Zatrzaśnięty kluczyk
Na początek prosta sytuacja - zatrzaśnięcie kluczyków w aucie. Niestety nie mamy drugiego kompletu, a jedyny klucz od auta jaki posiadamy jest za barierą ze szkła i stali. Co zrobić? W tym przypadku jest tylko jedno sensowne wyjście - wezwać pogotowie zamkowe. Pracownik specjalistycznej firmy bez problemu powinien sobie poradzić z przeszkodą. Wszelkie próby rozwiercania zamka i kombinowanie z wytrychami najczęściej spełzną na niczym - większość nowoczesnych zamków jest odporna na te sposoby. Wybicie szyby też jest głupim pomysłem, ponieważ koszt nowej wraz z jej montażem może przekroczyć koszt skorzystania z profesjonalnej pomocy. A ile kosztuje usługa pogotowia zamkowego? W zależności od modelu pojazdu, pory dnia i okolicy - od 100 do 300 zł.
Kluczyk zapasowy
Jeśli zgubiliśmy kluczyk, ale mamy zapasowy, kłopot nie jest wielki. Dorobienie do niego dodatkowego będzie łatwe i raczej szybkie w punkcie ślusarskim. Koszt wniesie od około 15 zł do 80 zł, w zależności czy kluczyk jest kątowy, jednostronny, czy dwustronny. Jeśli auto zostało wyposażone w immobilizer, czas wyrobienia nowego również będzie dość krótki, o ile dysponujemy zapasowym. Kod elektroniczny przypisany samochodowi zostanie sczytany z chipa zapasowego klucza i numerów nadwozia. Koszt jest różny w zależności od immobilizera (transpondera) zastosowanego w aucie. Cena za dorobienie klucza z transponderem stałokodowym to okolice 90-150 zł. Cena za klucz z bardziej zaawansowanym transponderem ze zmiennym kodem to koszt od około 200 zł w górę.
Zgubiony jedyny kluczyk
Jeśli nie mamy drugiego kompletu klucza, niestety problem robi się większy niż w przypadku pierwszego zagadnienia. Na wstępie warto powiadomić Policję i ubezpieczyciela (jeśli mamy AC), by mieć możliwość otrzymania odszkodowania, gdy ktoś niepowołany przywłaszczy pojazd. Tu drogi postępowania rozchodzą się, a wybór właściwej zależy od tego czy nasze auto jest wyposażone w immobilizer, czy nie.
Sprawdź: Na czym polega przegląd klimatyzacji, ile kosztuje serwis
Jeśli nasz samochód nie został zabezpieczony immobilizerem, to mamy szczęście w nieszczęściu. W takim przypadku mamy dwie możliwości. Pierwszą jest skontaktowanie się z dobrym zakładem ślusarskim, który dorobi klucz na podstawie budowy zamka, co potrwa nawet kilka godzin. Ślusarz będzie potrzebował auta, dlatego koszt usługi będzie różny, w zależności od tego, w jak dużej odległości od ślusarza znajduje się zaparkowane auto. Druga opcja to udanie się do ASO z dokumentami poświadczającymi, że jesteśmy właścicielami pojazdu. Po zgłoszeniu sprawy producent samochodu wyda nowy kluczyk, która zostanie przesłany do dilera, a później do naszych rąk. Niestety czas oczekiwania na taki klucz może trwać od kilku dni, do nawet paru tygodni. Koszt takiej usługi może wynieść kilkaset złotych.
Immobilizer podwyższa koszty
Jeśli nie mamy klucza zapasowego, sytuacja komplikuje się, jeśli auto jest wyposażone w immobilizer (posiada go większość aut po roku 1995), a nie mamy blaszek z kodem ani zapisu kodu w książce serwisowej. Wtedy powinniśmy się zwrócić do ASO z prośbą o wyrobienie nowego kluczyka zakodowanego zgodnie z naszym egzemplarzem. By zgłoszenie zostało przyjęte do realizacji musimy mieć dokumenty potwierdzające, że jesteśmy właścicielami danego samochodu, a także dowód rejestracyjny z numerem VIN naszego pojazdu. Wyrobienie takiego kluczyka może kosztować ponad 500 złotych. W trosce o bezpieczeństwo auta możemy również skorzystać z usługi wprowadzenia nowego kodu do kluczyka i immobilizera, by ktoś kto znalazł zgubiony klucz nie miał dostępu do naszych "czterech kółek". Koszt wynosi od 100 zł do nawet 1000 zł, w zależności od marki pojazdu i modelu.