Zębaty niszczyciel silnika

2009-03-03 4:43

Pasek rozrządu ma wiele zalet, ale pozbawiony odpowiedniej obsługi potrafi się srogo zemścić.

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników i jeśli wszystkie warunki są spełnione, to powinien on wytrzymać określony przebieg. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać, bo – jak to mówią – licho nie śpi i różne rzeczy mogą się z nim dziać. Sama znajomość terminu wymiany paska też nie wystarcza. Trzeba dokładnie wiedzieć, co przy takiej okazji musi być jeszcze wymienione i jak to zrobić. Ogólne zasady nie zastąpią szczegółowych zaleceń wybranego producenta. Inaczej mówiąc, kłopotów z paskiem rozrządu unikniemy, jeśli jego obsługę powierzymy fachowemu serwisowi – najlepiej wyspecjalizowanemu w konkretnej marce.
Jeśli przy zakupie używanego auta wychodzą na jaw okoliczności wymiany paska, a jego poprzedni właściciel nie przedstawi porządnie udokumentowanej takiej operacji, to należy uznać, że jej nie było i niezwłocznie wykonać ją zgodnie z zaleceniami producenta. Poza tym w trakcie eksploatacji warto unikać sytuacji, których może nie wytrzymać pasek.

Stan pod kontrolą

Pasek rozrządu musi być poddawany okresowym kontrolom, podczas których sprawdza się i w razie potrzeby reguluje naciąg. Zdjęcie pokrywy rozrządu daje możliwość wykrycia wszystkich niepokojących oznak, które mogą przyspieszyć termin wymiany paska i dzięki temu uniknąć o wiele poważ-niejszych problemów.

Rozrząd bezkolizyjny

Na przestrzeni lat pojawiły się konstrukcje silników z tzw. rozrządem bezkolizyjnym. Pęknięcie paska rozrządu powodowało jedynie unieruchomienie silnika. Żeby jechać dalej, wystarczyło założyć nowy pasek. Silnikiem z rozrządem bezkolizyjnym był na przykład benzynowy motor 1,6 l o mocy 75 KM stosowany m.in. w astrze pierwszej generacji.

Rozruch ograniczony

Uruchamianie silnika z paskiem rozrządu metodą na pych lub z tzw. zaciągu jest niedopuszczalne. Podczas takich prób puszczenie sprzęgła wywołać może w układzie rozrządu gwałtowne naprężenia, w wyniku których pasek rozrządu może przeskoczyć, uszkodzić swoje zęby albo nawet się zerwać. Jeśli nie jest to silnik z rozrządem bezkolizyjnym, to tłoki uderzą w zawory i kolejna próba uruchomienia motoru wymagać będzie najpierw kosztownej naprawy.

Sam pasek nie wystarczy

Wymiana paska rozrządu praktycznie wiąże się z wymianą współpracujących z nim elementów. Zwykle należą do nich: rolka napinająca, rolka lub rolki prowadzące oraz uszczelniacze wału korbowego i wałka lub wałków rozrządu. W wielu silnikach pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej, która czasami pełni nawet funkcję jego napinacza. Dobrze jest wtedy razem z paskiem i innymi elementami wymienić również pompę. Komplet nowych współpracujących części zwiększa gwarancję, że całość wytrzyma do następnej zmiany. Niekiedy wraz z paskiem konieczna jest także wymiana kół zębatych. Szczegóły dotyczące wymiany paska określa producent pojazdu.

Nie tylko kilometry

Pasek rozrządu zbudowany jest z materiałów, które podlegają procesowi starzenia
i wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości. Z tego powodu wymianą paska rozrządu rządzi nie tylko przebieg, ale i czas. Dawniej ta granica wynosiła przeważnie około pięciu lat. Postęp technologiczny sprawił, że niektórzy producenci wydłużyli obecnie granicę trwałości nawet do dziesięciu lat.

Różne auta, różne zasady wymiany paska

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki