Audi A3 Sportback - UKŁAD JEZDNY
Budowa podwozia opiera się na nowoczesnej lekkiej platformie MQB (układ modułowy dla samochodów z przednim napędem i poprzecznym ustawieniem silnika), z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy VW/Audi. Sztywniejsze i lżejsze w stosunku do poprzednika nadwozie otrzymało skonstruowany od nowa układ jezdny. Z przodu zamocowano do aluminiowej ramy pomocniczej tradycyjne kolumny McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Z tyłu postawiono na oś modułową, czyli zawieszenie czterodrążkowe z obu stron przymocowane do osi wzdłużnej. Sprężyny oraz amortyzatory są zamocowane niezależnie. Rozstaw osi odmiany Sportback wynoszący 2636 mm, został powiększony o 58 mm w stosunku do wersji 3-drzwiowej.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Nowe A3 jest podobnym jak w poprzedniki połączeniem twardości zawieszenia z wystarczającą sprężystością. Wybieranie dziur jest raczej łagodne, a wygłuszenie wnętrza potęguje wrażenie podróżowania dopracowanym autem wyższej klasy. Pochłaniane ze spokojem nierówności, można jednak poczuć - tak było w testowanym egzemplarzu, przez zamontowane 18-calowe obręcze kół z niskoprofilowymi oponami. O tendencji do nerwowych zachowań można zapomnieć, bo auto odznacza się wysoką stabilnością na zakrętach, dzięki wystarczająco sztywnej charakterystyce zaawansowanego technicznie zawieszenia. W trakcie prowadzenia Audi odznacza się stabilnością i nie poddaje się przechyłom. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada blokadę mechanizmu różnicowego EDS sprawiającą, że pokonywanie szybkich zakrętów jest bezpieczne. Do momentu pojawienia się podsterowności trzeba pojazd naprawdę zmusić. Czułe bezpośrednie elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa efektywnie i pozwala na dobre czucie napędzanych przednich kół (przełożenie wspomagania dostosowuje się do wybranego trybu Audi Drive Select). Przy komfortowych nastawach wóz lekko daje się prowadzić.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
W A-trójce można mieć bardziej twarde sportowe podwozie, które charakteryzuje się obniżeniem o około 15 mm w stosunku do podstawowego (montowane jest standardowo w modelu AMBITION, a w pozostałych ATTRACTION i AMBIENTE można je dokupić za sumę 1 060 zł). Średnica zawracania Sportbacka to 10,9 metra. Ciekawostką jest wspomniany system Audi Drive Select, współpracujący wyłącznie z automatyczną skrzynią S tronic. Pozwala on na wybór określonego trybu jazdy: automatycznego (Automatic), komfortowego (Comfort), sportowego (Dynamic), ekonomicznego (Efficiency) oraz o indywidualnych nastawach (Individual). System ten zmienia charakter auta poprzez: odpowiednie dopasowanie układu kierowniczego, przestawienie adaptacji tłumienia amortyzatorów, co pozwala na żywiołową jazdę, i reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu oraz wyboru przełożeń w skrzyni.
Audi A3 Sportback - HAMULCE
Wydajne hamulce w A3 są takie same niezależnie od wersji silnikowej. Zestaw montowany z przodu zawiera tarcze wentylowane o średnicy 312 mm, a tylną oś wyposażono w wentylowane tarcze o średnicy 272 mm. Układ hamulcowy jest hydrauliczny ze wzmacniaczem siły hamowania Dual Rate. Takie zestawienie bardzo dobrze sprawuje się w praktyce. W aucie można zapomnieć o tradycyjnym ręcznym, gdyż każdy egzemplarz posiada elektromechaniczny hamulec postojowy oraz adaptacyjne światła hamowania, ostrzegające innych kierowców o gwałtownej sile zatrzymywania.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt) oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych). Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach można mieć za cenę 400 zł. Asystent podjazdy pod wzniesienia Auto Hold kosztuje kolejne 400 zł.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
W ofercie opcji znaleźć możemy: tempomat utrzymujący odległość (cena 1 300 zł), system ACC korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu (cena 2 680 zł), Audi Side Assist - asystenta zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta (cena 2390 zł), lub Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu (cena 2870 zł).
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza A3 Sportback w wersji wyposażenia AMBITION. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co się zmieniło w stosunku do poprzedniego modelu? Jakie zastosowano materiały wykończeniowe? Co oferuje klientowi kompakt w podstawowej wersji oraz jakie dodatki wyposażeniowe przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Audi A3 na SuperAuto24.pl.