Zakup nowego paska klinowego to niewielki wydatek, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, ile kosztować będzie naprawa silnika po jego zerwaniu. Dlatego, jeżeli pasek jest zużyty, ma pęknięcia lub parcieje, powinien zostać zastąpiony nowym. W przeciwnym wypadku grozi nam jego pęknięcie. Wielu kierowców nie ma świadomości, że ta usterka może być tragiczna w skutkach. Siła odśrodkowa działająca na uszkodzony pasek osprzętu jest ogromna i może uszkodzić rozrząd, a w konsekwencji doprowadzić do poważnej kolizji silnika, którego naprawa będzie bardzo kosztowna. Przeciętny wydatek związany z naprawą uszkodzonego silnika może wynieść nawet 4 tys. zł, czyli niemal 200 razy drożej niż wymiana paska klinowego przed jego zużyciem i pęknięciem.
.
Sprawdź pasek rozrządu
Trwałość paska osprzętu zależy m.in. od materiałów, z których został on zrobiony i jakości wykonania, dlatego jego wytrzymałość bywa różna. Bez względu na czynniki, kupno nowego paska jest najczęściej zalecane, co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów.
Przeczytaj: MYCIE SILNIKA: jak i czym należy myć silnik samochodu
Kierowca, który decyduje się na samodzielną zamianę paska klinowego, powinien dobrać go z katalogu stosując się ściśle do zaleceń producenta pojazdu. Przed zamontowaniem należy sprawdzić oznaczenia widniejące na pasku, które stanowią informację o danym modelu. Przykładowo 6 PK 1050 oznacza: 6 – liczbę rowków, PK – rodzaj paska, 1050 – jego długość.
Przy wymianie duże znaczenie ma także naciągnięcie paska. Ponieważ napinacz ma mocno ograniczoną możliwość regulacji, zbyt długi lub za krótki pasek klinowy nie będzie w stanie prawidłowo napędzać elementów osprzętu. Za luźny szybko się zużyje, może się ślizgać i hałasować. Za mocno naciągnięty uszkodzi napędzane elementy np. pompę wody, alternator czy kompresor klimatyzacji. Niezależnie od wszystkiego, przed wymianą należy porównać stary pasek z nowym, aby zawsze upewnić się, czy pasek jest zgodny.