Alfa Romeo Giulietta - WSTĘP
Historia Alfy Romeo Giulietty sięga lat 50-tych XX wieku. Zaprojektowana przez Bertone pierwsza odmiana, była produkowana w latach 1954-1965, w różnych wersjach nadwoziowych (Spider, Sprint, Saloon, Sprint Speciale, czy Sprint Zagato). Giulietta była rynkowym hitem i przy okazji stanowiła pierwszy model w historii marki, w którym zastosowano nazwę, a nie symbol. Drugi raz do tego samego nazewnictwa Alfa sięgnęła w 1978 r., kiedy to przez 7 lat wytwarzano sedana pod oznaczeniem Nuova Giulietta. Kolejne lata historii to niemal sztywne trzymanie się tradycyjnego, numerycznego oznakowana modelowego.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie
W 2010 roku Alfa Romeo odstąpiła od "cyferek" wskrzeszając legendarną Giuliettę, której produkcyjną wersję zaprezentowano oficjalnie na Salonie Samochodowym Genewa 2010. W momencie pojawienia się na kartach historii trzeciej odsłony "Julii", Alfa zalicza powrót do pełnowartościowego nazewnictwa. Teraz najnowsze pojazdy prestiżowej marki należącej do Grupy Fiata, nie będą posiadać numerów umieszczonych na tylnej klapie. Współczesna Giulietta to kompakt klasy C wpisujący się w grupę premium, mający w sobie wiele ekskluzywności pomieszanej ze sportem, będący rynkowym następcą modelu 147. Konstrukcyjnie wóz opiera się na nowej płycie podłogowej, która przed modernizacją posłużyła do budowy Fiata Bravo i Lancii Delty. Najbliższymi rywalami dla Giulietty są: Citroen DS4, Audi A3, Lexus CT 200, BMW 1, Mazda 3, czy Mercedes Klasa A.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Alfa Romeo Giulietta okazała się lekarstwem na uleczenie słabej kondycji sprzedażowej marki. Auto tak bardzo spodobało się klientom na świecie, że w pewnym momencie nie nadążano z realizacją zamówień. Tylko w samej Polsce marka Alfa Romeo zaliczyła rekordowy wzrost sprzedaży niemal o 40 procent. Urodziwa Alfa zdobyła kilka ważnych nagród. Między innymi instytut badań Euro NCAP uznał Giuliettę "Najbezpieczniejszym Autem Kompaktowym". Dwa razy z rzędu wóz zdobył nagrodę "Best Cars 2012" przyznawaną przez czytelników magazynu "Auto Motor i Sport", w kategorii najlepszego auta klasy kompaktowej. O wiele ważniejszym wyróżnieniem jest jednak uplasowanie się na drugim miejscu prestiżowego plebiscytu "Car of The Year" na rok 2011. Piękną "Julię" doceniły także w 2010 roku Polki wraz z magazynem "Twój Styl", wybierając stylową włoszkę na "Kobiecy Samochód Roku".
WIDEO - zobacz z bliska stylową Giuliettę:
Alfa Romeo Giulietta - STYLISTYKA
Samochody legendarnej marki z Mediolanu od zawsze wyróżniały się swoim wyglądem na tle innych pojazdów. Włoscy designerzy przywiązujący niezwykłą wagę do wzornictwa, stanowią w projektowym świecie wzór do naśladowania, bo to właśnie stylistom ze słonecznej Italii z niezwykłą lekkością przychodzi rysowanie chwytających za serce aut. Świetnym przykładem na to jest pełna charakteru Alfa Romeo Giulietta, testowana przez SuperAuto24.pl. Ten samochód naprawdę uwodzi - nam w redakcji wystarczyło zaledwie kilka dni, by zakochać się bez opamiętania w pięknej sylwetce mechanicznej włoszki.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Co takiego ma w sobie Giulietta, że tak trudno przejść obok nie obojętnie? To lekkość bryły przeplatająca się z dynamiką opływowych linii. Przednia część auta jednoznacznie nawiązuje do 8C Competizione - to właśnie za designem tego sportowego wozu podążyła marka tworząc subtelną "Julię". Zarysy na masce ukształtowano w formę trójkąta, którego zakończenie stanowi centralnie umieszczone klasyczne scudetto (żebrowana tarcza wlotu powietrza). Połyskujący chromem grill z okrągłym znaczkiem marki na szczycie, głęboko wcina się w zderzak pomiędzy narysowane z ekspresją dolne wloty powietrza. Tego charakterystycznego akcentu zwyczajnie nie da się pomylić z żadnym innym samochodem konkurencji. Tutaj nawet reflektory nie są ani trochę pospolite. Owalny kształt kloszy kryje nowoczesne wypełnienie z widocznym pasem kwadratowych punktów wykonanych w technologii LED, odpowiedzialnych za światła do jazdy dziennej. Testowy model posiadał nawet bi-ksenonowy układ ze spryskiwaczami (cena takiego zestawu 3 850 zł). Okrągłych lampek przeciwmgielnych zamocowanych po bokach dolnej kratownicy wlotu nie ma tylko w bazowej odmianie PROGRESSION (dopłata 1 000 zł).
Równie ciekawie jak elegancki przód samochodu, przedstawiają się krągłości i detale tylnej części nadwozia. Giulietta uwodzi seksownym kuperkiem. Klapa bagażnika została wkomponowana w bryłę z gracją, a szyba dostała dyskretny spoiler z trzecim światłem STOP, będący optycznym przedłużeniem linii dachu. Klapa z dwiema poprzecznymi przetłoczkami, posiada na środku okrągły znaczek marki pełniący jednocześnie funkcję przycisku służącego do otwierania. Pod logo mamy natomiast piękny chromowany napis jednoznacznie informujący, że mamy do czynienia z Giuliettą. Dolną część zderzaka uformowano w dyfuzor z wpasowanymi dwiema końcówkami okrągłych wydechów (jedna lub dwie końcówki w zależności od wersji silnikowej). Nad tymi wszystkimi elementami dominują jednak niesamowicie prezentujące się po zmroku lampy. LED-owe wnętrza tworzą niezwykłe świetlne linie zakończone spiralami, z okrągłymi kierunkowskazami w centrum. Trudno się nie zakochać w tych wszystkich znakomitościach...
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Choć Giulietta jest pełnoprawnym hatchbackiem, jej lekko poprowadzona linia nadwozia udaje nieco coupe, co w dużej mierze jest zasługą klamek ukrytych w słupku C. Takie charakterystyczne klamki drugiej pary niewidocznych z pozoru drzwi, nie są jednak nową cechą aut Alfy Romeo - wcześniej mogliśmy je podziwiać w modelach 156 i 147. Dynamizmu profilowi sylwetki dodają przetłoczenia karoserii i niewielkich rozmiarów okna. Pierwsza kreska przecina przedni błotnik i kończy się w połowie drzwi (nie zaburzając obszaru klamki), a druga startuje niemal na początku drzwi tylnych, sunąc po błotniku aż do lampy. W dolnej części drzwi nakreślono subtelną linię, a sam próg okraszono zgrabnie wyprofilowaną nakładką. Wyróżnieniem topowej 235-konnej wersji QUADRIFOGLIO VERDE, są emblematy z czterolistną zieloną koniczyną, uplasowane nad bocznymi kierunkowskazami. Całość uzupełniają nadmuchane błotniki zaznaczone symetrycznym owalem, które bez problemu skrywają 18-calowe obręcze kół. Dach przeszklony, panoramiczny i na dodatek rozsuwany elektrycznie to koszt 5 000 zł.
Alfa Romeo Giulietta - WZORY OBRĘCZY
W ofercie Alfy Romeo znajduje się bogata gama wzorów obręczy. Rozmiary kół rozpoczynają się od 16-calowych stalówek z kołpakami w przypadku bazowej odmiany PROGRESSION (dopłata za aluminiowe 16-tki wynosi 2 000 zł). Obręcze aluminiowe 16" (wzór 7 ramion) z oponami 205/55 R16 to standard w kolejnej odmianie DISTINCTIVE. Alufelgi 17-calowe (wzór z 7 otworami) są podstawą w topowej odmianie QUADRIFOGLIO VERDE. Pozostałe modele obręczy wraz z tymi największymi 18-calowymi, można mieć za dopłatą. Kwoty to 3 000 zł za 17-tki z oponami 225/45 oraz 4 000 zł w przypadku osiemnastek obutych w opony 225/40.
.
Alfa Romeo Giulietta - KOLORY NADWOZIA
W palecie barw Giulietty znalazło się 10 kolorów nadwozia do wyboru. Lakier pastelowy Czarny jest bezpłatny, a niestandardowe pastelowe Czerwony i Biały kosztują po 600 zł. Lakiery metalizowane wymagają już dopłaty 2 000 zł. Specjalny perłowy lakier trójwarstwowy Czerwony Rosso pochodzący z modelu 8C Competizione, to wydatek aż 8 000 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia, podobnie jak lusterka boczne. Klamki zewnętrzne standardowo są srebrne. Eleganckie aluminiowe obramowania bocznych szyb to standard wersji DISTINCTIVE i QUADRIFOGLIO VERDE, a w najtańszym PROGRESSION trzeba dopłacić 650 zł. Chromowane nakładki na lusterkach są cechą topowej odmiany QUADRIFOGLIO VERDE.
Alfa Romeo Giulietta - WYMIARY
Giulietta urosła w stosunku do swojej kompaktowej poprzedniczki, modelu 147. Długość samochodu to 4351 mm, wysokość wynosi 1465 mm, a szerokość mierzy 1798 mm. Rozstaw osi wynosi natomiast 2634 mm. Masa własna waha się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Podstawowe Giulietty ważą od 1280 kg, a masa najcięższych Diesli wynosi 1395 kg. Maksymalne obciążenie auto dochodzi do 1840 kg. Przestrzeń bagażowa wynosi 350 litrów. To wszystko daje obraz całkiem sporego samochodu, który mimo iż jest kompaktem, prezentuje się nadzwyczaj sportowo.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafiła Alfa Romeo Giulietta z motorem wysokoprężnym 2.0 JTDm 16V o mocy 170 KM, z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów TCT. Jak silnik radzi sobie z napędzeniem auta? Co myślimy o przekładni biegowej? Ile oleju napędowego spala włoski kompakt w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Alfy Romeo Giulietta na SuperAuto24.pl.