Wbrew oczekiwaniom następca nie otrzymał oznaczenia 157, ale 159. Jego premiera miała miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie w 2005 roku i był niekwestionowaną gwiazdą tej wystawy. Alfa 159 to rezultat prac międzynarodowego zespołu projektantów, którzy postanowili połączyć bez kompromisu wysokie osiągi z maksymalną przyjemnością z jazdy, dystyngowanym stylem, niezwykle wysokim poziomem bezpieczeństwa i komfortem.
Patrz też: Test Mazdy 3: Liczba podobieństwa
Spełnienie postawionych celów wymagało m.in. opracowania nowego podwozia, zawieszenia oraz nowej generacji silników i przekładni. W porównaniu do swego poprzednika alfa 159 znacznie urosła. Jej zewnętrzne kształty to wynik współpracy Giorgetto Giugiaro i specjalistów z Alfa Romeo Centro Stile. Auto stylistyką przodu wyraźnie nawiązuje do pięknego sportowego modelu Brera. W 2006 roku pojawiła się alfa romeo 159 w wersji kombi.
Obie wersje nadwoziowe występują w odmianie Q4 ze stałym napędem wszystkich kół, który wynosi przyjemność i bezpieczeństwo jazdy na jeszcze wyższy poziom. System, w którym występują trzy mechanizmy różnicowe, po jednym między kołami każdej osi i jeden między osiami kół, ciągle rozdziela siłę napędową na każde z czterech kół zarówno podczas przyspieszania, jak i zwalniania. Gwarantuje przy tym uzyskanie pod każdym z kół maksymalnie możliwej przyczepności w każdych warunkach drogowych.