Toyota Corolla Touring Sports Hybrid to dynamicznie zaprojektowane auto, łączące wygodę użytkowania z bezpieczeństwem oraz niskimi kosztami eksploatacji. To, jak auto wygląda, każdy widzi, dlatego kwestia nowocześniejszego designu na tle Aurisa jest oczywista i nie ma się co na ten temat rozwodzić. Stylistyka jednak trafia w gusta, bądź nie, tak więc nie jest brana pod uwagę w tej ocenie. Jest za to masa innych cech, którymi Corolla punktuje Aurisa i nie daje mu szans na wygraną.
Powód 1. Nowa generacja hybrydy
Hybrydowa Corolla w przeciwieństwie do hybrydowego Aurisa oferuje nie jedną, a dwie zelektryfikowane jednostki. To wyraz rosnącego zaangażowania Toyoty w rozwój technologii alternatywnego źródła napędu. Układ w Aurisie oparty jest o silnik 1.8 l łączony z motorem elektrycznym i skrzynią e-CVT. Systemowa moc 136 KM i 142 Nm pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 10,9 s. Corolla oferuje natomiast przekonstruowany i wydajniejszy silnik 1.8 l (łączna moc 122 KM i 142 Nm) znany już z Priusa, który tak samo jest łączony z bezstopniową skrzynią. Pomimo nieco mniejszej mocy układu napędowego, czas osiągany ze startu zatrzymanego do "setki" jest taki sam i wynosi 10,9 s.
Testowaliśmy: Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT
Drugi układ hybrydowy w ofercie bazuje na 2-litrowym silniku o łącznej mocy 180 KM i 191 Nm. Jednostka ta podobnie, jak 1.8 l opiera się na intuicyjnej i szybko reagującej technologii EV, wykorzystującej proces rekuperacji do ładowania akumulatora niklowo-wodorkowego, gromadzącego energię, która jest wykorzystywana do wsparcia motoru spalinowego oraz pozwala na bezszelestną jazdę na krótkich odcinkach. Silnik 2.0 Hybrid Dynamic Force natomiast w porównaniu z motorem 1.8 l jest gwarancją świetnej dynamiki. Corolla TS od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,1 s. Prędkość maksymalną uzyskiwaną w trybie czysto elektrycznym zwiększono do 115 km/h (w Aurisie było 50 km/h).
Powód 2. Niższe zużycie paliwa
Hybrydy - w przestrzeni miejskiej gwarantują niskie spalanie połączone z dobrą dynamiką jazdy, emitując przy tym znacznie mniej szkodliwych związków do atmosfery, w porównaniu z tradycyjnymi autami spalinowymi. Z każdym rokiem w Polsce notuje się znaczny wzrost popularności tego typu aut, a liderem sprzedaży jest Toyota. Co ciekawe na takie zakupy często decydują się nie tylko firmy, ale i osoby prywatne.
Pierwsza jazda: TEST nowej Toyoty Corolli: 3 nadwozia, 2 hybrydy
Już hybrydowy Auris był w stanie udowodnić, że pojazd z takim napędem potrafi sprawdzić się nie tylko w mieście, ale też w dalszej podróży. O ile nie przesadza się z prędkością w trasie szybkiego ruchu, układ napędowy 1.8 Hybrid w Aurisie potrafił przy „normalnej jeździe” odwdzięczyć akceptowalnym poziomem zużycia paliwa wynoszącym około 6,5 - 7 l/100 km. W mieście za to obserwowanie wyniku na poziomie 4,5 l/100 km to norma. Nowa Corolla napędzana zmodernizowaną hybrydą 1.8 lub układem kolejnej generacji bazującym na hybrydzie 2.0, potrafi być jeszcze oszczędniejsza. W ruchu miejskim wersja 2.0 podczas testu zużywała około 4,2 l/100 km i wyraźnie oszczędniej w stosunku do Aurisa zachowywała się w trasie, potrzebując poniżej 6 litrów benzyny na setkę. To wszystko przy „normalnej jeździe”, wykluczającej walką o każdą kroplę paliwa.
WIDEO - Taka jest Toyota Corolla Touring Sports
Powód 3. Lepsze prowadzenie
Za bazę konstrukcji nowej Corolli posłużyła platforma, która ma zapewniać stabilność i pewność prowadzenia dzięki wysokiej sztywności nadwozia i nisko położonemu środkowi ciężkości. Corolla w zestawieniu z Aurisem jest aż o 60% sztywniejsza. I faktycznie Corollą jeździ się inaczej niż Aurisem. Kompakt prowadzi się pewniej, daje bardziej bezpośrednie odczucia tego co się dzieje z autem, a fotele zamocowane są niżej, co przy okazji przekłada się na bardziej sportową pozycję za kierownicą.
Przeczytaj: Toyota Corolla TREK - nowa wersja dla aktywnych
Przednie zawieszenie oparto o kolumny MacPhersona, zaś z tyłu już w standardzie postawiono na wielowahaczowe zawieszenie i nowe amortyzatory. Auris w wersji hybrydowej dysponował podwójnymi wahaczami z tyłu, ale bazował na starej płycie podłogowej pamiętająca jeszcze poprzednika Auria. Corolla jest odczuwalnie lepiej wyciszona i otrzymała zmodernizowaną skrzynię e-CVT. Jazda szczególnie 2-litrową hybrydą daje najwięcej wrażeń. Większa moc i łatwe sterowanie przełożeniami za pośrednictwem łopatek, lub tradycyjną dźwignią zmiany biegów z trybem sportowym (Auris miał małą, kosmicznie wyglądającą dźwignię) pozwala na bardziej energiczne prowadzenie i przy okazji wypada lepiej pod kątem ergonomii. Auris uwydatniał raczej spokojny, rodzinny charakter japońskiego kombi, za to Corolla 2.0 Hybrid Dynamic Force to kompromis łączący auto dynamiczne auto z pojemnym pojazdem rodzinnym.
Powód 4. Więcej miejsca
Corolla Touring Sports jeszcze lepiej niż Auris Touring Sports potrafi spełniać zakres stawianych przed nią wymagań transportowych. Kompaktowe kombi Toyoty wyraźnie urosło, o czym świadczy przede wszystkim rozstaw osi wynoszący 2700 mm (w Aurisie 2600 mm). Co ciekawe rozstaw osi jest równy temu, jaki miał ostatni Avensis. Corolla po części stała się alternatywą dla tego wycofanego przedstawiciela segmentu D. Pozostałe wymiary także jasno mówią o tym, że Corolla jest większa od Aurisa (Corolla TS: długość 4630 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1435 mm kontra Auris TS: długość 4595 mm, szerokość 1760 mm, wysokość 1485 mm).
Testowaliśmy: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Freestyle
Większe rozmiary, to zwyczajnie więcej miejsca w środku. Kabina Corolli jest odczuwalnie przestronniejsza w porównaniu ze schodzącą z rynku drugą generacją Aurisa. Wystarczy podać do wiadomości, że odległość między przednimi i tylnymi siedzeniami wynosi aż 928 mm, gdzie pokaźniejszy Avensis legitymował się wartością 935 mm. Po przejściu bezpośrednio z kabiny Aurisa TS do Corolli TS odczuwalnie doświadcza się przestronniejszego wnętrza. Obszaru jest więcej zarówno z tyłu, jak z przodu. Duży wpływ na to ma nowa pływa podłogowa, dzięki której fotele zamocowane są niżej. Opcjonalny szklany dach tak samo obniża podsufitkę, jak w poprzedniku, co może przeszkadzać wysokim osobom.
Bagażnik Corolli TS w wersji Hybrid ma pojemność 581 litrów. Tu punkt dla hybrydowego Aurisa TS potrafiącego połknąć 600 litrów. Kufer w Corolli jest natomiast bardziej funkcjonalny i ładniej wykończy. Pojawił się ciekawy system dwustronnej płyty podłogowej - po jednej stronie jest elegancka ze okuciami ułatwiającymi wsuwanie większych przedmiotów, a z drugiej zdecydowanie bardziej użytkowa i odporna na uszkodzenia. Poza tym podobnie, jak w Aurisie uda się podnieść poziom wysokości podłogi, aby po złożeniu oparć kanapy otrzymać równą powierzchnię. W ściankach bocznych zamontowano pasy LED-owego oświetlenia, a duża wnęka pod podłogą zmieści koło zapasowe albo walizkę kabinówkę. Krawędź załadunkowa dostała żebrowany metalowy próg ochronny, a klapa bagażnika może być elektryczna, sterowana z kluczyka oraz ruchem stopy pod zderzakiem.
Powód 5. Nowocześniejsze wyposażenie
Auris po liftingu był wyposażany seryjnie w lampy typu projekcyjnego, a z tyłu mógł opcjonalnie mieć LED-y. W Corollach natomiast montowane są już podstawowo reflektory LED-owe ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej oraz LED-owe wypełnienie świateł tylnych. Mało tego, w zależności od wersji, Corolla dostaje jeden z trzech rodzajów lamp głównych – trójdiodową lampę paraboliczną LED, lampę główną Bi-LED z automatycznym przełączaniem między światłami mijania i drogowymi AHB oraz lampę główną LED z adaptacyjnym systemem dostosowywania strumienia światła (AHS) znaną z modelu Prius Plug-in.
Co jeszcze ma Corolla, o czym użytkownicy Aurisów mogą marzyć? Pojawiły się cyfrowe zegary z efektem 3D, wyświetlacz na przedniej szybie Head-Up Display (10-calowy i kolorowy), bezprzewodowa ładowarka do telefonu i bardziej rozbudowany system Toyota Touch Multimedia System oparty o 8-calowy ekran dotykowy. Aplikacja Connected Services udostępnia klientom wiele różnych usług, w tym prowadzenie do celu Last Mile guidance, nawigację Send to Car oraz aplikacje Find my Car, Driving analytics i Maintenance Reminder.
Powód 6. Znacznie bezpieczniejsza
W Corolli standard wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa czynnego jest nieporównywalnie wyższy. Pakiet Toyota Safety Sense drugiej generacji montowany jest już w podstawie i obejmie: rozbudowaną wersję systemu zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (PCS) z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz wykrywania rowerzystów przy świetle dnia, inteligentny aktywny tempomat (IACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), system rozpoznawania znaków drogowych o większej liczbie funkcji (RSA) oraz system automatycznego przełączania między światłami mijania i drogowymi (AHB). Do pakietu dołączy także asystent pasa ruchu (LTA) kontrolujący tor jazdy delikatnymi ingerencjami w położenie kierownicy, tak by auto poruszało się pośrodku pasa ruchu, nawet na łukach drogi. Wsparciem dla kierowcy w trudnej sytuacji jest system eCall reagujący samodzielnie w razie wypadku, współpracujący z krajowym systemem ratunkowym.
Opcjonalnie w Corolli pojawi się system autonomicznego parkowania Simple Intelligent Park Assist with Intelligent Clearance Sonar (SIPA+ICS). Wykorzystuje on tylną kamerę i ultradźwiękowe czujniki na przednim zderzaku, by zidentyfikować miejsca parkingowe prostopadłe lub równoległe. Po zatwierdzeniu manewru, system automatycznie wykonuje niezbędną sekwencję obrotów kierownicy, by wprowadzić auto na wybrane miejsce. Kierowca musi tylko kontrolować prędkość auta. SIPA automatycznie aktywuje inteligentny sonar odległości (ICS), by zapewnić bezpieczeństwo manewrowania.
Powód 7. Przyjemniejsze wykończenie
Corolla w porównaniu z Aurisem legitymuje się nie tylko lepszym wyposażeniem, ale też zupełnie nowym projektem deski rozdzielczej, konsoli środkowej oraz otoczenia. W wykończeniu jest zdecydowanie więcej miękkich materiałów, co czuć pod palcami. W lepszych wersjach na przeszyciach łączących panele pojawiają się prawdziwe nici, a nie tylko ich imitacja. Znakiem czasów jest dostępne nastrojowe diodowe oświetlenie, obicia fragmentów poszyć wykonane ze skóry syntetycznej oraz detale z satynowego chromu. Fotele występują w różnych wariantach, a te w topowym wydaniu mają lotniczy wygląd i przyjemnie otulają ciało. Może irytować nieco sposób ich regulacji, ponieważ ruch oparcia nie pracuje płynnie tylko skokowo.
Ile kosztuje Corolla Touring Sports? Najtańsza odmiana w wersji Active z silnikiem 1.2 Turbo kosztuje od 78 900 zł. Za hybrydę w nadwoziu kombi trzeba zapłacić minimum 92 900 zł. Szczegóły wyposażenia i pełny cennik w linku:
CENNIK i WYPOSAŻENIE - tyle kosztuje Toyota Corolla TS
Dane techniczne - Auris TS kontra Corolla TS
Toyota Auris TS 1.8 Hybrid |
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid |
|
---|---|---|
SILNIK | R4 16V + motor elektryczny | R4 16V + motor elektryczny |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1798 cm3 | 1987 cm3 |
Moc | 73 kW/ 99 KM przy 5200 obr./min. silnik elektryczny 60 kW/ 80 KM łącznie 100 kW/ 136 KM |
112 kW/ 153 KM przy 6000 obr./min. silnik elektryczny 80 kW/ 109 KM łącznie 132 kW/ 180 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
142 Nm przy 3600 obr./min. silnik elektryczny 207 Nm |
190 Nm przy 4400-5200 obr./min. silnik elektryczny 202 Nm |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,9 s | 8,1 s |
Skrzynia biegów | bezstopniowa e-CVT | bezstopniowa e-CVT |
Napęd | na przednie koła (FWD) | na przednie koła (FWD) |
Zbiornik paliwa | 45 l | 43 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
średnio 4,4 - 4,6 l miasto 4,2 - 4,3 l poza miastem 3,9 - 4,1 l |
średnio 3,7 - 3,9 l miasto 3,4 - 3,6 l poza miastem 3,8 - 4,0 l |
poziom emisji CO2 (NEDC) | 95 - 99 g/km | 84 - 89 g/km |
współczynnik oporu powietrza Cx |
0,29 | 0,33 |
Długość | 4595 mm | 4650 mm |
Szerokość | 1760 mm | 1790 mm |
Wysokość | 1485 mm | 1435 mm |
Rozstaw osi | 2600 mm | 2700 mm |
Masa własna | 1310 kg | 1370 kg |
Masa maks. dopuszczalna | 1865 kg | 1955 kg |
Pojemność bagażnika | 600 l | 581 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna | wielowahaczowe |