Audi A3 Sportback - SILNIKI
Pod maską w Audi można znaleźć jedną z czterech jednostek napędowych. Do wyboru są dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. Motory choć wydają się być przejęte z poprzednika, to tak naprawę są nowymi konstrukcjami. Benzynowce to turbodoładowane układy TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy o pojemności 1.4 litra generuje 122 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana 1.8 litra (znana choćby z modelu A5) dostarczająca 180 KM i 250 Nm, zapewnia najlepsze osiągi spośród wszystkich dostępnych motorów (nie bierzemy pod uwagę topowej odmiany S3). Wysokoprężne TDI charakteryzują się wtryskiem paliwa typu common-rail i turbosprężarką. Słabsza odmiana to pojemność 1.6 litra rozwijająca moc 105 KM i 250 Nm. Kolejna 2-litrowa generuje już 150 KM i 320 Nm. Silniki 1.8 TFSI oraz 2.0 TDI poza standardowymi konfiguracjami napędzającymi przednią oś, występują również w odmiana\h quattro (napęd na 4 koła).
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
A3 standardowo jest wyposażone w każdej wersji silnikowej w manualną 6-biegową przekładnię. Dostępna jest też automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia S tronic. Taki zestaw posiada łopatki umiejscowione przy kierownicy do obsługi manualnej oraz mechanizm Audi Drive Select, pozwalający na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) indywidualnych nastawach (Individual). Technika Start/Stop z systemem rekuperacji (zmiana energii kinetycznej powstałej w wyniku hamowania w elektryczną) pozwalająca na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach, to element wyposażenia seryjnego każdej wersji silnikowej.
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic 180 KM - TEST
Obcowanie podczas testu z Audi kryjącym pod maską mocną benzynową jednostkę, było prawdziwą przyjemnością. Jak na klasę premium przystało, silnik TFSI na biegu jałowym pracował cichutko. Po zajęciu miejsca we wnętrzu w ogóle nie słychać odgłosów motoru, bo kabinę rewelacyjnie wytłumiono. "Serducho" wstawione poprzecznie między przednimi kołami daje o sobie znać dopiero po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu w podłogę. Przy wkręcaniu jednostki w wyższy zakres obrotowy w kokpicie rośnie miarowo przyjemny gang, wiele mówiący o sportowym zacięciu Sportbacka. Jeśli chcemy zajrzeć na postoju pod pokrywę silnika, pomaga w tym siłownik, eliminujący manualny pałąk podtrzymujący maskę.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Duet 180 koni mechanicznych i skrzyni S tronic, pozwala na ponadprzeciętne osiągi samochodu. Właściwości układu napędowego docenia się już po pierwszych przejechanych kilometrach. Auto lubi gdy się go pogania. Dynamika agregatu wspartego turbodoładowaniem wypada rewelacyjnie, za sprawą dostępności maksymalnego momentu obrotowego (250 Nm) już od 1250 obr./min. Nabieranie prędkości jest płynne, więc można zapomnieć o turbodziurze. To zasługa pośredniego i jednocześnie bezpośredniego wtrysku benzyny (pod koniec kanałów kolektora dolotowego i do cylindrów) oraz systemu zmiennych faz rozrządu nazwanym Audi Valvelift. Jak łatwo się domyślić Audi jest najbardziej agresywne w trybie Dynamic. Wówczas uniwersalne nastawy zostają porzucone na rzecz narowistych rumaków - silnik w momencie odpuszczenia gazu podtrzymuje wartość obrotową w granicach 3000 obr./min, by być w gotowości na kolejne "depnięcie".
Dopełnieniem świetnej reakcji na gaz jest dwusprzęgłowy S tronic. Przekładnia błyskawicznie radzi sobie ze zmianą kolejnych przełożeń, i nie ważne, czy pozwalamy automatowi na samodzielną pracę, czy korzystamy z łopatek oferujących manualną obsługę. Mechanizm ten daje sporo przyjemności z jazdy - dba o to system Audi Drive Select. Odpowiednim guzikiem wpasowanym w panel kontrolny wybiera się określony tryb pracy. Przy delikatnym operowaniu gazem po wyborze ustawienia Comfort, czy Efficiency, dostajemy szybkie zmiany biegów przy niskich obrotach, co ogranicza zużycia paliwa. Ponadto wariant Efficiency oferuje ciekawą zaletę - po odpuszczeniu pedału gazu skrzynia automatycznie wybiera bieg jałowy w celu zmniejszenia oporów i dryfowania z osiągniętą prędkością. Elastyczność 7-biegowego automatu utrzymano na wysokim poziomie, bo auto gdy trzeba wyrywa do przodu. Wyprzedzenia są przyjemnością, samochód prowadzi się lekko i jest do bólu przewidywalny.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Sportback z silnikiem 1.8 TFSI to dość wszechstronny środek transportu. Z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h i prędkością maksymalną wynoszącą 232 km/h można szarżować, natomiast przy delikatnej obsłudze da się uzyskać zadowalające zużycie paliwa i spokojnie przewozić ukochaną rodzinkę. Te wszystkie wyniki przekładają się na przyjemność czerpaną z podróży i swobodę jazdy nawet z kompletem pasażerów. Subiektywnym odczuciem jest nieco zbyt inwazyjnie działający układ Start/Stop montowany seryjnie, odpowiedzialny za wyłączanie motoru na krótkich postojach. System wprawdzie podczas naszego testu nie sprawił ani jednej niespodzianki, ale wymagał przyzwyczajenia. Jeśli podczas przejażdżki nie mamy jednak zamiaru "być ECO", do dyspozycji jest w zasięgu ręki jest wyłącznik tego ustrojstwa.
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - SPALANIE
Zbiornik paliwa hatchbacka posiada pojemność 50 litrów. Klapka wlewu jest automatyczne ryglowana wraz z blokadą zamków, dlatego w trakcie podjazdu pod dystrybutor nie trzeba używać kluczyka. Według danych producenta testowany silnik benzynowy 1.8 TFSI, w połączeniu z automatyczną skrzynią S tronic powinien spalać: 7 l/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,8 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 5,6 litra na pokonaną "setkę".
Katalogowe dane dotyczące spalania różnią się od tych generowanych w rzeczywistości. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na "bezołowiową" jest wyższe, ale w miarę oszczędne, jak na mocny silnik z turbodoładowaniem. Naprawdę ostre traktowanie wozu w trybie Dynamic wcale nie skutkowało tak drastycznym zużyciem paliwa, jakiego początkowo się spodziewaliśmy (15 l/100km). Przy łagodnym obchodzeniu się z pedałem gazu, zapotrzebowanie na Pb miało sporo wspólnego z ekonomiką. Jadąc spokojnie trasą szybkiego ruchu w granicach 100 km/h z umiarkowaną ilością wyprzedzeń (tryb jazdy Comfort), udało się osiągnąć wynik 5,5 litra na setkę. Bardziej dynamiczna jazda automatycznie owocowała w trasie spalaniem wyższym o około 2 litry. Przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie wskazania komputera pokładowego sięgały 9 l/100km. W cyklu mieszanym dawka benzyny oscylowała w trakcie testu w granicach 7 l/100km.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Komputer pokładowy znajduje się na wyposażeniu seryjnym. Podstawowo w modelach PREMIERE EDITION i ATTRACTION oferowany jest cyfrowy wyświetlacz monochromatyczny, a w wyższych AMBITION i AMBIENTE ekran zastąpiono kolorowym (w PREMIERE EDITION ATTRACTION dopłata 550 zł). Informacje na temat spalania zdobywa się podstawowo za pomocą przycisku wkomponowanego w manetkę, lub w wyższych wersjach używając klawiszy przeniesionych na kierownicę. Dane pokazywane są na wyświetlaczu wpasowanym pomiędzy wskaźniki są bardzo czytelne. A-trójka podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, dysponuje w wersji z manualną skrzynią wskaźnikiem optymalnego wyboru przełożenia, co pozwala na wybór odpowiedniego biegu by obniżyć spalanie.
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 Turbo |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1798 cm3 |
Moc maksymalna | 132 kW/180 KM przy 5100-6200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 250 Nm przy 1250-5000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
232 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 7,3 s |
Skrzynia biegów | automatyczna dwusprzęgłowa S tronic /7 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna/ ładowność | 1355/1840 kg |
Opony | 225/40 R18 |
Emisja CO2 | 130 g/km |
Bagażnik/ po złożeniu |
380 l/ 1200 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji A-trójki. Jak skomponowano zawieszenie 5-drzwiowego auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego wozu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowego Audi A3 Sportback na SuperAuto24.pl.