Jak podaje Polska Agencja Prasowa, projekt uzasadniono możliwością rozwiązania w ten sposób problemów z nadzorem państwa nad odpowiednim poziomem jakości pytań podczas egzaminów teoretycznych.
Przypomnijmy, że 19 stycznia br. wprowadzono nowelizację ustawy o kierujących pojazdami, która dotyczyła nowych kategorii prawa jazdy, nowego systemu egzaminów, a także elektronicznego obiegu dokumentów. Zmiany w przepisach skutkują mniejszą liczbą osób zainteresowanych egzaminami na prawo jazdy. Powodem tego mają być zbyt duże wymagania stawiane podczas części teoretycznej.
Przeczytaj też: Koniec z bezterminowym prawem jazdy! Dokument ważny tylko przez 15 lat
Z dniem wejścia nowych przepisów odpowiedzialność za treść pytań testowych została przeniesiona z ministra transportu, na Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Skutkowało to stosowaniem przez WORD-y różnych baz danych z pytaniami, dostarczanych przez zewnętrzne instytucje, a nie przez same ośrodki.
WORD-y wybierały między systemami informatycznymi dostarczanymi przez Instytut Transportu Samochodowego i przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Niestety, jedynie PWPW ma dostęp do systemów informatycznych starostw. Skutkiem tego ośrodki, które zdecydowały się na oprogramowanie ITS, mają problemy z kompatybilnością z bazami danych w starostwach.
Przeczytaj też: Niemieckie autostrady będą płatne dla Polaków!
Projekt zmian przewiduje, że odpowiedzialność za treść pytań egzaminacyjnych ponownie znajdzie się po stronie ministra transportu. Ich przygotowaniem będzie się zajmować specjalnie powołana komisja.
Po wprowadzeniu nowelizacji w styczniu 2014 roku, świeżo upieczeni kierowcy otrzymują nowy wzór prawa jazdy, które jest teraz wykonane z poliwęglanu, a nie jak do tej pory, z laminowanego kartonika. Osoby posiadające prawa jazdy wydawane do tej pory bezterminowo, w latach 2028-2033 będzie obowiązywała wymiana dokumentu na zgodny z nowym wzorem.