ma miejsca na oszczędności.
Kontroluj stan techniczny opon
Kolejnym argumentem przemawiającym za posiadaniem dwóch kompletów opon jest to, że dany komplet jest użytkowany tylko połowę roku, co znacznie wydłuża jego żywotność, pod warunkiem, że opony są właściwie przechowywane.
Kiedy wymieniać opony na zimowe?
Przy wyborze momentu na wymianę opon najlepiej kierować się temperaturą panującą na zewnątrz, a kwestię opadów traktować drugorzędnie. Oponie zimowej nie zaszkodzi krótkotrwała praca przy wyższej temperaturze, a jazda na oponach letnich w czasie mrozów zagraża bezpieczeństwu nie tylko kierowcy i pasażerom auta na niewłaściwych oponach, ale także zagraża innym uczestnikom ruchu. Eksperci z sieci Euromaster zalecają wymianę opon gdy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
Jakie zimówki wybrać?
Jednym z dylematów przed zakupem opon zimowych jest to, czy kupić opony nowe czy używane? Otóż znacznie lepiej kupić komplet nowych opon z niższej pułki cenowej, niż jakiekolwiek opony używane. Nawet bardzo dobrze wyglądająca i relatywnie nowa opona może mieć uszkodzenia wewnętrzne, które dyskwalifikują ją z dalszego użytkowania. Obecnie produkowane opony mają bardzo skomplikowaną strukturę wewnętrzną, która może zostać uszkodzona np. na skutek wypadku. Z zewnątrz takie uszkodzenie może być zupełnie niewidoczne. Dodatkowym atutem nowych opon jest dołączana do nich gwarancja. Inwestycja w nowe opony pozwala na komfort psychiczny przez kilka lat.
Na co zwrócić uwagę wybierając opony zimowe?
Najważniejszym elementem jest ich rozmiar. W instrukcji obsługi każdego auta są podane zalecane rozmiary opon dla danego modelu. Eksperci sieci Euromaster podkreślają, że nie ma sensu kupować ani opon węższych, mniejszych czy większych. Może to wpłynąć na pogorszenie się pracy zawieszenia czy układu kierowniczego.
Drugą sprawą na którą warto zwrócić uwagę jest data produkcji opony. Jest ona podana w postaci czterech cyfr po oznaczeniu DOT. (np. 3515 –oznacza 35 tydzień 2015 roku).
Elementem bardzo pomocnym przy wyborze opon są etykiety w postaci naklejki z informacjami: droga hamowania na nawierzchni mokrej, informacja dotycząca poziomu hałasu i oporu toczenia wytwarzanego przez oponę.
Jeśli chodzi o oznaczenia opon zimowych, podstawową sprawą jest symbol płatka śniegu na tle gór, natomiast oznaczenie M+S, informuje jedynie o tym, że opona ma bieżnik przystosowany do jazdy po śniegu i błocie.