Alfa Romeo Giulietta - UKŁAD JEZDNY
Giulietta zawdzięcza swoje wspaniałe właściwości jezdne zaawansowanej budowie zawieszenia. Z przodu postawiono na niezależny układ typu McPherson, który gruntownie zmodyfikowano. Unowocześnienie dało maksymalną sztywność pod obciążeniami bocznym, zwrotnice zostały wykonane ze stopu aluminium zamiast żeliwa, a stabilizator poprzeczny przechyłów zamontowano na pionowych łącznikach. Zawieszenie tylne to całkiem nowa konstrukcja, stanowiąca niekonwencjonalny układ typu MULTILINK, czyli poprzeczną belkę nośną połączoną z wielowahaczem. Całość dzięki wykonaniu z aluminium została zredukowana wagowo o 10 kilogramów. Sprężyny śrubowe i amortyzatory zostały zamontowane osobno. Auto może mieć jeszcze za cenę 1 000 zł obniżone sportowe zawieszenie, które w serii występuje tylko w topowej wersji QUADRIFOGLIO VERDE.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Układ kierowniczy sterowany i wspomagany elektrycznie o zmiennej sile, gwarantuje znakomite "czucie" samochodu przez kierowcę. Dwuzębatkowa aktywna przekładnia, pozwala w zależności od wybranego trybu, albo na lekką przyjemność prowadzenia i parkowania samochodu, albo na wyostrzoną bezpośredniość zapewniającą dużą precyzję przy wariancie DYNAIC. Do tego wszystkiego jest jeszcze dołożony system ALFA SAFETY STEERING, który podpowiada pulsującymi ruchami steru wykonanie kierującemu manewru przeciwskrętu. Średnica zawracania wozu między krawężnikami wynosi 10,9 metra - nie jest to rekord w klasie, ale od kompaktu o tak rasowych możliwościach trudno wymagać więcej.
Nie bez powodu najpierw skupiliśmy się na cechach zawieszenia i układu kierowniczego, bo to właśnie one mają ogromny wpływ na to, co dzieje się z Alfą podczas jazdy. Sumą tych poszczególnych składowych jest doskonała przyczepność, łatwość prowadzenia i komfort jazdy. Zawieszenie dzięki trybom D.N.A może mieć różną charakterystykę. Na funkcji NORMAL wygoda jazdy jest duża, sprężyste nastawy tłumią wstrząsy i pozwalają na wybieranie nierówności drogi. I choć zestaw 18-calowych kół z niskoprofilowymi oponami 225/40 (taki znalazł się na testowym egzemplarzu Giulietty), przyczyna się do większych hałasów dochodzących spod podwozia i odczuwania nierówności na drodze (mała powierzchnia gumowa oznacza gorszą amortyzację), to nie jest w stanie tak bardzo zepsuć komfortu.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie
Przy ustawieniach NORMAL auto jest wygodne, ale nie obawia się też łuków drogi. To jednak nie to, co stylowy włoski wóz oferuje w po uruchomieniu trybu DYNAMIC. Sportowe nastawy automatycznie usztywniają Alfę, a zbyt miękki do szaleństw układ kierowniczy robi się wyczulony na każde polecenie. Giulietta wówczas zaczyna naprawdę rewelacyjnie zachowywać się na krętych odcinkach. Odczuwalna jest sztywność nadwozia przy pokonywaniu wiraży i naprawdę dobra przyczepność kół do nawierzchni. Na to duży wpływ ma elektroniczny samoblokujący mechanizm różnicowy Alfa Q2. Ta elektroniczna szpera faktycznie wpływa na zacieśnianie łuków i odpowiednią trakcję, co gwarantuje bezpieczeństwo i przydatną precyzję na krętych odcinkach.
Alfa Romeo Giulietta - HAMULCE
Układ hamulcowy jest zróżnicowany ze względu na różne moce, jakimi może legitymować się Giulietta. Wentylowane tarcze hamulcowe przednie o średnicy 281 mm, współpracują z silnikami 1.4 TB 105 KM, 1.4 TB 120 KM oraz 1.6 JTDm 105 KM. Zwiększony rozmiar wentylowanych tarcz do 305 mm występuje w wersjach 1.4 TB Multiair 170 KM oraz 2.0 JTDm 140 KM i JTDm 170 KM. Na tylnej osi w tych wszystkich modelach pracują tarcze hamulcowe wielkości 264 mm. W stosunku do wymienionych wersji wyróżnia się topowa odmiana z koniczynką - QUADRIFOGLIO VERDE z silnikiem 1.8 TBi 235 KM. Posiada ona największe rozmiarowo tarcze - przednie wentylowane mają 330 mm, a tylne 278 mm.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Klienci marzący o hamulcach jak żyletki, takich jak w wersji QUADRIFOGLIO VERDE, mogą wyposażyć w nie swoje Giulietty. Za dopłatą 1 500 zł oferowane są czerwone zaciski hamulców przednich i tylnych o zwiększonych wymiarach (tarcze przód 330 mm, tarcze tył 278 mm). Mieliśmy okazję przetestować identyczny zestaw, w który wyposażono naszą "Julię". Hamulce zatrzymują auto na krótkim dystansie. Duży wpływ na drogę hamowania ma jednak system D.N.A. Po przestawieniu suwaka w tryb DYNAMIC hamulce cechują się ciekawą przypadłością - automatycznie aktywuje się zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym po gwałtownym zwolnieniu pedału gazu (wpływ systemu Pre-Fill), co powoduje, że klocki zbliżają się nieco do tarcz. Dzięki temu reakcja na hamowanie po wduszeniu pedału jest natychmiastowa. Przy dynamicznej sportowej jeździe taka techniczna nowinka często potrafi pomóc. W trybie NORMAL jak sama nazwa wskazuje, siła wspomagania hamowania jest znormalizowana.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena
Giulietta oferuje już podstawowo komplet układów poprawiających panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście wspominany wybór trybów jazdy D.N.A, a także: BAS (system wspomagania nagłego hamowania), ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu), system kontroli trakcji VDC obejmujący ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania) i Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę).
WIDEO - zobacz z bliska stylową Giuliettę:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza wyrafinowanej Alfy Romeo. Jak prezentuje się deska rozdzielcza Giulietty? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik kompaktowego wozu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Alfy Romeo Giulietty na SuperAuto24.pl.