Audi A3 Sportback - BEZPIECZEŃSTWO
W nowym kompaktowym Audi zabezpieczenie przed poważnymi obrażeniami podczas wypadku stanowi rozbudowany system poduszek powietrznych. Seryjnie we wszystkich wersjach jest montowanych aż 7 airbagów: czołowe dla kierowcy i pasażera, boczne chroniące tułowia, kurtynowe przeznaczone dla głów podróżnych obydwu przedziałów oraz poduszka kolanowa kierowcy. Dodatkowe tylne 2 poduszki boczne kosztują 1 650 zł. Pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, z przodu posiadają regulację na wysokość i pirotechniczne napinacze. Ograniczniki siły napięcia zastosowano w pasach z przodu i skrajnych z tyłu. Wszystkie siedziska wyposażono już seryjnie w czujniki obecności na fotelach, dlatego brak zapięcia pasów skutkuje uruchomieniem dzwonka oraz sygnalizuje ten fakt kierowcy na wyświetlaczu komputera. Także niedomknięcie drzwi lub komory silnika jest wyłapywane przez czujniki i komunikowane. Fotele tylne wyposażono w system ISOFIX do mocowania dwóch fotelików dziecięcych.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Systemy wsparcia kierowcy montowane w Audi gwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podstawowo auto posiada ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBV (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) oraz ESC (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z elektroniczną blokadą wspierającą kierowcę podczas pokonywania zakrętów. Jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dzięki czemu pojazd łatwiej wejdzie w zakręt), oraz ASR (kontrola trakcji zapobiegająca poślizgowi kół napędzanych). Wskaźnik kontroli ciśnienia w oponach można mieć za cenę 400 zł. Asystent podjazdy pod wzniesienia Auto Hold kosztuje kolejne 400 zł.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
System ochrony bezpieczeństwa pasażerów Pre Sense Basic to niezależny system identyfikujący potencjalnie niebezpieczne sytuacje na drodze i inicjujący odpowiednie działania w celu lepszej ochrony pasażerów podczas ewentualnej kolizji. W krytycznym momencie system napina pasy bezpieczeństwa i automatycznie zamyka okna oraz otwierany dach samochodu. Kolejna funkcja ochrony Audi Pre Sense Front dotyczy osób siedzących z przodu - informuje kierowcę, czy zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu jadącego przed nim. Ponadto, system ostrzega o krytycznych sytuacjach, a jeśli to konieczne, automatycznie inicjuje awaryjne hamowanie. Dzięki temu prędkość pojazdu podczas kolizji jest mniejsza. Poniżej prędkości 30 km/h system inicjuje pełne hamowanie, unikając zderzenia. W trakcie wypadku aktywuje się oświetlenie wnętrza, a jeśli pojazd wyposażony jest w telefon samochodowy z Bluetooth, dodatkowo zostanie wysłany sygnał wzywania pomocy. Ciekawostką jest też automatyczna rekomendacja robienia przerw podczas jazdy.
ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI
Nowe A3 posiada podstawowo elektroniczny immobiliser. Centralny zamek sterowany falami radiowymi ze składanego kluczyka i wewnętrzny przycisk odpowiedzialny za ryglowanie zamków również są seryjne. Autoalarm fabryczny Audi trzeba już sobie dokupić za kwotę 1 910 zł (w wersji PREMIERE EDITION standard). Kluczyk Komfortowy (potocznie inteligentny kluczyk, zwalniający zamki auta już po zbliżeniu się do drzwi), z przyciskiem rozrusznika START/STOP w konsoli to koszt 1 870 zł.
Czujniki parkowania z tyłu Audi Parking System są seryjne w modelach PREMIERE EDITION i AMBIENTE, a w ATTRACTION i AMBITION wymagają dopłaty 1 910 zł. W połączeniu z radiem MMI jest dostępna wersja Audi Parking System Plus rozszerzony o czujniki z przodu z wizualizacją na ekranie monitora (dopłata 3 720 zł w ATTRACTION i AMBITION, lub 1 820 w AMBIENTE). Jeszcze wyższy poziom pomagający w parkowaniu to Asystent Parkowania z Wizualizacją współpracujący z MMI (12 czujników ultradźwiękowych wyszukuje odpowiednie miejsce do zaparkowania pojazdu i samodzielnie niemal wykonuje manewr), za sumę 4 250 zł dla ATTRACTION i AMBITION, lub 2 340 zł dla AMBIENTE. Kamera cofania przesyłająca obraz do wyświetlacza to kolejny koszt 1 960 zł. Czujniki świateł mijania z czujnikami deszczu mają cenę 600 zł.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
W ofercie opcji znaleźć możemy sporo bajerów. Tempomat utrzymujący odległość - cena 1 300 zł. System ACC (Adaptive Cruise Control) korzystający z radaru tempomatu, automatycznie regulujący odległość między pojazdami poruszającymi się jednym pasem ruchu - cena 2 680 zł). Audi Side Assist (wykorzystuje obrazy przesyłane przez kamerę zintegrowaną z lusterkiem na przedniej szybie) - asystent zmiany pasa ruchu posiadający migoczącą kontrolkę w lusterku, w momencie pojawienia się auta w martwej strefie obok auta - cena 2390 zł). Audi Active Lane Assist - aktywny asystent ingerujący w działanie układu kierowniczego, korygujący tor jazdy w momencie zjechania z wyznaczonego pasa ruchu - cena 2870 zł.
Audi A3 Sportback - OŚWIETLENIE
Charakterystyczne reflektory układające się w kształt klina seryjnie są halogenowe z elektryczną regulacją zasięgi i światłami do jazdy dziennej. Sam wysokociśnieniowy układ zmywania reflektorów to cena 1 220 zł. W w lampy opcji mogą być wyposażone w ksenony i świetlne wstęgi wykonane w technologi LED - taki zestaw ze zintegrowanym układem spryskiwaczy wyceniono na 4 630 zł. Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard jedynie AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE oraz PREMIERE EDITION dopłata 800 zł ).
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Asystent świateł drogowych wyceniony na 650 zł automatycznie rozpoznaje reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz światła tylne aut poprzedzających. W zależności od sytuacji na drodze wdrażana jest samoczynna aktywacja świateł lub ich wyłączenie. Pozycja w katalogu pod nazwą Adaptive Light opierająca się na funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów to koszt 6 300 zł.
W opcji z reflektorami ksenonowymi, tylne lampy o nowoczesnym kształcie także posiadają światłowody LED, z których wykonano światła pozycyjne, hamowania i pasy kierunkowskazów. Trzecie światło STOP umieszczone w tylnej szybie to wyposażenie seryjne.
Audi A3 Sportback - GWARANCJA
Podstawowa gwarancja na mechanikę pojazdu obejmuje 2-letni okres bez limitu kilometrów, z jednorocznym okresem na przeglądy. Gwarancja na powłokę lakierniczą nadwozia to okres 3 lat, a perforacja blach to 12-letni okresem gwarancyjny bez limitu kilometrów.
Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia kosztów naprawy po upływie fabrycznej gwarancji. Do wyboru są opcje od 3 do 5 lat eksploatacji, lub maksymalny przebieg 150 tys. kilometrów. Gwarancja 10 lat lub przebiegu 200 tys. kilometrów aktywowana jest przeglądem wykonywanym w ASO. Auto przy zakupie jest też objęte 2 letnim programem assistance.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
Auto w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP otrzymało najwyższą notę 5 gwiazdek. W serii testów zdobyło 95% wszystkich możliwych do uzyskania punktów za ochronę dorosłych pasażerów, 87% punktów za ochronę dzieci, 74% punktów za ochronę pieszych i 86% punktów za dodatkowe systemy bezpieczeństwa. Organizacja dodatkowo uhonorowała A3 czterema tytułami Euro NCAP Advanced. Wyróżnienia te przyznawane są za innowacyjne systemy zapobiegające wypadkom, których skuteczność wykracza poza standardy bezpieczeństwa określone przepisami prawa.
Audi A3 Sportback - CENA
Najtańsze nowe A3 Sportback można kupić po rabacie w najtańszej wersji PREMIERE EDITION - takie auto w z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI o mocy 122 KM, kosztuje 86 610 zł. Za najtańszego diesla 2.0 TDI 150 KM, w tej samej odmianie z rabatem trzeba zapłacić 95 410 zł.
Opisywane i testowane przez redakcję SuperAuto24.pl Audi z jednostką 1.8 TFSI 180 KM S tronic w wersji wyposażenia AMBITION, to wydatek 126 600 zł (nie wliczając w tę kwotę elementów opcjonalnych wyposażenia).
silnik / wersja |
PREMIERE EDITION | ATTRACTION | AMBITION | AMBIENTE |
1.4 TFSI 122 KM / 6 biegów |
86 610 zł |
94 000 zł |
102 800 zł | 102 800 zł |
1.4 TFSI 122 KM / S tronic |
95 410 zł |
102 800 zł |
111 600 zł | 111 600 zł |
1.8 TFSI 180 KM / S tronic |
- |
117 800 zł |
126 600 zł | 126 600 zł |
1.6 TDI 105 KM / 6 biegów | - |
100 000 zł | 108 800 zł | 108 800 zł |
1.6 TDI 105 KM / S tronic | - |
108 800 zł | 117 600 zł | 117 600 zł |
2.0 TDI 150 KM / 6 biegów | 101 610 zł |
109 000 zł | 117 800 zł | 117 800 zł |
2.0 TDI 150 KM / S tronic | 110 410 zł |
117 800 zł | 126 600 zł | 126 600 zł |
2.0 TDI 150 KM / S tronic quattro | - |
119 100 zł | 127 900 zł | 127 900 zł |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu na SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie testu nowego Audi A3 Sportback.