Alfa na topie

2010-06-15 4:00

W przeprowadzonych ostatnio testach zderzeniowych przez niezależną organizację EuroNCAP alfa romeo giulietta okazała się najbezpieczniejszym kompaktem.

Na wstępie trzeba przypomnieć, że od tego roku EuroNCAP jeszcze bardziej podniosła poprzeczkę producentom aut przy ocenianiu poziomu bezpieczeństwa w samochodach. Żeby uzyskać wymarzone pięć gwiazdek, trzeba spełnić odpowiednie minimalne wymagania w każdej z ocenianych kategorii. W przypadku bezpieczeństwa dorosłych pasażerów trzeba teraz zdobyć co najmniej 80 proc. możliwych do uzyskania punktów. W poprzednim sezonie na "piątkę" wystarczyło 75 proc. Z 70 na 75 proc. podniesiono pięciogwiazdkową granicę przy ocenie poziomu zabezpieczenia podczas wypadku przewożonych w aucie dzieci. Natomiast w kategorii bezpieczeństwa pieszych minimum do zdobycia pięciu gwiazdek podniesiono z 25 proc. maksymalnie przyznawanych punktów do 40 proc. Nowe wymagania sprawiają, że nie da się porównywać tegorocznych wyników testów zderzeniowych z tym z ubiegłego sezonu, patrząc wyłącznie na zbiorcze oceny.

Najnowsze dzieło spod znaku Alfy Romeo o wdzięcznej nazwie giulietta za ochronę dorosłych pasażerów, dzieci, pieszych oraz za wyposażenie w systemy bezpieczeństwa otrzymało odpowiednio: 97 proc., 85 proc., 63 proc. i 86 proc. maksymalnie przyznawanych obecnie punktów w każdej z ocenianych kategorii i w sumie pięć gwiazdek. Uzyskane wyniki czynią obecnie z giulietty najbezpieczniejsze auto kompaktowe.

Oprócz giulietty w ostatniej edycji testów zderzeniowych specjaliści z EuroNCAP ocenili jeszcze nowe BMW serii 5 oraz zmodernizowaną mazdę CX-7. Niemieckie auto również dostało pięć gwiazdek. Za bezpieczeństwo dorosłych, dzieci, pieszych i systemy bezpieczeństwa przyznano mu: 95 proc., 83 proc., 78 proc. oraz 100 proc punktów do zdobycia. Bardzo wysoki poziom oceny zabezpieczenia pieszych podczas kolizji to zasługa tzw. aktywnej maski. W momencie kolizji z pieszym pokrywa silnika unosi się, dzięki czemu może bardziej zamortyzować energię uderzenia, a to oznacza mniejsze obrażenia. Suv Mazdy zdobył ogólnie cztery gwiazdki. Na taką ocenę zaważyła przede wszystkim słaba ochrona dorosłych pasażerów przy uderzeniu z tyłu. W sumie za bezpieczeństwo dorosłych dostał 76 proc. maksymalnie przyznawanych punktów. Za dzieci, pieszych i systemy bezpieczeństwa odpowiednio: 79 proc., 43 proc. i 71 proc.