Alfa Romeo Giulietta - WNĘTRZE
Alfa Romeo Giulietta występuje w trzech poziomach wyposażenia: PROGRESSION, DISTINCTIVE i QUADRIFOGLIO VERDE. W teście SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność zasiąść w kokpicie odmiany DISTINCTIVE, który został opatrzony w obłędnie prezentującą się tapicerkę z czarnej skóry przeszywanej czerwoną nicią, z wyhaftowanymi na zagłówkach symbolami marki. Dodatkowym elementem z listy opcji w tym modelu była również pełna elektryka siedzeń, rewelacyjnie grający markowy system Hi-Fi, czy nawigacja satelitarna z wysuwanym z deski wyświetlaczem.
Za każdym razem gdy wsiedliśmy do prezentowanej w teście Giulietty, naprawdę trudno opuszczało się to niezwykle klimatyczne miejsce. W tym pojeździe po prostu chciało się przebywać jak najdłużej. Znaczenia nawet nie miał fakt, że testowy egzemplarz został utrzymany wewnątrz w zimnych czarnych sportowych barwach - tutaj nawet wykończenie podsufitki i słupków bocznych było czarne jak smoła (opcja na liście wyposażenia lub seria w QUADRIFOGLIO VERDE).
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Projekt panelu deski i konsoli centralnej utrzymany w sportowym stylu chwyta za serce. Designerzy postawili na proste poziomo rozłożone linie. Biegnąca przez środek główna listwa wykonana z aluminium (dostępna w różnych odcieniach kolorystycznych) jest ukłonem w stronę stylu retro, podobnie jak pas zamocowanych centralnie pięciu wyjątkowych przełączników. Po środku wstawiono zabudowane fabryczne radio, a tuż nad nim wąziutkie wyloty kanałów powietrznych. Czarna część deski otulająca dookoła aluminiową listwę oraz zestaw wskaźników została wykonana z miękkiego i miłego w dotyku tworzywa. Nieco gorzej pod względem jakości plastiku przedstawiają się najniższe panele głównej konsoli oraz boczki drzwiowe, bo niestety budzą już skojarzenia z tańszymi Fiatami. Tworzywa te dość łatwo porysować. Na ekranie wysuwanej nawigacji skupimy się nieco niżej w opisie multimediów.
Surową czerń wnętrza przełamuje wspomniana aluminiowa listwa (w testowej odmianie w ciemnej szczotkowanej tonacji), czy srebrne detale. Chrom znalazł się na wykończeniu kratek nawiewów, klamkach, ringach wszelkich pokręteł, czy obwódek tub wskaźników. Uchwyty w drzwiach dostały lśniące lakierowane wstawki, tak samo jak fragment tunelu przy lewarku zmiany biegów. Zestaw głównych analogowych zegarów prędkościomierza i obrotomierza ładnie umieszczono w okrągłych głębokich tubach. Duże cyfry na blatach liczników podświetlonych na przyjemny dla oka białawy kolor są czytelne. Mniejsze wskaźniczki poziomu paliwa i temperatury wody umieszczono po środku wraz z prostokątnym wyświetlaczem seryjnego komputera pokładowego. Wskazówki zegarów tradycyjnie mają czerwony kolor, a pozostała barwa reszty przełączników została na panelu utrzymana w sportowej czerwonej barwie. Aluminiowe nakładki na pedały kosztują 500 zł (podstawa tylko w topowej 235-konnej odmianie z koniczynką).
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie
Skórzana kierownica trójramienna to seryjny element razem z regulowaną dwustopniowo kolumną kierowniczą. Czerwone obszycie wraz ze skórą na gałce zmiany biegów jest podstawą wersji QUADRIFOGLIO VERDE (w pozostałych dopłata 500 zł). Za przyciski sterowania radiem na kole kierownicy (zapożyczone z tańszych Fiatów) zapłacimy 650 zł tylko w bazowej odmianie PROGRESSION, podobnie jak za tempomat, którego koszt wyceniono na 1 000 zł. Panel odpowiedzialny za ustawienia cyrkulacji powietrza to trzy położone obok siebie pokrętła. W podstawowym modelu otrzymujemy manualną klimę, a w kolejnych dwóch na pokładzie gości już dwustrefowa automatyczna klimatyzacja (w PROGRESSION dopłata 2 000 zł). Przełącznik seryjnego systemu trybów jazdy D.N.A wpasowano poniżej obok lewarka skrzyni biegów. Elektryczne szyby przednie wraz z elektryką i podgrzewaniem lusterek to podstawa. Za automatykę składania lusterek bocznych trzeba dopłacić 850 zł niezależnie od wersji. Elektryki szyb tylnych nie ma tylko w standardowym PROGRESSION - dopłata 1 100 zł.
WIDEO - zobacz wnętrze Alfy Romeo Giulietty:
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Giulietta daje maksymalną wygodę za kierownicą i pełen komfort. Fotele nie tylko świetnie wyglądają, ale też oferują przyjemną pozycję, dzięki swojej obszerności i długim siedziskom. Podróże na dłuższych trasach to czysta przyjemność. Do dyspozycji jest trzystopniowa regulacja fotela. Za dodatkowe nastawy odcinka lędźwiowego trzeba dopłacić 500 zł. Za wyższą kwotę 2 700 zł siedziska z przodu będą jeszcze podgrzewane i regulowane elektrycznie z funkcją zapamiętywania ustawień. Regulowanego podłokietnika przymocowanego do fotela sternika nie ma tylko w bazowym PROGRESSION (dopłata 650 zł). Kierowca oraz pasażer mają naprawdę sporo miejsca w przednim przedziale, by wygodnie się rozsiąść. Jedyna uwaga co do siedzeń, to brak lepszego wyprofilowania bocznego nawet w opcji, co w wozie o sportowej charakterystyce powinno obowiązkowo znaleźć się na liście.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Trochę gorzej sprawa przestronności wygląda z perspektywy tylnego przedziału. Tylna kanapa jest duża i zmieści bez problemu trzy osoby, ale pod warunkiem, że nie będą one wysokie, bo siedzisko jest uplasowane trochę wyżej, jak te "w pierwszej klasie". Wygodę znajdą podróżni do max 180 mm wzrostu - wyżsi już będą haczyć głowami o dach. Miejsca na nogi przy neutralnych nastawach foteli jest wystarczająco. Małe drzwi nie ułatwiają zajmowania miejsca na kanapie. Wysuwany obszerny podłokietnik pozwoli na komfortową podróż dwójce.
O efekt przestronności i lepsze doświetlenie kabiny może zadbać przeszklenie dachu. Rozsuwana elektrycznie panorama w cenie 5 000 zł zapewni niebo nad głową i wiatr we włosach. Alfa Romeo do kompaktowego modelu oferuje osiem wariantów tapicerskich. Komplet skórzanego obicia to koszt 5 000 zł, a odmiana ze skórą połączoną z tkaniną została wyceniona na 3 000 zł (standard w QUADRIFOGLIO VERDE).
Dostępne kolorystyczne wersje tapicerki
Alfa Romeo Giulietta - SCHOWKI
Giulietta jak na sportowego kompakta ma zadziwiająco dużo funkcjonalnych schowków i półeczek. Największa skrytka we wnętrzu to ta usytuowana w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Jest ona bardzo głęboka, posiada podświetlenie i klimatyzowanie, a nawet wkładkę umożliwiającą wygodne przewożenie butelek z napojami, tak by zawsze były odpowiednio schłodzone. W klapie drzwiczek wyżłobiono otwór do przewozu drobniejszych przedmiotów czy okularów. W biegnącym przez środek wnętrza tunelu środkowym znajdują się dwa otwory na napoje i gniazdo 12V, a obok przełącznika D.N.A niewielka przegródka na drobiazgi.
>>> Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm TCT - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
W otwieranym podłokietniku można przewozić podręczne rzeczy takie jak portfel, dokumenty i telefon komórkowy. Tylny seryjny podłokietnik również posiada otwieraną skrytkę, a do tego dostał wysuwany uchwyt na dwa kubki czy butelki. Z zakończenia tunelu środkowego w tylnym przedziale wysuwa się malutka popielniczka. Podświetlane lampkami lusterka w osłonkach przeciwsłonecznych pasażera i kierowcy to także element wyposażenia seryjnego. Drzwi przednie mają wąskie długie półki, a boczki drzwi tylnych niewielkie wgłębienia na małe rzeczy. Kieszeni w oparciach foteli nie ma tylko bazowa odmiana PROGRESSION.
Alfa Romeo Giulietta - MULTIMEDIA
Kompakt już seryjnie posiada ba wyposażeniu fabryczny zabudowany radioodtwarzacz CD/MP3 z anteną i funkcją RDS oraz 6 głośnikami. Sterowania radiem z kolumny kierowniczej nie ma tylko w podstawowej odmianie PROGRESSION - dopłata 650 zł. Nowoczesne urządzenia komunikacyjne i multimedialne na pokładzie Giulietty to już opcje. Za kwotę 1 250 zł na można mieć oferowany do każdego Fiata i Alfy Romeo zestaw Blue&Me z polskim oprogramowaniem, zawierający złącze typu AUX, gniazdo USB i Bluetooth umożliwiający bezprzewodową łączność z telefonem komórkowym.
Warto zainwestować w Blue&Me - odbieranie i wykonywanie połączeń telefonicznych odbywa się za pośrednictwem przycisków na kierownicy. Port USB usytuowany w schowku pozwala natomiast na podpięcie własnego przenośnego urządzenia z muzyką. Obsługa radia jest prosta i intuicyjna, ale nie należy do najwygodniejszych. Małe klawisze i trochę archaiczne menu pokazywane na małym wyświetlaczu komputera mogą irytować. Wersje bez wbudowanej na stałe nawigacji, mogą mieć za cenę 500 zł złącze My Port, usytuowane na szczycie deski rozdzielczej, przystosowane do współpracy z przenośną nawigacją satelitarną TomTom. Nawigacja szerokoekranowa wysuwana z deski rozdzielczej z mapą Europy na karcie SD to niezwykle droga zabawka - jej koszt wynosi 6 000 zł. Na jej ekranie wyświetlają się wszelkie dane o aucie. Wyświetlacz jest do tego czytelny i dostał możliwość regulacji kąta pochylenia.
Kilka słów o audio. Nie wiemy, jak gra podstawowa konfiguracja, ale za to możemy powiedzieć trochę dobrego w temacie zestawu HiFi znanej marki BOSE. System ten z 8 głośnikami i subwooferem znalazł się na pokładzie testowej "Julii". Kosztujące 3 500 zł zaawansowane audio z wejściem USB oraz AUX, podwójnym tunerem i podwójną anteną, to akustyczny majstersztyk. Pakiet BOSE z pewnością zaspokoi audiofilskie wymagania. Cieszy czysty dźwięk stacji radiowych i świetne brzmienie płynące z głośników. Jest wyrazista góra, i niskie basowe tony dochodzą z subwoofera zamontowanego pod podłogą bagażnika. Efekt przestrzennej emisji dźwięku umili każdą podróż. Maksymalna skala głośności jest bardzo wysoka.
Alfa Romeo Giulietta - BAGAŻNIK
Za sprawą pięknej sportowej sylwetki, włoszka nie oferuje użytkownikom zadziwiających możliwości przewozu bagażów. Kufer posiada 350 litrów pojemności, co jest przeciętnym wynikiem wśród pojazdów klasy C. Dla porównania podajemy litraże konkurencji premium: nowe Audi A3 - 365 l, Citroen DS4 - 370 l, BMW 1 - 360 l, Lexus CT200h - 375 l, Mazda 3 - 340 l, Volvo V40 - 335 l, nowy Mercedes Klasy A - 340 l.
Po uniesieniu klapy, która otwiera się po przyciśnięciu okrągłego logo, lub odpowiedniego guzika na kluczyku, ukazują się regularne kształty bagażnika. Próg załadunkowy nie jest wysoki, a miejsca do załadunku jest w sam raz, o ile nie zamierzamy się zapuszczać gdzieś na dłuższe wczasy z dziećmi. Jeżeli zajdzie potrzeba przewiezienia większej ilości rzeczy, zawsze przyjdzie z pomocą możliwość położenia oparć siedzeń, które podstawowo dzielą się asymetrycznie w układzie 60/40. Po opuszczeniu całości nie ma progu przeszkadzające w ulokowaniu przedmiotów, ale za to oparcia układają się pod niedużym kątem.
W przypadku wycieczki na narty lub chęci przewozu jakiegoś długiego szczupłego elementu, w transporcie pomoże funkcjonalny otwór w tylnej kanapie, który jest standardem wyposażenia. Lampka podświetlająca bagażnik z przydatnym gniazdem 12V są podstawą. We wnęce pod podłogą standardowo jest lokowany zestaw do naprawy opon Fix&Go. Pełne koło zapasowe z felgą stalową i kompletem kluczy jest tylko na zamówienie. Wszyscy, którzy nie lubią brudzić sobie rąk przy zamykaniu klapy będą zadowoleni, bo Giulietta ma specjalnie do tego przeznaczone uchwyty.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Giulietty oraz cenach nowego auta. Ile kosztuje najtańszy model PROGRESSION w salonie, a jaką kwotę trzeba wydać na identyczne auto w wersji DISTINCTIVE jak w teście? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Co z gwarancją pojazdu? O tym w 5. odcinku dziennika testu Alfa Romeo Giulietta na SuperAuto24.pl.