Zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu to coś, o czym warto pamiętać. Za niedopełnienie tego obowiązku w wyznaczonym terminie (30 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu) nakładana jest kara (od 200 do 1000 zł). W związku z pandemią COVID-19 do końca 2020 roku – czasowo wydłużono termin zgłaszania zbycie/nabycie pojazdu z 30 do 180 dni. Teraz, od początku stycznia 2021 r. obowiązuje ponownie 30-dniowy termin na zgłoszenie.
Warto wiedzieć: Koronawirus w Polsce. Jak kupić i odebrać nowe auto w salonie? O TYM trzeba pamiętać!
Działająca e-usługa sprawia, że można dopełnić tej formalności szybko i wygodnie, nie wychodząc z domu. Usługa online jest bezpłatna. Zgłoszenie zostaje zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. Zbycie pojazdu zgłasza jego dotychczasowy właściciel, który np. sprzedał go lub darował innej osobie. Nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu, zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu.
Aby dokonać tej formalności online potrzeba profilu zaufanego, dzięki któremu potwierdza się w internecie swoją tożsamość. Profil zaufany można założyć przez internet na stronie GOV.pl.
Co potrzeba do zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu
Do zgłoszenia należy przygotować dane pojazdu, którego nabycie lub zbycie zostanie zgłoszone (marka, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Takie dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT. Potrzebne są dane zbywcy lub nabywcy pojazdu, skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowę darowizny pojazdu.
Zgłoszenie przez internet
Jeśli ma się już profil zaufany i przygotowało się wszystkie niezbędne dokumenty, czas przejść do zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu. Należy wejść na portal GOV.pl w zakładkę Kierowcy i pojazdy oraz skorzystać z e-usługi Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu - KLIKNIJ TUTAJ.
Zgłoszenie krok po kroku
- Krok 1: wchodzimy na stronę GOV.pl i profilem zaufanym zalogujemy się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
- Krok 2: po zalogowaniu wybieramy sekcję Usługi dla obywatela (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię Kierowcy i pojazdy(trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług wybieramy i klikamy w Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online).
- Krok 3: System poprosi o odpowiedź na pytanie - co chcesz zgłosić – zbycie czy nabycie pojazdu? W zależności od odpowiedzi przekieruje bezpośrednio do odpowiedniej e-usługi. Klikamy przycisk „Wyślij zgłoszenie”.
- Krok 4: Wpisujemy dane pojazdu i dołączamy skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
- Krok 5: Sprawdzamy lub uzupełniamy swoje dane.
- Krok 6: Podajemy dane zbywcy lub nabywcy.
- Krok 7: Adresujemy formularz zawiadomienia. Zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie.
- Krok 8: Sprawdzamy formularz zawiadomienia, podpisujemy profilem zaufanymi i wysyłamy. Wyświetli się komunikat, że złożone zawiadomienie zostało wysłane. Na skrzynkę na koncie Mój Gov przesyłane jest urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
UWAGA! Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) to jedyny dokument potwierdzający złożenie zawiadomienia. Innego się nie otrzymuje.
WAŻNE! Skrzynkę na Mój GOV znajdziemy po zalogowaniu się do konta Mój GOV (patrz Krok 1) - w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka.