Zębaty niszczyciel silnika

2009-03-03 4:43

Pasek rozrządu ma wiele zalet, ale pozbawiony odpowiedniej obsługi potrafi się srogo zemścić.

Trwałość paska rozrządu uzależniona jest od wielu czynników i jeśli wszystkie warunki są spełnione, to powinien on wytrzymać określony przebieg. Należy go jednak co pewien czas sprawdzać, bo – jak to mówią – licho nie śpi i różne rzeczy mogą się z nim dziać. Sama znajomość terminu wymiany paska też nie wystarcza. Trzeba dokładnie wiedzieć, co przy takiej okazji musi być jeszcze wymienione i jak to zrobić. Ogólne zasady nie zastąpią szczegółowych zaleceń wybranego producenta. Inaczej mówiąc, kłopotów z paskiem rozrządu unikniemy, jeśli jego obsługę powierzymy fachowemu serwisowi – najlepiej wyspecjalizowanemu w konkretnej marce.
Jeśli przy zakupie używanego auta wychodzą na jaw okoliczności wymiany paska, a jego poprzedni właściciel nie przedstawi porządnie udokumentowanej takiej operacji, to należy uznać, że jej nie było i niezwłocznie wykonać ją zgodnie z zaleceniami producenta. Poza tym w trakcie eksploatacji warto unikać sytuacji, których może nie wytrzymać pasek.

Stan pod kontrolą

Pasek rozrządu musi być poddawany okresowym kontrolom, podczas których sprawdza się i w razie potrzeby reguluje naciąg. Zdjęcie pokrywy rozrządu daje możliwość wykrycia wszystkich niepokojących oznak, które mogą przyspieszyć termin wymiany paska i dzięki temu uniknąć o wiele poważ-niejszych problemów.

Rozrząd bezkolizyjny

Na przestrzeni lat pojawiły się konstrukcje silników z tzw. rozrządem bezkolizyjnym. Pęknięcie paska rozrządu powodowało jedynie unieruchomienie silnika. Żeby jechać dalej, wystarczyło założyć nowy pasek. Silnikiem z rozrządem bezkolizyjnym był na przykład benzynowy motor 1,6 l o mocy 75 KM stosowany m.in. w astrze pierwszej generacji.

Rozruch ograniczony

Uruchamianie silnika z paskiem rozrządu metodą na pych lub z tzw. zaciągu jest niedopuszczalne. Podczas takich prób puszczenie sprzęgła wywołać może w układzie rozrządu gwałtowne naprężenia, w wyniku których pasek rozrządu może przeskoczyć, uszkodzić swoje zęby albo nawet się zerwać. Jeśli nie jest to silnik z rozrządem bezkolizyjnym, to tłoki uderzą w zawory i kolejna próba uruchomienia motoru wymagać będzie najpierw kosztownej naprawy.

Sam pasek nie wystarczy

Wymiana paska rozrządu praktycznie wiąże się z wymianą współpracujących z nim elementów. Zwykle należą do nich: rolka napinająca, rolka lub rolki prowadzące oraz uszczelniacze wału korbowego i wałka lub wałków rozrządu. W wielu silnikach pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej, która czasami pełni nawet funkcję jego napinacza. Dobrze jest wtedy razem z paskiem i innymi elementami wymienić również pompę. Komplet nowych współpracujących części zwiększa gwarancję, że całość wytrzyma do następnej zmiany. Niekiedy wraz z paskiem konieczna jest także wymiana kół zębatych. Szczegóły dotyczące wymiany paska określa producent pojazdu.

Nie tylko kilometry

Pasek rozrządu zbudowany jest z materiałów, które podlegają procesowi starzenia
i wraz z upływem czasu tracą swoje właściwości. Z tego powodu wymianą paska rozrządu rządzi nie tylko przebieg, ale i czas. Dawniej ta granica wynosiła przeważnie około pięciu lat. Postęp technologiczny sprawił, że niektórzy producenci wydłużyli obecnie granicę trwałości nawet do dziesięciu lat.

Różne auta, różne zasady wymiany paska